تبلیغات بازرگانی را در شبكه كودك ممنوع کنید

تبلیغات بازرگانی را در شبكه كودك ممنوع کنید



به گزارش مهر، محمد سرشار، مدیر شبكه كودك تلویزیون (پویا و نهال) روز گذشته با حضور در برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر» درباره انتقادات مطرح شده نسبت به پخش آگهی‌های تبلیغاتی از این شبكه توضیح داد: پخش آگهی‌های بازرگانی از تمام شبكه‌ها، دست مدیران شبكه نیست و كمترین دخل و تصرفی در آنها هم با جریمه مواجه می‌شود.
وی ادامه داد: در این شرایط باید از نمایندگان مجلس بخواهیم كه در زمان تعیین بودجه سالانه برای سازمان صداوسیما حتما پخش آگهی‌های بازرگانی از شبكه‌هایی كه مختص گروه سنی كودك و نوجوان است را ممنوع كنند، چراكه صداوسیما طبق قانونی كه مجلس مصوب كرده برای تأمین هزینه‌های خود ناگزیر از پخش آگهی‌های تبلیغاتی است.
سرشار ضمن اشاره به اهم انتقادات در زمینه پخش تبلیغات تأكید كرد: اساسا ما ملاحظات تربیتی جدی در این زمینه داریم. كودكان زیر شش سال اساسا تفاوت میان برنامه‌های عادی و تبلیغات بازرگانی در حال پخش از شبكه را متوجه نمی‌شوند و به‌نوعی همه چیز را باور می‌كنند و هر آنچه نمایش داده می‌شود را از والدین خود می‌خواهند. بر همین اساس هم در خیلی از كشورها برای گروه سنی زیر شش سال آگهی تبلیغاتی پخش نمی‌شود.
وی افزود: برای گروه سنی شش تا ۱۲ سال هم ملاحظات بسیاری باید لحاظ شود و به‌عنوان مثال از تبلیغ مستقیم یا تشویق كودك به استفاده از تلفن‌همراه و ارسال مستقیم پیامك باید جلوگیری شود.
مدیر شبكه كودك در ادامه از ورود معاون سیما به بحث تبلیغات بازرگانی خبر داد و گفت: اخیرا آقای میرباقری در این زمینه ورود كرده و محدودیت‌هایی ابلاغ كرده‌اند كه ان‌شاءا... وقتی این ابلاغیه به بخش بازرگانی سازمان برسد حتما شاهد تغییر رویكرد در این زمینه خواهیم بود.
سرشار در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به سؤال مجری درباره ممنوعیت پخش كارتون «تن تن» هم بیان كرد: این مجموعه محصول دوره‌ای است كه اروپایی‌ها به استعمار علاقه داشتند و این رویكرد آنها روحیه خودباوری را در ملت‌های دیگر زیر سؤال می‌برد و به همین دلیل از تلویزیون پخش نمی‌شود.