هراس آمریكا از حواشی نشست منامه

هراس آمریكا از حواشی نشست منامه

قرار است روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیر) نشست اقتصادی مشكوكی در منامه پایتخت بحرین برگزار شود كه از آن به‌عنوان خشت اول مرحله اجرایی طرح موسوم به معامله قرن یاد می‌شود. همین مساله موجی از خشم و اعتراض مسلمانان و به‌خصوص فلسطینی‌ها را نسبت به بحرین و منامه برانگیخته است. این میزان از خشم و اعتراض آمریكایی‌ها را دچار وحشت و هراس كرده است به نحوی كه پیش از برگزاری نشست منامه از اتباع خود خواسته‌اند در مناطق فلسطینی تردد نكنند.
به گزارش فارس و به نقل از رسانه‌های صهیونیستی از قبیل تایم اسرائیل و هاآرتص، سفارت آمریكا در فلسطین اشغالی عصر جمعه به وقت محلی بیانیه‌ای منتشر كرد و در آن درباره احتمال برگزاری اعتراضات ضد آمریكایی همزمان با نشست منامه هشدار داد. در بیانیه این سفارتخانه به اتباع آمریكایی و مقام‌های سفارت و نهادهای دیپلماتیك واشنگتن توصیه شده است از حضور در مناطق فلسطینی‌نشین پرهیز كنند. سفارت واشنگتن در قدس اشغالی همچنین تردد كارمندان این سفارت و خانواده‌های آنان به كرانه باختری و نوار غزه را در جریان برگزاری این نشست ممنوع كرده است.
دولت‌های آمریكا و بحرین به صورت مشترك میزبانی نشست منامه را برعهده خواهند داشت. هدف از این نشست «تسهیل رایزنی‌ها برای حصول به یك چارچوب قابل دسترسی برای آینده موفق برای مردم فلسطین و منطقه» عنوان شده است. بنابر گفته مقام‌های آمریكایی، در نشست منامه بخش اقتصادی معامله قرن مد نظر دولت دونالد ترامپ در رابطه با فلسطینیان و رژیم صهیونیستی مورد بحث قرار می‌گیرد.
پیش از این مقام‌های مقاومت شامل حماس و جهاد اسلامی فلسطین شدیدا مواضع آمریكا در رابطه با معامله قرن را محكوم كرده و مقام‌های تشكیلات خودگردان هم در اعتراض به مواضع دولت ترامپ اعلام كرده‌اند كه در نشست منامه شركت نمی‌كنند. روز جمعه گذشته هزاران نفر در امان پایتخت اردن در محكومیت برگزاری این نشست تظاهرات كردند. همچنین اعلام شد ۱۹ گروه مدنی در كویت با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود را با این نشست اعلام كردند. در بیانیه این گروه‌ها آمده است كه: طرح معامله قرن آخرین قطعه یك پازل طولانی است و حاصلی جز تشدید شهرك‌سازی، آوارگی، اشغال و امتیازدهی به صهیونیست‌ها ندارد. این گروه‌ها از دولت كویت نیز خواستند در نشست منامه شركت نكند .
گروه‌های مختلف فلسطینی گفته‌اند همزمان با نشست اقتصادی بحرین در سراسر جهان تظاهرات و اعتصاب سراسری برگزار خواهند كرد. این اعتصاب سراسری برای روز ۲۵ ژوئن (۴تیر- سه‌شنبه آینده) برنامه‌ریزی شده است.