امضا: بچه‌های سیل‌

نمایشگاه نقاشی‌های‌کودکان سیل‌زده باعنوان «قابی از لبخند ناب» این روزها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپاست

امضا: بچه‌های سیل‌

اسفندماه سال گذشته بود که کانونی‌ها طرحی تازه ریختند برای خدمت‌رسانی به بچه‌های کم‌برخوردار. آن‌ها طرح «پیک امید» را راه انداختند که طی آن قرار بود مربیان و بسیجیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه امداد فرهنگی، فعالیت‌های داوطلبانه‌ای را صورت دهند. در جریان این طرح قرار بود به کودکان مناطق کم‌برخوردار کشور و همچنین آسیب‌دیدگان از حوادث طبیعی خدمات فرهنگی، تفریحی و آموزشی ارائه ‌شود. در همان ماه، این طرح از روستاهای کم برخوردار سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد و روستاهای این استان را تحت پوشش قرار داد. ایجاد کتابخانه‌هایی در روستاها، اجرای نمایش، کتابخوانی، برگزاری کارگاه‌های سفال و نقاشی، اجرای برنامه‌های تفریحی، اهدای کتاب، اسباب‌بازی، پخش فیلم و... از جمله کارهایی بود که در این سفر توسط اعضای کاروان پیک امید انجام شد. قرار بود طبق برنامه‌ریزی‌ها کاروان این طرح، مسیرشان را ادامه دهند اما ادامه مسیر اجرای این طرح را نوروز 98 بود که با تغییر روبه‌رو کرد. از سیل ویران‌کننده ابتدای بهار سخن می‌گوییم. اما کانونی‌ها با این واقعه و طرحشان چه کردند؟

 تغییر مسیر کاروان «پیک امید»
همان‌طور که گفتیم، قرار بود این کاروان ابتدای سال 98، به یکی دیگر از مناطق کم‌برخوردار کشور که شناسایی و نیازسنجی شده بود، سفر کند اما سیلی که ناگهان چند استان ایران را درگیر کرد باعث شد این کاروان هم تغییر مسیر بدهد و به شکل داوطلبانه برای روحیه‌دادن به بچه‌های سیل‌زده به این مناطق سفر کند. استان گلستان اولین مقصد پیک امید بود. مربیان کانون و گروه‌های هنری مختلف از سراسر کشور کنار کاروان قرار گرفتند و با اجرای نمایش عروسکی، پخش فیلم، اجرای برنامه‌های تفریحی و فرهنگی، برگزاری کارگاه‌های نقاشی و سفال و... سعی کردند تا لحظات شادی را برای کودکان و نوجوانان سیل‌زده رقم بزنند؛ اتفاقی که در مسیر خود پدران و مادران را هم با خود همراه کرد. همچنین بر مبنای نیازسنجی که کانونی‌ها در استان‌های سیل‌زده صورت دادند، لوازم بهداشتی مانند قمقمه آب همراه با لوازم التحریر و کتاب‌های متناسب با گروه‌های سنی کودک و نوجوانان که امیدبخش باشند  به همراه کاروان های پیک امید به مناطق سیل‌زده اعزام شد. بعد از استان گلستان، خوزستان و لرستان در برنامه سفر قرار گرفتند. حمید گلی و علی فروتن (عموهای فیتیله‌ای) و گروه هنری «هفت پنج یک» نیز در سفر به استان لرستان این کاروان امداد فرهنگی را همراهی کردند تا در دل اتفاقات تلخی که کودکان و نوجوانان این مناطق آن روزها تجربه می‌کردند، لحظات شادی را برای‌شان خلق کنند.
 نقاشی بچه‌های سیل‌زده
حالا هم اهالی کانون، خدمات‌رسانی‌شان را با نمایشگاهی هنری پیوند زده‌اند. منظورمان نمایشگاه «قابی از لبخند ناب» شامل عکس و نقاشی کودکان سیل‌زده استان‌های گلستان، خوزستان و لرستان است که از روز یک‌شنبه ۲۶ خردادماه در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری آغاز به کار کرده و تا ۱۰ تیر ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه، انعکاس گوشه‌ای از فعالیت‌های کاروان «پیک امید» در مناطق سیل‌زده است. در این نمایشگاه در کنار عکس هایی که از کودکان نمایش داده می‌شود، نقاشی هایی که توسط بچه ها ترسیم شده و نگاهشان را به سیل و اتفاقات پس از آن نشان می‌دهد نیز در معرض دید قرار گرفته است. نقاشی‌هایی که هر یک می‌تواند قصه‌ای باشد که کودکی از دریچه نگاه خودش روایت می‌کند در قاب تصویر.
 اینجا چه می‌بینیم؟
در نمایشگاه «قابی از لبخند ناب» علاوه بر ۱۰۰ عکس برتری که از فعالیت‌های «پیک امید» در معرض دید عموم قرار گرفته، ۲۷۰ اثر نقاشی کودکان و نوجوانان نیز نمایش داده می‌شود تا علاقه‌مندان بتوانند از دو دریچه مختلف به اتفاقات ناخوشایندی که بهار سال 98، بسیاری از هموطنان را درگیر کرد، نگاه و آن لحظات را درک کنند.
وقتی به بعضی از نقاشی‌ها نگاه می‌کنید باور این که یک کودک یا نوجوان آن را کشیده، برایتان دشوار است و به این فکر می‌کنید شاید لحظه وقوع سیل، نوجوانی 11 ساله آنقدر بزرگ شده که می تواند مانند یک جوان 20 ساله اتفاقات اطرافش را رصد و روایت کند.
البته در عین حال، اهمیت این نقاشی‌ها در این است که زاویه دیدی کودکانه را ارائه کرده‌اند و تلاشی برای اتخاذ زاویه‌دیدی پخته و فرهیخته در آنها صورت نگرفته است.
یکی دیگر از نکات قابل توجهی که در نقاشی‌ها به چشم می‌خورد این است که با نگاه‌کردن به آنها قبل از این که توضیحات پایین قاب را بخوانید می‌توانید حدس بزنید که نقاش آن در کدام یک از استان‌های سیل‌زده ساکن بوده است. شرایط مکانی و موقعیتی که در هر کدام در آن قرار داشتند در قاب هایی که به تصویر کشیده اند، به‌خوبی پیداست.