وزیر دفاع جدید آمریكا‌؛ متحد نزدیك ترامپ

وزیر دفاع جدید آمریكا‌؛ متحد نزدیك ترامپ


كاخ سفید اعلام كرد، دونالد ترامپ مارك اسپر، سرپرست كنونی وزارت دفاع را برای سمت وزارت دفاع این كشور نامزد كرده است‌. امروز قرار است كنگره در باره صلاحیت او رای‌گیری كند‌. در صورت تایید، مارك اسپر جانشین جیمز متیس خواهد شد كه پاییز گذشته به دلیل اختلافات با ترامپ بر سر خروج نیروهای آمریكایی از سوریه از سمت خود استعفا كرد. به‌دنبال آن پاتریك شاناهان به صورت موقت به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی شده بود. هرچند ترامپ قصد داشت شاناهان را به‌عنوان وزیر دفاع خود اعلام كند، اما او این مقام را نپذیرفت. تغییرات یاد شده نشان می‌دهد وزارت دفاع آمریكا در دوران ترامپ یكی از لغزنده‌ترین دوران‌ خود را تجربه می‌كند .

به گزارش فارس، كاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای همچنین گفته است ترامپ قصد دارد دیوید نوركیست را به عنوان معاون وزیر دفاع و رایان مك‌كارتی را به عنوان وزیر امور غیرنظامیان ارتش آمریكا معرفی كند. مارك اسپر فارغ‌التحصیل دانشكده نظامی وست پوینت نیویورك بوده و به‌عنوان یكی از نیروهای جنگی در جنگ خلیج فارس خدمت كرده است. وی از نوامبر ۲۰۱۷ وزیر ارتش بود و هفت سال نیز در گروه صنایع دفاعی ریتون كار كرده است. اسپر ۵۵ساله همچنین در كنگره به‌عنوان مشاور امنیت ملی و كارشناس كمیته روابط خارجه مجلس سنا كار كرده است. به همین دلیل احتمال تایید او از سوی كنگره بسیار زیاد است. رسانه‌های آمریكایی مایك اسپر را متحد نزدیك و قوی ترامپ و حامی تصمیماتش از جمله استقرار نیروهای آمریكایی در مرزهای مشترك با مكزیك می‌دانند. پنتاگون در زندگینامه مارك اسپر وظایف او را شامل استخدام، سازماندهی، آموزش، تداركات و مراقبت از 4/1 میلیون نظامی زیر پرچم، گارد ملی، سربازان ذخیره، دپارتمان غیرنظامیان ارتش و خانواده‌هایشان عنوان كرده است.
قرار است امروز كنگره در‌باره صلاحیت مایك اسپر رای‌گیری كند. گفته می‌شود در این جلسه، وزیر دفاع جدید آمریكا با سؤالاتی درباره فعالیتش در زمینه صنایع دفاعی روبه‌رو خواهد شد و از مهم‌ترین پرونده‌ها در این باره تمركز بر مرحله آینده در سایه اصرار تركیه برای خرید سامانه‌های دفاع موشكی اس ۴۰۰ روسیه خواهد بود. آدام اسمیت، رئیس كمیته نیروهای مسلح در مجلس نمایندگان آمریكا گفته است: من اطمینان دارم كه اسپر قادر به اجرای راهبرد دفاع ملی جدای هر گونه تأثیر خارجی و اعتبارات سیاسی خواهد بود. همچنین قرار است اسپر مأموریت خود را با سفر تعیین شده به بروكسل برای حضور در نشست وزیران دفاع عضو ناتو در روزهای ۲۶ و ۲۷ ژوئن جاری آغاز كند. اسپر در حالی به عنوان گزینه جدید تصدی وزیر دفاع جدی آمریكا معرفی شده كه پنتاگون در این مقطع زمانی با چالش‌های مختلفی در عرصه جهانی روبه‌روست. یكی از این چالش‌ها، خرید‌های روز‌افزون موشك‌های اس 300 و 400 روسیه از سوی كشورهای متحد آمریكا از جمله تركیه و هندوستان است. مشكلات مربوط به خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره كره و ادامه اختلافات با روسیه بر سر اوكراین بخش دیگری از این چالش‌هاست. مساله تنش‌های اخیر بین آمریكا و ایران نیز مزید بر علت شده و وزیر دفاع جدید آمریكا باید در این زمینه ازخود خلاقیت نشان دهد تا بتواند این تنش‌ها را كنترل و مهار كند.