خانم دهیاری كه گوهرتراش است

خانم دهیاری كه گوهرتراش است

معصومه نیكوشرف هم در صنعت گوهرتراشی فعالیت دارد و هم دهیار روستای فدیهه از توابع شهرستان تربت‌حیدریه و شهر بایگ است. او برای روستاییان دوره‌های آموزشی گوهرتراشی مقدماتی و پیشرفته برگزار می‌كند و به شركت‌كنندگان مدرك معتبر فنی و حرفه‌ای هم می‌دهد. همزمان با جشنواره «سرخ و سفید» 
در تربت حیدریه خانم نیكوشرف در یك نمایشگاه شركت و محصولاتش را به مراجعه‌كنندگان معرفی كرد.
دهیار روستای فدیهه خودش چند سال پیش دستگاه سنگ‌تراشی‌اش را شش میلیون تومان خریده، اما اکنون قیمت این دستگاه اوج گرفته و به ده میلیون تومان رسیده است. او امیدوار است بتواند دستگاه‌های مجهزتری بخرد؛ دستگاه‌هایی كه همه‌كاره هستند و با آنها می‌شود در داخل سنگ عقیق حفره ایجاد كرد. او اگر این دستگاه را بخرد می‌تواند با سنگ عقیق تسبیح و زیورآلات هم درست كند.
متقاضی داریم؛ دستگاه نداریم
25 نفر متقاضی شركت در دوره‌های آموزشی سنگ تراشی بوده که در نهایت فقط سه نفر امكان شركت در كلاس را پیدا كرده‌اند. او می‌گوید: متقاضی زیاد داریم، ولی كسی كه در كلاس شركت می‌كند باید بتواند بعدا دستگاه سنگ‌تراشی هم بخرد. آن سه نفر تحت پوشش كمیته امداد بودند و برای خرید دستگاه مشكلی نداشتند. چون كمیته امداد وام كم بهره اشتغال می‌دهد، اما بقیه متقاضیان از شركت در كلاس انصراف دادند.
حالا در كل روستا چهار دستگاه گوهرتراشی هست كه معصومه نیكوشرف و همكارانش با آن كار می‌كنند. در روستای فدیهه حدود 350 نفر سكونت دارند و شغل بیشتر مردم آنجا كشاورزی و دامداری است. تعدادی هم در كارخانه فرآوری طلا در شهرستان تربت‌حیدریه مشغول به كار هستند. خانم دهیار امیدوار است با راه‌اندازی كارخانه كائولین در تربت‌حیدریه جوانان بیشتری مشغول به كار شوند. كائولین سنگی است كه از آن برای تولید چینی و سرامیك استفاده می‌شود. فعلا فقط كلنگ این كارخانه بر زمین خورده و خبری از خودش نیست.
از او درباره تاثیر برگزاری جشنواره «سفید و سرخ» می‌پرسم كه پاسخ می‌دهد: مدت زمان این جشنواره خیلی كم بود. تعدادی توریست آمدند كه قرار بود از چند نقطه بازدید كنند. مدت 30 دقیقه هم از غرفه  ما بازدید كردند که در همان زمان كم تعدادی از محصولاتمان را توانستیم بفروشیم.