اهمیت دانش بومی‌شده در حوزه هوش مصنوعی

اهمیت دانش بومی‌شده در حوزه هوش مصنوعی

مهم‌تر از پورتال فعلی كه طراحی كرده‌ایم، دانشی است كه در حال حاضر به آن مسلط شده‌ایم. اوحدی ضمن ذكر این نكته تأكید می‌كند: در شرایطی كه دشمنان در زمینه دستیابی به پیچیده‌ترین فناوری‌های روز تحریم‌مان كرده‌اند، بومی‌سازی و توسعه هرچه بیشتر این فناوری در كشور می‌تواند زمینه‌ساز بركات زیادی شود. اگر امروز در زمینه توسعه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری نكنیم، ممكن است هیچ وقت نتوانیم با شركت‌های خارجی رقیب رقابت كنیم.
این فناور حوزه هوش مصنوعی به توانمندی مهندسان ایرانی در استفاده از هوش مصنوعی برای تقویت امنیت و نفوذناپذیری بسترهای تحت وب با هوش مصنوعی اشاره می‌كند و می‌گوید: برای به نتیجه رسیدن این مسیر حمایت‌های سازمان‌هایی كه بودجه‌های پژوهشی دارند مانند ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری یا دانشگاه‌های سراسر كشور می‌تواند قوت قلبی برای پیشروی مجموعه دانش‌بنیان ما در این حوزه‌های حساس و مهم برای كشور باشد.
مدیر ارشد فنی این شركت دانش‌بنیان تصریح می‌كند: در حال حاضر اصلی‌ترین مشكل ما مسائل مالی است كه با بالارفتن نرخ ارز دوچندان هم شده است. مساله مهم بعدی نیروی متخصص انسانی است. ما خیلی سخت می‌توانیم فرد متخصصی را پیدا كنیم كه با حقوق‌های متعارفی كه بتوانیم در ایران پرداخت كنیم در شركت دانش‌بنیان ما بماند و كار كند. چنین برنامه‌نویسان گران‌قیمتی به راحتی كارها و پروژه‌های تمام‌وقت و پاره‌وقت از خارج از كشور می‌گیرند و طبیعی است نتوانند با حقوق‌هایی كه در توان پرداخت ماست همكاری كنند. از دست دادن چنین نیروهایی -كه بارها برای ما اتفاق افتاده - بسیار خسارت‌زاست. واقعیت این است كه ما به یك حمایت جدی و كلان نیاز داریم.
اوحدی در ادامه یادآور می‌شود: لازم است اینجا از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشكر كنم. مراحل دانش‌بنیان شدن بسیار شفاف بود و در هر مرحله‌ای اطلاعات بسیار كامل و جامعی در وبگاه معاونت وجود داشت. بعد از دانش‌بنیان‌شدن شركت هم دبیرخانه این معاونت با صبوری به سوالات فراوان ما در مورد چگونگی استفاده از 110 خدمت این معاونت پاسخ داد كه نمونه آن شاید در كشور كم‌نظیر باشد. نكته بسیار جالب دیگر برای ما این بود كه ساعاتی پس از دانش‌بنیان‌شدن شركت مان، از صندوق نوآوری و شكوفایی برایمان پیامكی آمد و ورود ما را به جمع شركت‌های دانش‌بنیان تبریك گفت و برای ارائه خدمات حمایتی اعلام آمادگی كرد. شاید فكر كنید برای ما كه كارمان طراحی چنین پورتال‌ها و سامانه‌هایی است، ارسال چنین پیامكی كار خاصی به نظر نرسد. اما این كه دیدم مجموعه‌ای برای حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان به این سرعت اقدام می‌كند برایمان بسیار دلگرم‌كننده بود.