رنگ‌پذیری عقیق بایگ بی‌نظیر است

رنگ‌پذیری عقیق بایگ بی‌نظیر است

مهندس علی الهامی، كارشناس معدن اداره صنعت و معدن و تجارت تربت حیدریه اطلاعات خوبی در حوزه استخراج سنگ عقیق دارد. او به دشواری استخراج سنگ عقیق اشاره می‌كند و می‌گوید: این سنگ به‌صورت رگه‌ای در داخل سنگ سخت بازالت قرار دارد و برای استخراجش باید با بیل مكانیكی یا بولدوزر سنگ را كنار بزنند. در مرحله بعد كارگرهای معدن، عقیق را از گرانیت جدا می‌كنند.
او خاصیت رنگ‌پذیری عقیق بایگ را یك نكته مثبت می‌داند و توضیح می‌دهد: عقیق این منطقه را می‌شود به رنگ‌های مختلف مثل سبز و زرد و قرمز درآورد. وقتی این عقیق رنگ قرمز به خود می‌گیرد بسیار زیبا و جذاب می‌شود.
از نظر الهامی عقیق چینی رنگ ظاهر فریبی دارد، ولی جنسش خوب نیست و تنها به‌خاطر قیمت پایینش فروش زیادی دارد. او می‌گوید: چین معمولا در اقتصاد جهانی دامپینگ می‌كند، یعنی قیمت محصولاتش را پایین می‌آورد كه بازار را به دست بگیرد. برای همین رقابت با محصولات چینی كار آسانی نیست.
در ایران به صاحبان معادن سنگ باید وام‌های كم‌بهره بدهند تا برای بهره‌بردار استخراج سنگ صرفه اقتصادی داشته باشد.
وی وجود معادن و كاخانه فرآوری طلا در تربت حیدریه را یكی دیگر از مزیت‌های شهرستان عنوان می‌كند و می‌افزاید: ذخایر معدن طلا در شهرستان تربت حیدریه زیاد نیست و به همین خاطر شركت «زرمهر» دارد روی چند معدن دیگر طلا در «طرقبه» و «قلعه جوق» كار می‌كند. آنها می‌خواهند ذخیره خوبی داشته باشند تا كارخانه برای تامین مواد اولیه مشكلی نداشته باشد.
الهامی تاكید می‌كند: در معدن طلای بایگ سالانه 48 هزار تن استخراج سنگ طلا صورت می‌گیرد. به گفته این كارشناس سنگ‌های طلا برای حدود 200 نفر ایجاد اشتغال كرده‌اند، چون خود كارخانه 150 نفر كارگر دارد و 50 نفر هم در معدن كار می‌كنند.