ذوب 2 میلیارد تن  یخ  در یك روز!

23 خرداد امسال در گرینلند

ذوب 2 میلیارد تن یخ در یك روز!


 گرینلند جزیره بزرگی متعلق به دانمارك و در نزدیكی قطب شمال است كه بخش بزرگی از آب شیرین جهان را به صورت یخ‌زده در اختیار دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 40درصد از یخ‌های جزیره گرینلند پنجشنبه 23خرداد امسال ذوب شد. برآورد میزان یخ‌های ذوب شده در آن روز، به بیش از دو میلیارد تن می‌رسد! با توجه به این‌كه گرینلند جزیره‌ای پوشیده از یخ است، بسیار غیر‌عادی است در اواسط خرداد یخ زیادی از دست بدهد. معمولا فصل ذوب یخ‌ها در گرینلند از اواخر تیر تا شهریور  بوده و بیشتر ذوب یخ‌ها در مرداد رخ می‌دهد.

به گفته مریدیس نِتلِس از دانشگاه كلمبیا، وسعت حجم این كوه یخ ذوب‌شده بیش از دو كیلومتر مكعب بوده است. وی می‌گوید: این ذوب بالای یخ در اوایل فصل غیرمعمول است، اما بی‌سابقه نیست. توماس موت از دانشگاه جورجیا نیز  می‌گوید: نظیر این ذوب یخ را در خرداد91 نیز تجربه كرده‌ایم كه برای اولین‌بار در تاریخ ثبت شد و این دو تقریبا قابل مقایسه هستند. ذوب شدن زودهنگام یخ‌ها حامل این خبر بد است كه امسال باز هم ذوب یخ‌های گرینلند می‌تواند برای آب و هوای كره زمین زیان‌آور باشد.
موت توضیح داد كه بعدا چگونه برف و یخ آب شده حاصل از ذوب صفحات یخی گرینلند به‌ویژه در اوایل فصل، موجب آسان‌تر ذوب شدن یخ‌ها در طول تابستان می‌شود. یخ و برف به دلیل این‌كه سفید و درخشان هستند؛ موجب بازتاب پرتوهای خورشید به سوی بالا شده و این موجب كاهش میزان گرمای جذب شده و حفظ صفحات یخی می‌شود كه این فرآیند با نام آلبدو (Albedo) شناخته می‌شود. این محقق معتقد است پیامد ذوب یخ‌ها پیش از شروع تابستان موجب تغییر در فرآیند آلبدو می‌شود. به این ترتیب  گرمادر اواسط تابستان می تواند بیشتر از قبل جذب یخ‌ها شده و به ذوب هر چه بیشتر یخ‌ها بینجامد. موت می‌گوید: به نظر می‌رسد همه علائم به آغاز فصل تازه‌ای در ذوب یخ‌ها اشاره دارد. او تنها دانشمندی است كه اینچنین فكر می‌كند. البته یك اقلیم‌شناس در سازمان زمین‌شناسی دانمارك و گرینلند به‌نام جیسون بوكس، اواخر اردیبهشت امسال پیش‌بینی كرده بود، امسال حجم عظیمی از یخ‌های گرینلند ذوب خواهد شد. بوكس اشاره كرده بود، امسال رویداد ذوب یخ‌ها سه هفته زودتر ثبت می‌شود.
علاوه بر فصل ذوب اولیه، اكنون پوشش برف در گرینلند غربی پایین‌تر از حد متوسط است و تركیب این عوامل به این معناست كه احتمالا امسال ذوب یخ‌های گرینلند با نرخ شدیدتری نسبت به سال 1391 اتفاق خواهد افتاد.
علت ذوب ناگهانی یخ‌ها چیست؟
به گفته موت، یك الگوی آب و هوایی ماندگار، مرحله‌ای برای ذوب یخ‌ها به شكل معمول دارد. ما یك برآمدگی یخی انسدادی داشتیم كه در بسیاری از فصول بهار بر سراسر گرینلندشرقی متمركز شده بود و در فروردین موجب فعال‌شدن ذوب یخ‌ها می‌شد و این الگو همچنان ادامه دارد. این رگه، هوای گرم و مرطوب پرفشار را از اقیانوس اطلس به قسمت گرینلند می‌كشد و موجب بالا رفتن دمای سطح یخ‌ها می‌شود. در طول یكی دو هفته گذشته، فشار بالای این رگه حتی قوی‌تر از فشار جبهه هوایی شد كه از شرق ایالات متحده حركت می‌كرد و باعث شد دوره طولانی گرم و خشك جنوب‌شرقی در ماه جاری پیش از موعد شروع شود.
موت همچنین می‌افزاید: دوره‌های ذوب یخ مانند جریان فعلی بی‌سابقه نیستند. اگر این فصل‌های ذوب شدید به روند عادی تبدیل شود، می‌تواند تبعات قابل‌توجهی در سراسر زمین به‌خصوص برای بالا آمدن سطح آب دریا داشته باشد، زیرا گرینلند در افزایش سطح آب دریا در تمام جهان نقش پررنگی دارد.
منبع: CNN