گاف‌های تاریخی ترامپ در یك مراسم رژه

گاف‌های تاریخی ترامپ در یك مراسم رژه

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا وقتی سال گذشته به فرانسه سفر و در مراسم رژه این كشور شرکت كرد وعده داد كه سال آینده مراسم مشابهی را در آمریكا برگزار كند. این تصمیم هرچند با مخالفت‌های گسترده‌ای در آمریكا مواجه شد اما عصر پنجشنبه ترامپ مراسم مشابهی را به مناسبت سالروز استقلال آمریكا از بریتانیا در سال 1776 برگزار كرد .
در این مراسم، دونالد ترامپ در حالی كه پشت‌شیشه‌های ضد گلوله ایستاده بود به سخنرانی پرداخت. اما سخنرانی او پر از غلط‌های فاحش تاریخی و گاف‌های عجیب بود. به گزارش فارس، برای مثال دونالد ترامپ به‌اشتباه وقایعی را به استقلال این كشور از بریتانیا در تاریخ چهارم جولای 1776 میلادی نسبت داد كه عجیب‌ترین آن، تسخیر فرودگاه‌ها توسط نیروهای انقلابی بود. وی با لحنی حماسی گفت: «ارتش ما آسمان را تحت كنترل خود درآورد، باروها را در هم كوبید، فرودگاه‌ها را تسخیر كرد، هر آن‌چه را كه باید انجام داد و در دژ مك‌هنری، زیر آتش خیره‌كننده موشك‌ها، چیزی به‌جز پیروزی به دست نیاورد». این در حالی است كه استقلال آمریكا از بریتانیا هرگز شاهد چنین حوادثی نبود. برای مثال ترامپ به اشتباه، نبرد «مك‌هنری» را در جریان استقلال آمریكا دانست. در حالی كه این نبرد در سال ۱۸۱۲ و دهه‌ها بعد از استقلال آمریكا رخ داد.
ترامپ دستور داده بود طی برگزاری مراسم جشن روز استقلال آمریكا رژه تانك‌ها و پرواز هواپیماها به‌نمایش گذاشته شوند. وی صبح پنجشنبه در پیامی توییتری نوشت: مردم از دور و نزدیك آمده‌اند تا به ما ملحق شوند و امشب، آنچه شاهدش هستید یكی از بزرگ‌ترین مراسم‌ها در تاریخ كشور است. وی همچنین وعده داد: این مراسم شامل بزرگ‌ترین حضور جنگنده‌های مدرن و پیشرفته ارتش باشد. شاید هواپیمای شخصی ریاست جمهوری هم پروازی نزدیك به زمین و با صدای كم بر فراز جمعیت داشته باشد. مراسم گرچه با بارش باران به مدت ۴۵ دقیقه به تأخیر افتاد، اما شامل چند پرواز جنگنده بر فراز جمعیت ازجمله هواپیمای شخصی ریاست جمهوری و سخنرانی ترامپ و آتش بازی بود.
دموكرات‌ها در نامه‌ای به ترامپ مراتب شكایت خود را درباره برنامه‌های وی نوشتند و اعلام كردند كه انجام این رویدادها با هزینه مردمی صورت گرفته و نقض كنوانسیون مراسم‌های سیاسی و غیرحزبی بوده است.به نوشته روزنامه واشنگتن پست، بخشی از هزینه این مراسم از جمله مبلغ 5/2 میلیون دلار از محل بودجه خدمات پارك‌های ملی تأمین شده است. بعضی از منتقدان ترامپ هم با تجمع در نزدیكی محل برگزاری مراسم «درود بر آمریكا» یك بادكنك بزرگ به شكل دونالد ترامپ را در این مكان قرار دادند.