دوئل بزرگ بر سر استانبول

امروز یك بار دیگر برای تعیین شهرداری استانبول انتخابات برگزار می‌شود

دوئل بزرگ بر سر استانبول

كسی كه خود پنج سال شهردار استانبول بوده و از آنجا به عنوان سكوی پرشی برای دست یافتن به نمایندگی مجلس، نخست‌وزیری و درنهایت ریاست‌جمهوری استفاده كرده است به‌خوبی می‌داند این مقام چه ارزشی دارد‌. بیهوده نیست كه رجب طیب اردوغان بعد از شكست حزبش در انتخابات دوماه گذشته هردو پا را دریك كفش كرد تا هرطور شده انتخابات شهرداری استانبول را تجدید كند. امروز همان روزی است كه اردوغان انتظارش را می‌كشد، اما آیا نتایج انتخابات به نفع او تمام خواهد شد؟ برخی نظرسنجی‌ها عكس این امر را نشان می‌دهند .

بعد از لغو جنجالی نتایج انتخابات فروردین گذشته برای تعیین شهردار استانبول، این شهر 15 میلیون نفری امروز شاهد برگزاری انتخاباتی جنجالی دیگری خواهد بود. روزنامه نیشن در گزارشی از این انتخابات نوشت: در انتخابات ماه مارس، اكرم امام اوغلو، نامزد حزب اپوزیسیون توانست بن‌عالی ییلدیریم، نامزد حزب حاكم عدالت و توسعه را شكست دهد؛ این پیروزی بزرگ‌ترین چالش را برای حزب رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور تركیه در طول ۱۶ سال گذشته به وجود آورد. به همین دلیل تصمیم لغو پیروزی امام‌اوغلو با واكنش‌های زیادی از سوی اپوزیسیون مواجه شد، حتی برخی از اعضای حزب عدالت و توسعه نیز از این اقدام انتقاد كردند. برای مثال عبدا... گل، رئیس‌جمهور پیشین تركیه و احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر پیشین این كشور، حزب عدالت و توسعه را مورد انتقاد قرار دادند و همین انتقادها شایعات مطرح شده در رسانه‌های تركیه را مبنی بر تشكیل حزب جدید توسط این سیاستمداران و جدایی آنها از حزب حاكم قوت بخشید.
حضور تمام قد اردوغان در صحنه
حزب عدالت و توسعه برای انتخابات امروز كمپین متفاوت‌تری نسبت به گذشته درپیش گرفته است‌. در ماه مارس بیشتر كمپین انتخاباتی به‌‌عهده رئیس‌جمهور بود. اما این بار اردوغان از كمپین‌ها فاصله گرفت تا بن‌عالی ییلدیریم، بتواند حضور پر‌‌رنگ‌تری داشته باشد‌. او نیز كوشید در سخنرانی‌های خود اكثرا رأی دهندگان جوان را مورد خطاب قرار دهد. با این حال از آنجا كه به نظر می‌رسید این ترفند زیاد كارگر نبوده است از هفته گذشته اردوغان به صورت تمام قد وارد صحنه شد و به حملات شخصی علیه امام اوغلو دست زد. او یك بار اوغلو را به بازی در زمین حزب كارگران كردستان (پ.ك.ك) متهم كرد و بار دیگر از سوابق گذشته او و ناتوانی‌‌هایش گفت. اردوغان امام‌اوغلو را شخصی بدون برنامه توصیف كرد و خواستار حمایت از بنعالی ییلدیریم شد. وی در سخنانی در مركز همایش خلیج در استانبول با اشاره به این‌كه سال ۱۹۹۴ میلادی شهرداری استانبول را به عهده گرفته بود، اكرم امام اوغلو را نمونه بی‌برنامه‌تر و غیركاردان توصیف كرد كه وی شهرداری استانبول را از آن تحویل گرفته بود. رئیس‌جمهور تركیه گفت: كسانی كه این شخص را از نزدیك می‌شناسند و عدم توازن در سخنانش را می‌دانند از این مسأله آگاهند. من به عنوان رئیس‌جمهور تركیه با اشخاص كاری ندارم، اما مبارزه ما به خاطر شهر استانبول است. نمی‌خواهیم استانبول بار دیگر با فلاكت مشابهی مواجه شود.
كردها آری یا نه‌؟
در این میان رویترز در یك گزارش مدعی شد حزب حاكم عدالت و توسعه تلاش بی‌وقفه‌ای كرده است تا این بار بتواند آرای بیشتری را از كردها به‌دست آورد، چرا كه رای كردها درنهایت تعیین خواهد كرد امام اوغلو، شهردار استانبول خواهد شد یا بن‌عالی ییلدیریم. به گزارش این منبع، به همین دلیل حزب حاكم كه در چند سال گذشته رویكرد خشنی نسبت به كردها در پیش گرفته بود، این اواخر زبان نرم‌تری در مورد كردها به‌كار گرفته است‌. یكی از اقدامات قابل توجه حزب حاكم این بود كه وكلای عبدا... اوجالان، رهبر زندانی پ.ك.ك اجازه داد با او دیدار كنند. این در حالی بود كه فعالان كرد در چند ماه گذشته و در پی بی‌خبری از وضعیت اوجالان اعتصاب غذا كرده بودند. یك منبع نزدیك به حزب حاكم به رویترز گفت، حزب امیدوار است با به‌كارگیری زبان نرم‌تر نسبت به كردها بتواند رای آنها را در این انتخابات جذب كند. حتی چند روز گذشته در خبری اعلام شد اوجالان از كردها خواسته در انتخابات پیش رو بی‌طرف باشند‌. این خبر نشان می‌دهد حزب حاكم عدالت و توسعه تلاش وافری كرده تا اگر كردها به ییلدیریم رای نمی‌دهند، دست‌كم در این انتخابات بی‌طرف باشند و به نامزد مقابل او نیز رای ندهند.
در مرحله پیشین، حزب كردی دموكراتیك خلق‌ها برای استانبول نامزد معرفی نكرد، اما در دور كنونی گفته است از نامزد اپوزیسیون در مقابل نامزد حزب حاكم حمایت خواهد كرد. مدیر یكی از موسسات نظرسنجی تركیه كه نظرسنجی موسسه وی، نامزد اپوزیسیون را پیشتاز نشان می‌دهد به رویترز گفته است كردهایی كه در 31 مارس در انتخابات شهرداری شركت نكردند، ممكن است این بار برای حمایت از اپوزیسیون در مقابل حزب حاكم به كمك امام اوغلو بیایند و به وی رای بدهند.
اهمیت استانبول
ناظران تركیه می‌دانند هركس در انتخابات شهرداری استانبول پیروز شود شانس بالاتری را نیز خواهد داشت؛ از همین‌رو برخی رسانه‌های تركیه از امام‌اوغلو به عنوان نامزد ریاست‌‌جمهوری بالقوه برای آینده سخن می‌گویند‌. برای مثال دنیز زیرك، خبرنگار روزنامه اپوزیسیون سوزجو می‌گوید: انتظار می‌رود او به چهره اپوزیسیون تبدیل شود. من معتقدم حتی اگر او در انتخابات امروز شكست بخورد، در آینده سیاست تركیه حضور خواهد داشت.
شورای انتخابات استانبول اكرم امام‌اوغلو را در انتخابات محلی ۳۱ مارس برنده انتخابات اعلام و حكم شهرداری وی را صادر كرد، اما پس از گذشت دو هفته شورای عالی انتخابات تركیه پس از رسیدگی به شكایت حزب حاكم عدالت و توسعه نتیجه انتخابات استانبول را باطل اعلام و تصمیم به برگزاری دوباره انتخابات شهرداری استانبول گرفت. حزب عدالت و توسعه از سال 2002 تاكنون شهرداری دو شهر مهم تركیه یعنی آنكارا و استانبول را در اختیار داشته است. تنها در انتخابات فروردین گذشته بود كه برای نخستین‌بار این حزب شكست تلخی را تجربه كرد و كرسی‌های خود را در این دو شهر مهم از دست داد.