فرهنگ‌سازی برای اورژانس

فرهنگ‌سازی برای اورژانس

حتما تا به‌حال برای درمان خود یا یكی از نزدیكان خود به یك مركز درمانی مراجعه كرده‌اید و با فضای مراكز درمانی و کارکنان بخش درمان آشنایی دارید. در این چند سطر قصد دارم شما را با چند نكته ساده اما ضروری آشنا كنم كه با رعایت آن كیفیت ارائه خدمات اورژانس مراكز درمانی بهبود خواهد یافت و می‌توانید آثار ملموس آن را در فرآیند درمان مراجعان متوجه شوید.
مراكز اورژانس بیمارستانی به منظور ارائه خدمات اورژانس به مراجعان هستند، بنابر این اورژانس محل رسیدگی و درمان بیماری‌های مزمن بدون تغییر در وضعیت بالینی بیمار نیست. رعایت این نكته از ازدحام بی‌مورد اورژانس و در نتیجه افت كیفیت رسیدگی به بیماران نیازمند خدمات اورژانس می‌كاهد. در مراجعه به اورژانس حتما مدارك پزشكی بیمار خود که  شامل خلاصه پرونده مراجعات، عكس رادیولوژی، آزمایش ها و نوار قلب گرفته‌شده از بیمار در مراجعات گذشته است، همراه داشته باشید و البته در نگهداری این مدارك كه حائز اهمیت زیادی دقت کنید . هنگام مراجعه به اورژانس ابتدا به واحد تریاژ كه مسؤول بررسی اولیه بیمار شما و تعیین محل ارائه خدمات درمان به بیمار شما است، مراجعه كنید. در صورتی كه بیماری بدحال‌تر از بیمار شما -به تشخیص پزشك مركز درمانی- حتی بعد از شما به اورژانس مراجعه کند؛ باید منتظر شوید تا رسیدگی به بیمار بدحال‌تر تمام شده و سپس بیمار شما ویزیت شود.
در مراكز اورژانس به صورت معمول پزشكان شیفت‌های در گردش دارند، لذا شاید در مراجعه بعد نتوانید پزشكی كه بیمار شما را معالجه كرده است، پیدا كنید و سوالات خود را از ایشان بپرسید؛ بنابراین پس از اتمام مراحل تشخیصی و درمانی و هنگام ترخیص بیمارتان، حتما از پزشك معالج در مورد نحوه پیگیری‌های بعدی، مصرف دارو و رژیم غذایی سوال کنید.  آزمایشات محدودی که در مراكز اورژانس بیمارستانی انجام می‌شود كه نتایج آن در تصمیم‌گیری پزشكان برای موارد فاز حاد بیماری مورد نیاز است. بنابراین آزمایشاتی نظیر چربی‌های خون یا آزمایش های هورمونی و... به‌طور معمول در اورژانس انجام نمی‌شود و درخواست مصرانه بیماران و همراهان در این روند تغییری ایجاد نمی‌كند. بیماران تمایلی برای مكشوف شدن وضعیت بالینی خاص خود برای سایر مراجعان ندارند و فضای محدود اورژانس‌ها و نزدیك بودن تخت‌های مراكز اورژانس موجب می‌شود كه حس خوشایندی برای بیماران جهت بیان مشكلات در حضور سایر افراد ایجاد نشود. به همین دلیل و به جهت جلوگیری از ازدحام و كاهش كیفیت خدمات بهتراست فقط یك همراه مطلع از وضعیت بالینی بیمار در اورژانس حضور داشته باشد. مراكز اورژانس بیمارستانی ساعات ملاقات ندارند، پس تا بیمار شما به بخش بستری منتقل نشده، باید از حضور سایر نزدیكان حتی در ساعات ملاقات بیمارستان در اورژانس پرهیز شود.