روشنگری رئیسی درباره حساب‌های قوه قضاییه

روشنگری رئیسی درباره حساب‌های قوه قضاییه


آیت‌ا... سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه همزمان با هفته قوه قضاییه در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به پرسش‌های مطرح درباره فعالیت‌های قوه قضاییه و برنامه‌های این نهاد پاسخ داد.
به گزارش میزان، یكی از مباحث مطرح شده در این گفت‌وگوی تلویزیونی، مربوط به حساب‌های بانكی پرحاشیه قوه قضاییه بود كه در مقطعی تعداد آنها 63 حساب عنوان شده بود. رئیسی در این زمینه گفت: آن حساب‌ها ۶۳ حساب نیست و این عدد درستی نبود كه اعلام شد. این حساب‌ها امكانی برای قوه قضاییه بود كه آنجایی كه بودجه دولتی و مصوب نمی‌تواند مشكلات را حل كند، از آن برای رفع مشكلات و ارائه خدمات به مردم در قوه قضاییه استفاده كند. ما به دلیل همین ذهنیت‌هایی كه در جامعه ایجاد شده، این حساب‌ها را به پنج حساب تقلیل دادیم و برای این‌كه مردم عزیزمان در جریان باشند، سالانه هم درآمد از این حساب‌ها و هم هزینه‌های آن را برای عموم مردم اطلاع‌رسانی
می‌كنیم.
رئیسی با بیان این‌كه هیچگونه ناسلامتی در دستگاه قضایی قابل تحمل نیست، تاكید كرد: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم وكیل ناسالم، كارشناس ناسالم، قاضی ناسالم، ضابط ناسالم، كارمند ناسالم و هر كسی كه با پرونده مرتبط است، مطلقا به‌صورت ناسالم در این روند حضور داشته باشد.
وی با اشاره به اعلام برخورد با ۶۰ قاضی متخلف گفت: این آغاز كار است. در این باره كمیسیون تعیین صلاحیت را فعال كردم و تاكنون
دو سه جلسه هم تشكیل شده است و دادگاه عالی صلاحیت را بنده تشكیل می‌دهم و بخش‌های مختلف نظارتی در دستگاه قضایی در این زمینه فعال شده‌اند.
مجری برنامه در ادامه درخصوص نتایج بررسی «حادثه ندامتگاه تهران بزرگ» پرسید.
رئیس قوه قضاییه در پاسخ اظهار كرد: این قضیه دو نكته اساسی دارد؛ یكی بحث جنایتی است كه در آنجا انجام شده و طبیعتا باید این پرونده در دادسرا سریع رسیدگی می‌شد كه در اسرع وقت رسیدگی و كیفرخواست صادرشد و مساله دیگر كه از این مهم‌تر است، مساله غفلت یا كوتاهی است كه ماموران و مسؤولان زندان كرده باشند كه بیشتر مورد توجه ماست. ما حتما مسؤولی را كه در این رابطه سهل انگاری و غفلت كرده باشد، بركنار خواهیم كرد و برخورد ما در حد توبیخ نیست و بركنار می‌كنیم و دستور این قضیه را در ذیل گزارشی كه برایم ارسال شد، داده ام و این كار ان‌شاءا... اتفاق می‌افتد.
رئیس قوه قضاییه تاكید كرد: ما باید با حوادث سریع، دقیق و كاملا حق خواهانه برخورد كنیم. باید بررسی كنیم چرا باید زمینه وقوع این‌گونه حوادث وجود داشته باشد.
اولین مسؤولی خواهم بود كه اموالم را به مردم اعلام می‌كنم
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره رسیدگی به اموال مسؤولان گفت: دراین قانونی كه در مجلس تصویب و در مجمع تشخیص نهایی شد، پیش‌بینی شده همه مسؤولان فهرست اموالشان را در اختیار قوه قضاییه بگذارند و سامانه‌ای پیش‌بینی كرده‌ایم كه ظرف دو ماه كه قبلا اعلام كرده‌ایم، فعال خواهد شد.
رئیسی گفت: پیش‌بینی شده فهرست اموال را همه مسؤولان به رئیس قوه قضاییه اعلام كنند و رئیس قوه قضاییه به جایگاهی كه رهبری معظم انقلاب اسلامی تعیین می‌كنند، اعلام كند و من اولین كسی خواهم بود كه به این قانون عمل خواهم كرد و علاوه بر این‌كه فهرست اموال را به رهبر معظم انقلاب اعلام می‌كنم، آن را به اطلاع مردم هم می‌رسانم. البته در قانون موضوع اخیر به عنوان وظیفه‌ای كه بنده دارم ذكر نشده است؛ اما من خودم می‌خواهم به‌صورت شفاف علاوه بر
رهبر  معظم انقلاب اسلامی مردم نیز در جریان این فهرست اموال باشند.