وسایل نقلیه موتوری عامل 80 درصد آلودگی هوای تهران

شهردار تهران در برنامه دست‌خط عنوان کرد:

وسایل نقلیه موتوری عامل 80 درصد آلودگی هوای تهران

 از اظهارنظر در رابطه با محمدعلی نجفی بگیرید تا ماجرای رقابت بر سر كرسی شهرداری با عباس آخوندی و البته بی‌شمار معضلات ابرشهری به نام تهران را می‌شود در گفت‌وگوی پیروز حناچی، شهردار تهران با برنامه «دست‌خط» پیدا كرد. البته كه حواشی خانوادگی شهردار سابق و نوع رای شورا به پیروز حناچی را كه كنار بگذاریم باید به همان مشكلات همیشگی پایتخت اشاره كنیم. مشكلاتی كه خیلی زود شهردار تهران بحث را در این گفت‌وگو با آنها 
آغاز كرد.
پیروز حناچی وقتی از حال و روز پایتخت گفت به نظرسنجی اشاره كرد كه در شهریور 96 از مردم تهران صورت گرفته بود. او در این‌باره گفت: «در نظرسنجی كه از مردم تهران شد به دو مشكل اصلی آلودگی هوا و ترافیك اشاره كردند. از طرف مردم تهران این دو مورد ذكر شد، اگر الان سوال كنید شاید مسائل اقتصادی اولویت داشته باشد. قطعا هم مسائل اقتصادی اولویت داشت. ولی آن زمان مردم تهران این دو نكته را به عنوان پرمخاطب‌ترین جواب سوالات اشاره كرده بودند.» او به افزایش عرصه‌های عمومی شهر اشاره كرد و گفت: « شهر را برای كسانی می‌خواهیم كه در آن زندگی می‌كنند پس باید بهترین كیفیت را برای آن فراهم كنیم. خیلی از ظرفیت‌های دیگر در شهر هست كه توانمندی چنین موضوعی را دارد. مثلا خیابان ولیعصر(عج) یكی از اینها است. ما در دنیا كم خیابانی را داریم كه نزدیك 20 كیلومتر طول آن باشد و 18 هزار درخت چنار 70-60 ساله در آن وجود داشته باشد. در چند سال اخیر اتفاقا تلاش كردیم آن بخشی را كه مریض شده بودند یا از بین رفته بودند احیا كنیم. مهم داشتن این نگاه است. مهم این است كسانی كه شهر را اداره می‌كنند این فضاها را به عنوان فضاهای پرظرفیت سرمایه‌گذاری كنند و بهره آن را 
بگیرند.»
او كاهش استفاده از خودروهای شخصی را یكی از اصلی‌ترین اهداف شهرداری تهران دانست و گفت: «80درصد آلودگی تهران برای وسایل نقلیه موتوری است. آنهایی كه سوخت فسیلی مصرف می‌كنند. از این میزان آلودگی 40 درصد مربوط به خودروهای شخصی است؛ یعنی افرادی كه معمولا تك‌سرنشین سوار ماشین می‌شوند و در خیلی موارد در شهر تردد می‌كنند. این، دلایل مختلفی دارد. این كه برآیند تصمیمات ما این طور نبوده كه هزینه استفاده از ماشین‌های شخصی را بالا ببرد و البته وسایل نقلیه عمومی ما، حمل و نقل عمومی ما هم به اندازه كافی ظرفیت كشش جمعیت را نداشته است.
حناچی با اشاره به این‌كه در حال حاضر چیزی حدود 15‌درصد از بار حمل و نقل عمومی بر روی دوش مترو است، گفت: «اخیرا با حضور معاون اول رئیس‌جمهور از واگن‌سازی تهران بازدید داشتیم كه
70 درصد واگن‌های تهران را تاكنون تامین كرده، سه قطار آماده تحویل بود و ان‌شاءا... تا مهرماه هر ماه یك قطار به مجموعه اضافه می‌شود.
او همچنین به وضعیت اتوبوس‌های پایتخت اشاره كرد و گفت: متوسط عمر اتوبوس‌های ما ده سال است. حدود 
30 درصد آن دست شركت واحد اتوبوس‌رانی است و بیش از 60 درصد در اختیار تعاونی‌ها و بخش خصوصی است كه تحت مدیریت شركت واحد بهره‌برداری می‌شوند. حدود 3000 دستگاه اتوبوس نیاز داریم كه گپ بین مترو و شهر را بتوانیم حل كنیم.
حناچی همچنین به 50 هزار میلیارد بدهی شهرداری تهران اشاره كرد و گفت: اعتقاد من بر این است كه تهران هم به‌دلیل پایتخت بودن و هم به دلیل بزرگ‌ترین كلانشهر ایران و منطقه بودن، مسائل و مشكلاتش را تنها شهردار و نظام مدیریت شهری آن نمی‌تواند حل كند. بخشی از این موضوعات حاكمیتی است.
سوال دیگر از شهردار تهران مربوط به ساخت و ساز برج‌ها روی گسل بود. سوالی كه شهردار تهران اعلام كرد از میزان این ساخت و سازها آماری وجود ندارد. او اما در این رابطه گفت: به هر صورت وقتی مجوزهایی داده شود كه به این نكات كمتر توجه شود، البته ما پهنه‌های دقیق گسلی تهران را بعدا نقشه‌هایش را ابلاغ كردیم، هرچند قبلا وجود داشت ولی كاملا پهنه‌بندی نشده بود. در اواخر سال‌های 95 و اوایل 96 این نقشه‌ها ابلاغ شد.