دستیابی ایران به پیشرفته‌ترین سیستم‌های آبیاری

اشتغالزایی 200 هزار نفری با طرح جامع شبکه آب‌های غربی و شمال‌غرب کشور

دستیابی ایران به پیشرفته‌ترین سیستم‌های آبیاری

با توجه به تشدید تحریم‌های همه‌جانبه آمریكا و غرب علیه ایران به نظر می‌رسد توسعه تولیدات محصولات كشاورزی باید در اولویت سیاست‌های كشور قرار گیرد، با این حال طی سالیان گذشته كشورمان به‌واسطه قرار گرفتن در اقلیم خشك با محدودیت كشت محصولات كشاورزی روبه‌رو بوده است. این در حالی است كه به‌راحتی با اجرای عملیات آبخیزداری، مهار آب‌های مرزی و توسعه آبیاری تحت‌فشار در مناطق مختلف می‌توان شاهد توسعه تولید محصولات كشاورزی در كشور باشیم. به همین دلیل در سال‌های اخیر این امور به طور ویژه موردتوجه قرار گرفته، به طوری كه با تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، هشت میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به این امر اختصاص یافته است.
بعد از اجرای طرح احیای 550 هزار هكتاری دشت‌های خوزستان و ایلام، از سال 94 نیز انتقال آب به 220 هزار هكتار از اراضی دشت مغان صورت گرفته است. در همین خصوص علیمراد اكبری معاون وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از طرح انتقال آب رودخانه ارس و سدخداآفرین به اراضی این دشت در استان اردبیل گفت: كل اعتبار پیش‌بینی شده برای این طرح ملی 1470 میلیارد تومان برآورد شده كه از این رقم تا به امروز 1126 میلیارد تومان آن تخصیص‌یافته و بالغ بر 1006 میلیارد تومان آن نیز پرداخت شده است.
وی افزود: این طرح پیشرفت 96 درصدی داشته و در صورتی كه وزارت نیرو همكاری داشته باشد و آب مورد نیاز این اراضی را تأمین كند تا پایان شهریور این اراضی زیر كشت می‌رود و به نظر می‌رسد با اجرای این طرح برای حدود 1500 نفر به طور مستقیم اشتغال‌زایی ایجادشده كه حدود 90 درصد این افراد بومی هستند، همچنین انتظار می‌رود تولید محصولات كشاورزی در دشت مغان با افزایش یك میلیون تنی روبه‌رو شود.
معاون وزیر جهاد عنوان كرد: دلیل عدم آب‌رسانی وزارت نیرو به این طرح، مشكلات اعتباری آن اعلام شده و در صورتی كه منابع مالی آن تأمین شود سایر اراضی كه لوله‌كشی در آن انجام شده به زیر كشت می‌رود. اكبری گفت: در این پروژه بالغ بر 19 هزار هكتار از اراضی مجهز به پیشرفته‌ترین سیستم‌های آبیاری بارانی موسوم به سامانه سنترپیوت هستند و با 1350 دستگاه این طرح بزرگ‌ترین سامانه آبیاری از این نوع در جهان
به‌شمار می‌آید. وی با برشمردن اهمیت این طرح برای خودكفایی و افزایش صادرات محصولات كشاورزی تصریح كرد: تأمین امنیت غذایی، اشتغال‌زایی گسترده در منطقه مغان و جلوگیری از خروج آب‌های مرزی از مهم‌ترین دلایل اجرای این طرح است.
معاون وزیر جهاد افزود: به‌دلیل عدم تأمین آب توسط وزارت نیرو از 42 هزار اراضی مربوط به این طرح، تنها 5500 هكتار از آن به زیر كشت رفته است.
اكبری در پایان گفت: از ۴2 هزار هكتار اراضی تحت پوشش آبیاری تحت‌فشار ۱۶ هزار هكتار اراضی دیم و بقیه منابع ملی، مراتع و اراضی شیب‌دار بوده است.
رحیم سجادی، مجری طرح جامع شبكه‌های آبیاری و زهكشی غرب و شمال غرب كشور نیز گفت: طرح جامع شبكه آب‌های غربی و شمال غرب كشور به مساحت 220 هزار هكتار از ابتدای سال 94 به‌طور هم‌زمان در شش استان ایلام، كرمانشاه، كردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل آغاز شد كه اكنون این طرح با پیشرفت 94 درصدی روبه‌رو بوده است و انتظار می‌رود كل طرح تا شهریورماه به پایان برسد. سجادی با بیان این‌كه همزمان با وزارت جهاد كشاورزی، وزارت نیرو نیز فعالیت خود را در این پروژه آغاز كرد، گفت: اما به دلیل عقب‌ماندن وزارت نیرو از اجرای این پروژه، اكنون تنها
در 50 هزار هكتار از این طرح انجام آبرسانی توسط وزارت نیرو زیر كشت رفته است.
مجری طرح جامع شبكه‌های آبیاری و زهكشی غرب و شمال غرب كشور افزود: حدود 140 هزار هكتار از اراضی این طرح در شش استان كشور آماده بهره‌برداری و منتظر آبرسانی توسط وزارت نیرو است. وی با بیان این‌كه بیشتر محصولات كشت ‌شده در این پروژه شامل ذرت، گندم و كلزاست، گفت: استان اردبیل با در اختیار داشتن 42 هزار هكتار از این طرح، یك میلیون تن به تولیدات كشاورزی ایران اضافه می‌كند و درمجموع
پنج میلیون تن محصول كشاورزی به تولیدات كشور اضافه خواهد شد.
مجری طرح جامع شبكه‌های آبیاری و زهكشی غرب و شمال غرب كشور یادآور شد كه با اجرای این پروژه برای بیش از 200 هزار نفر اشتغالزایی انجام می‌شود.