زنان آسیب‌پذیرتر  دربرابر اعتیاد

زنان آسیب‌پذیرتر دربرابر اعتیاد

رضا دانشمند/ روانپزشك و درمانگر اعتیاد :  واقعیتی كه درباره اعتیاد زنان باید پذیرفت این است كه گرایش به مصرف مواد مخدر در میان زنان سیر سریع‌تر و مخرب‌تری از مردان دارد. به همین دلیل كشیده شدن به رفتارهای پرخطر و وارد شدن آسیب‌های جسمی و روحی ناشی از مصرف مواد در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. همچنین مصرف مواد مخدر برای زنان آسیب‌های اجتماعی بیشتری را به همراه خواهد آورد، زیرا هنوز هم در جامعه ما زدن برچسب اعتیاد به یك زن، تبعات بیشتری را در زندگی او ایجاد خواهد كرد. از سوی دیگر، شیوع اعتیاد در میان زنان، بسیار به خانواده و اطرافیان آنها وابسته است. به این صورت كه وجود یك همراه مصرف‌كننده در میان اعضای خانواده، 
خود به كشیده شدن بیشتر زنان به مصرف مواد دامن می‌زند. این موضوع درباره سوق داده شدن زنان به جرایمی مثل خرده‌فروشی مواد مخدر نیز صادق است و در موارد بسیاری دیده می‌شود خیلی از زنان به‌خاطر داشتن همسران خرده‌فروش به حمل مواد مخدر روی آورده‌اند. البته این نكته را نیز نباید فراموش كرد كه قطع مصرف مواد مخدر نیز در میان زنان خیلی بیشتر از مردان به شرایط زندگی و اعضای خانواده آنها بستگی دارد.
اما مهم‌ترین علتی كه می‌توان برای كشیده شدن خانم‌ها به حمل مواد مخدر بیان كرد، نبود استقلال مالی در میان بیشتر زنان و نداشتن توانایی برای تامین هزینه‌های مصرف در بین زنان معتاد است. در واقع، برخی زنان چون منابع درآمدی محدودتری دارند و از نظر مالی به اطرافیان خود وابسته هستند، وقتی می‌بینند نمی‌توانند برای تامین مخارج اعتیادشان به دیگران تكیه كنند، به خرده‌فروشی مواد مخدر روی می‌‌آورند.
البته اصولا درباره دلایل گرایش زنان به مصرف مواد مخدر یا سوء استفاده از آنها برای خرده‌فروشی، نمی‌توان به طور قطع سخن گفت؛ چون این ماجرا ابعاد پیچیده‌ای دارد. اما شكی نیست زنان چه در زمینه مصرف مواد و چه در زمینه حمل آن، نسبت به مردان بیشتر در معرض آسیب هستند و خطرات بیشتری آنان را تهدید می‌كند.