مشکلات بیماری‌های آفتابی

گفت‌وگو بادكتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو

مشکلات بیماری‌های آفتابی

 چرا سرطان پوست ایجاد می‌شود؟ 
سرطان پوست شایع‌ترین سرطان در دنیاست. این سرطان كشنده نیست و این اهمیت آن را از نظر مرگ و میر كم می‌كند.  مراقبت از پوست و استفاده از ضد‌آفتاب برای پیشگیری از سرطان مهم است. ضد‌آفتاب جلوی نفوذ پرتوهای فرابنفش را می‌گیرد.  كشاورزان كه بدون محافظت مدت طولانی مثلا 40 سال زیر نورآفتاب كار می‌كنند، ممكن است دچار آن شوند.در سن کمتر از 15 تا 18سالگی اگر به فرد اشعه فرابنفش تابیده شود، ممكن است به سرطان مبتلا شود. سولار و آفتاب‌گرفتگی به‌خصوص در كودكان بروز سرطان پوست را تسریع می‌كند. 

افرادی كه در نور آفتاب دچار كك و مك می‌شوند، چه اقدامی باید انجام دهند؟
كك و مك یكی از شایع‌ترین ضایعاتی است كه با آفتاب ارتباط مستقیم دارد. كك و مك بیشتر در پوست روشن اتفاق می‌افتد، اما در پوست‌های تیره و سبزه هم دیده می‌شود. معمولا كك و مك روی نواحی آفتاب‌خور، مثل دست و صورت می‌زند.  البته كك و مك در نواحی پوشیده بدن هم اتفاق می‌افتد كه به خاطر ژنتیك است. در سن پایین، بررسی داخلی هم انجام می‌دهیم، اما در سن بالا بررسی داخلی لازم نیست. درمان كك و مك شامل استفاده از ضد‌آفتاب و ضد‌لك، لیزر و دارو درمانی است. 

آیا اكسید آهن ، اكسید سرب و تیتانیوم موجود در ضد‌آفتاب می‌تواند سرطان‌زا باشد؟
این بحث چند سال پیش مطرح بود كه ضدآفتاب خطر سرطان پوست را افزایش می‌دهد. ولی مطالعات در دنیا آن را رد كرد. در ضدآفتاب، اكسید سرب وجود ندارد. زینك اكساید خیلی چرب و جوش‌زاست و امروزه كمتر استفاده می‌شود. برای كسانی كه پوست خشك دارند محافظت خوبی ایجاد می‌كند. زینك و اكسید تیتانیوم نور را منعكس می‌كنند. 

آیا نور لامپ كم مصرف ضرر دارد؟
گفته می‌شود اگر بیش از 6 تا 8ساعت بیشتر زیر نور لامپ هستید از ضد‌آفتاب استفاده كنند. 

آیا نور مانیتور و تلویزیون به پوست آسیب می‌زند‌؟
اگر زمان بیش از 5 تا 6 ساعت باشد، بله. ولی نور بیشتر روی چشم و ایجاد
 آب مروارید موثر است. 
​​​​​​​
برای دریافت ویتامین D چقدر باید در معرض آفتاب باشیم؟
خیلی نیازی نیست فرد مقابل آفتاب راه برود یا بنشیند. همین كه بیرون می‌رود كافی است.