نبود سواد سلامت در نیمی از مردم كشور

نبود سواد سلامت در نیمی از مردم كشور

رئیس هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار با اشاره به این‌كه فقط ۵۰ درصد مردم سواد سلامت مناسب وكافی دارند، گفت: با استفاده از خود مراقبتی می‌توان سواد سلامت مردم را ارتقا داده و در جهت پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر اقدامات مؤثری را انجام داد.
دكتر عبدالرحمان رستمیان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران عنوان كرد: هنوز باید اقدامات زیادی در جهت ارتقای سطح سواد سلامت مردم انجام داد؛ به طور مثال این‌كه افراد تحرك و فعالیت فیزیكی كمی دارند، تغذیه سلامت محور را گاهی نداشته و رفتارهای پرخطر همچون استعمال دخانیات را شاهد هستیم. این نشان می‌دهد باید در زمینه سطح سواد سلامت مردم گام‌های بیشتری را برداشت.
وی ادامه داد: استعمال دخانیات در بسیاری از كشورهای دنیا در حال كاهش است و شهرها، مدارس و دانشگاه‌های عاری از دخانیات ایجاد شده است، ولی در كشور ما دسترسی به سیگار نسبت به گذشته بیشتر شده و از طرفی عوارض بسیار اندكی نسبت به استانداردهای در كشور برای این موضوع در نظر گرفته شده است.
وی خاطر نشان كرد: خودمراقبتی به دو روش فردی و سازمانی قابل انجام است و در صورتی كه این مسأله بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد نتایج مؤثری را در افزایش سلامت مردم به همراه خواهد داشت./ جام‌جم