درآمد 1000 میلیارد تومانی دولت با اجرای رجیستری

درآمد 1000 میلیارد تومانی دولت با اجرای رجیستری


سخنگوی ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: از ابتدای اجرای طرح رجیستری تلفن همراه تاكنون دولت هزار میلیارد تومان درآمد كسب كرده است.
حمیدرضا دهقانی‌نیا در گفت‌وگو با فارس افزود: طی 18 ماه اخیر و پس از اجرای طرح رجیستری تلفن همراه از مهر 96 تا اردیبهشت 98، ارزش تجاری واردات تلفن همراه به كشور به 635 میلیون دلار رسیده است كه از این رقم درآمد دولت حدود 235 میلیون دلار بوده است.
سخنگوی ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز با اشاره به مشكلاتی كه در سال 97 برای تأمین ارز به وجود آمد، افزود: این مسائل بر اجرای طرح رجیستری اثر گذاشت، درنتیجه ارتباط بین گمرك و ناجا قطع شد و به این ترتیب بخشی از نیاز بازار به گوشی تلفن همراه از طریق مسافری و غیرتجاری تأمین شد. چنانچه در سال 97، 57درصد از نیاز بازار كه حدود شش میلیون و 555 هزار دستگاه تلفن همراه بود از طریق مسافری و 43 درصد هم از طریق تجاری به كشور وارد شد.
دهقانی‌نیا بیان كرد: البته با توجه به رفع مشكلات تأمین ارز و ایجاد پرتالی در سامانه نیما برای برقراری ارتباط بین صادركننده و واردكننده و تأمین ارز واردكنندگان از طریق ارائه ارز حاصل از صادركنندگان در سامانه نیما مشكلات ارزی حل شد و واردكنندگان توانستند بدون واسطه ارز خود را از طریق این سامانه تأمین كنند.دهقانی‌نیا با بیان این‌كه قبلاً هم ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز تاكید كرده بود ارتباط بین ناجا و گمرك برقرار خواهد شد و این ارتباط قطع نمی‌شود، گفت: به‌رغم این‌كه برخی  مدام اصرار داشتند این ارتباط قطع می‌شود، اما قطع نخواهد شد.
وی در پاسخ به این سؤال كه وضعیت واردات تلفن همراه چگونه است، بیان كرد: طی پنج ماه اخیر 275 درصد رشد ثبت سفارش واردات رسمی تلفن همراه به كشور انجام شده و با توجه به افزایش موجود تلفن همراه قیمت این كالا كاهش منطقی یافته است.