حساس نباش

آلرژی و عطسه های پی در پی به احتمال زیاد ریشه در صفرا دارند

حساس نباش

آلرژی‌ها بیشتر در اوایل بهار شروع می‌شوند، اما گاهی تا اواخر تابستان علائم آلرژی مانند آبریزش بینی، عطسه و مشكلات دیگر ادامه می‌یابند. در طب سنتی علت بروز آلرژی را به صفرا مرتبط می‌دانند. مایع زرد رنگ صفرا كه از كبد ترشح می‌شود به كیسه صفرا منتقل می‌شود و سپس از طریق مجرای صفراوی به روده باریك ریخته می‌شود اما این‌كه اختلال در كدام قسمت این سیستم كار را به ظهور حساسیت‌ها می‌رساند و برای درمان آن باید چه كارهایی انجام داد از مسائلی است كه با دكتر سعید صانعی، كارشناس طب سنتی و سوزنی درباره شان به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

تغییر دما، تولید باد و گرمای زیاد، برانگیختگی صفرای خون ایجاد می‌كنند و تاثیر صفرای خون بر كل اعضای بدن پدیدار می‌شود؛  در این حالت صفرای رقیق تولید می‌شود كه به دلیل وزن سبك به سمت بالا حركت می‌كند و با چسبیدن به اعضای داخلی مربوط به بینی، چشم و مخاط‌های آن نواحی‌ها را تحریك و 
در نهایت آبریزش و خارش ایجاد می‌كند.

همه چیز زیر سر صفرا است
همیشه صفراهای سبك بر انگیخته نمی‌شوند وگاهی اوقات صفرای دچار هیجان شده
وزن متوسطی دارد كه در این شرایط علائمی مانند كهیر و خارش ایجاد می‌شود؛ كسانی كه به این مشكل دچار می‌شوند، صفرای تولید شده توسط كبد و لوزالمعده‌شان به خوبی وارد مجرا نمی‌شود تا به سمت روده‌ها تخلیه شود. در نتیجه صفرا در مجرا گیر می‌افتد و در كبد می‌ماند.
 در ادامه مقداری از خونی كه از كبد عبور می‌كند، آلوده به صفرا می‌شود ودر نهایت این خون، خودش را به اعضایی مانند بینی،گوش، چشم، گلو، مخاط دهان و كل بدن می‌رساند و باعث ایجاد خارش و حساسیت می‌شود. هریك از اندام‌ها با دریافت خون آلوده نشانه‌هایی را ظاهر می‌كنند؛ بینی كه شامل سوراخ خروجی است، شروع به عطسه می‌كند؛ چشم‌ها با اشك، صفرای خودشان را كم می‌كنند اما این كارها برای اعضا كافی نیست و علائم همچنان ادامه می‌یابند حتی گاهی پوست اطراف چشم هم دچار خشكی و خارش می‌شود.
نیشتر، درمان است
   حجامت یكی از درمان‌هایی است كه به
 بهتر شدن بیماری كمك می‌كند.حجامت مخصوص كبدی،مواد صفراوی و بخاراتی تولید شده توسط صفرا را كه منجر به خارش می‌شوند بیرون می‌كشد.
   فصد بازیلیك دست نیز از دیگر درمان‌ها برای كمك به كاهش حساسیت‌ها و خروج صفراست. فصد به وسیله نیشتر انجام می‌شود و باز كردن منفذی كوچك در دیواره رگ است. خون خارج شده به‌وسیله حجامت مربوط به نواحی سطحی پوست و رقیق است اما خون خارج شده به وسیله فصد، از عمق بدن و غلیظ است.
 البته اساسی‌ترین درمان این است كه مجرای صفراوی را باز كنیم و با حداكثر بیرون‌دهی مجرا را از كبد و مجاری صفراوی خارج كنیم. در این صورت است كه می‌توانیم به میزان زیادی از حساسیت بكاهیم.

در آشپزخانه خود دارو بسازید
   گل‌های سرخ، بنفشه، نیلوفر، سنای مكیرا با آلو، تمبر هندی و مقداری ترنجبین مخلوط كنید (البته میزان اصلی تركیبات گاه بسته به حال بیمار متفاوت است)، این مواد را شب به مدت 12 ساعت در یك ظرف غیر فلزی خیس و صبح ناشتا راس ساعت شش صبح میل كنید. این دستور را چند روز تكرار كنید تا با خروج صفرای اضافی از بدن از شر بیماری رهایی یابید.
   یك خوراك دیگر كه به خاموش كردن صفرا كمك می‌كند، مخلوط یك لیوان شیر و یك لیوان ماست است كه بهتر است هر دو از نوع كم‌چرب باشند. این دو ماده را هم بزنید و یك قاشق شكر به آن اضافه كنید و به‌عنوان شام یا صبحانه میل كنید، این تركیب در كاهش و تخفیف دادن درد صفرا نقش بسیار
 مهمی دارد.
​​​​​​​
حواستان به تغذیه باشد
مواد خوراكی زیر، تولیدكننده صفرا هستند یا هیجان صفرا را زیاد و حركت آن را به سمت بالا تشدید می‌كنند و برای بهبود حساسیت‌ها باید حذف شوند:
   برخی ادویه‌ها و همه ادویه‌های تند
   فست فودهاو غذاهای سرخ كردنی
   بادمجان، گوجه‌فرنگی و انواع و اقسام فلفل‌ها
   سفیده تخم مرغ
   خوردن آجیل و مغزیجات به‌خصوص گردو، پسته و بادام كه میزان روغن بیش‌از اندازه و مزاج گرم دارند و می‌توانند صفرا را زیاد كنند. (فندق به میزان زیادی حساسیت ایجاد نمی‌كند و به‌خصوص اگر به صورت خام مصرف شود، بهتر است)
   خوردن زیاد گوشت و پروتئین حیوانی هم باعث زیاد شدن صفرا می‌شود. در كل در این فصول بیشتر به گیاهخواری رو بیاورید.
   در این فصول از میل كردن غذاهای پروتئینی و به‌خصوص سرخ شده مانند كتلت، شامی، همبرگر و استیك دوری كنید.
   خوردن غذاهای كنسروی حاوی مواد 
نگهدارنده، سوسیس و كالباس هم به ‌خصوص توسط افرادی كه كبد بیمار دارند و افراد آلرژیك توصیه نمی‌شود؛ مواد نگه دارنده كبد را در فشار قرار می‌دهد.
همچنین مواد خوراكی كه در كنار داروهای مناسب به بهبود بیماری و دفع صفرا كمك می‌كند، شامل موارد زیر می‌شود:
   كاهو و سكنجبین
   مغز خیار سنتی بوته‌ای همراه سكنجبین
   آب هندوانه همراه با سكنجبین (هندوانه اثر پارادوكس دارد، به این معنی كه اگر همراه با سكنجبین میل نشود، خودش می‌تواند حساسیت را بیشتر كند.
   دمنوش گل بنفشه
  میوه‌هایی مانند زغال اخته، شاه‌توت، آلبالو انار كه رنگ قرمز دارند 
   نوشیدن چند  لیوان آب در روز به‌خصوص آب ناشنا به شسته شدن صفرا و خروج آن از بدن كمك می‌كند.
   آش جو با آلو و تمبر هندی و آبغوره از غذاهای مناسب این فصل است كه به كاهش آلرژی هم كمك می‌كند.