آتش در لانه عنکبوت

صهیونیست‌ها به رغم تدابیر امنیتی هنوز موفق به سركوب اعتراضات نشده‌اند

آتش در لانه عنکبوت

اعتراضات یهودیان آفریقایی‌تبار كه از روز سه‌شنبه گذشته در شهرهای فلسطین اشغالی شروع شده بود همچنان ادامه دارد. موج تازه این اعتراضات از كشته شدن یك مهاجر سیاهپوست به نام سلیمان تِكاه، ۱9 ساله شروع شد اما این مرگ گویی از یك زخم كهنه پرده بر می‌داشت. زخمی كه سال‌هاست مهاجران آفریقایی تبار در اسرائیل با آن دست و پنجه نرم كرده و هر بار به دلیل اعمال بدترین تبعیض‌ها خود را نشان می‌دهد. مصونیت رژیم صهیونیستی از سوی قدرت‌های غربی موجب شده این اعتراضات كمتر در جایی بازتاب داشته باشد یا سازمان‌های بین‌المللی نسبت به آن واكنش نشان دهند.

جامعه یهودیان اتیوپیایی تبار حدود ۱۴۰ هزار نفر را شامل می‌شوند كه بیش از ۵۰ هزار نفر از آنها در فلسطین اشغالی متولد شده‌اند. روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی پیرامون درگیری‌های اخیر نوشت: یهودیان اتیوپیایی تبار ساكن سرزمین‌های اشغالی علیه «خشونت پلیس» اسرائیل تظاهرات كردند. به گزارش منابع اسرائیلی در جریان این اعتراضات بیش از ۶۰ نفر بازداشت ودست كم ۴۷ افسر اسرائیلی نیز مجروح شده‌اند. پلیس رژیم صهیونیستی اعتراف كرد برای متفرق كردن معترضان مجبور به استفاده از زور شده است. یكشنبه گذشته جوانی به نام سلیمان تكاه با گلوله یك افسر پلیس در شهركی در اطراف حیفا كشته شد. او همراه دوستانش برای گذران اوقات فراغت به پارك رفته و مسلح نیز نبود. هرچند بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای كشته شدن این جوان را «یك تراژدی بزرگ» نامید، ولی این مساله موجب آرام كردن معترضان نشد. او در ادامه بیانیه‌اش مجبور شد بگوید: «این نكته باید روشن باشد كه نمی‌توانیم خشونتی را كه مشاهده كردیم، تحمل كنیم.» رئوون ریولین، رئیس‌جمهور اسرائیل نیز هرچند سعی می‌كرد برای آرام كردن اوضاع با معترضان ابراز همدردی كند، اما در نهایت بر لزوم پایبندی به قانون و پرهیز از خشونت تاكید كرد.
با وجود این هشدارها و ابراز همدردی‌ها، اعتراض‌ها شامگاه چهارشنبه اوج گرفت و مردم معترض به روشن كردن آتش در خیابان‌ها و حمله به مراكز پلیس اقدام كردند. این اعتراضات در بزرگراه‌ها و چهارراه‌ها، از جمله در تل‌آویو، حیفا و بیت‌المقدس تا پاسی از شب ادامه داشت. معترضان به سمت نیروهای پلیس اسرائیل سنگ پرتاب كردند و در مواقعی شعارهایی به زبان عربی می‌دادند. شماری از تظاهركنندگان نیز اقدام به پرتاب بمب‌های آتش‌زا به سوی پاسگاه پلیس كردند. گیلعاد اردان، وزیر امنیت داخلی اسرائیل گفت، ما مراقب بودیم در تظاهرات فرد جدیدی كشته نشود زیرا اگر كشته می‌داد ما با وضعیت متفاوتی روبه‌رو می‌شدیم. وی تایید كرد كه نیروهای پلیس از گستردگی تظاهرات غافلگیر شده بودند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، شامگاه چهارشنبه نشست ویژه‌ای را در دولت خود برای بررسی این بحران برگزار كرد.
 پشت پرده سركوب سیاهان
اعتراضات هفته گذشته زمانی شدت گرفت كه مردم متوجه شدند دادگاه اسرائیل نه‌تنها پلیس صهیونیست و عامل كشتار جوان اتیوپیایی‌تبار را محاكمه نكرده بلكه او را آزاد گذاشته و وی هم‌اكنون در یك حبس خانگی آن هم در داخل یك هتل به‌سر می‌برد! روزنامه صهیونیستی معاریو در یك گزارش اعتراف كرد كه از سال ۱۹۹۷ تاكنون بیش از ۱۱ جوان از اقلیت‌های اتیوپیایی در درگیری با نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی كشته شده‌اند.
یهودیان فلاشا همواره در سرزمین‌های اشغالی، قربانی نژادپرستی و تحقیر و توهین می‌شوند. جامعه صهیونیستی عادت كرده بنا به‌دلایل مختلف نژادی و مذهبی مرزبندی‌هایی را میان یهودیان سفیدپوست و دیگر مردم منطقه و حتی داخل سرزمین‌های اشغالی ایجاد كند. به همین علت اتیوپیایی تبارهای ساكن رژیم صهیونیستی به علت رنگ پوست و اصالت آفریقایی كه دارند، همواره مورد تحقیر قرار می‌گیرند.
در حال حاضر یهودیان فلاشا در شهرهای محیطی و در مناطق فقیر نشین و متروك در سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌كنند. میزان بازداشت جنایی در میان این افراد بسیار بالاست و گاهی تا ۴۰ درصد می‌رسد، چرا كه آنها همواره از فقر و بیكاری رنج می‌برند.
 روزهای سخت پیش‌رو
نشریه الكترونیكی «972+» در فلسطین اشغالی طی گزارشی به بررسی اعتراضات گسترده سیاهپوستان علیه پلیس رژیم صهیونیستی و دلایل آن پرداخت و نوشت آنها نه تنها از رسانه‌ها عصبانی و به دولت بی‌اعتماد هستند، بلكه نگرانند مانند دیگر آفریقایی‌ها، بهای سنگینی را برای رنگ پوستشان پرداخت كنند. به اعتقاد این نشریه معترضان آشوب‌طلب نبودند بلكه آنها زنان و مردان جوان نگرانی بودند كه می‌خواستند نشان دهند هنوز قدرتشان را از دست نداده‌اند. آنها گفتند دیگر نمی‌توانند ساكت بنشینند و برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند.
در همین رابطه راشل گیل یوسف، یكی از فعالان حاضر در زمینه ساماندهی تظاهرات اعتراض‌آمیز در سرزمین‌های اشغالی گفت از الان دیگر شرایط مانند گذشته نخواهد بود. روزنامه یدیعوت آحارانوت كه برخی اظهارات این فعال سیاسی را منعكس كرد در ادامه از قول او نوشت: با بی‌توجهی حاكمیت اسرائیل به مشكلات متعدد به وجود آمده در بین فلاشاها، این نگرانی وجود دارد كه دامنه اعتراضات از این بیشتر گسترش یابد. به گفته او، گرچه درگیری‌های پیشین فلاشاها با نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی با سركوب شدید و ارائه وعده‌های دروغین مهار شد، اما به نظر می‌رسد تجربه‌های مذاكرات گذشته این بار مانع آرام شدن افكار عمومی اقلیت‌های آفریقایی در فلسطین اشغالی شود. بنابراین او پیش‌بینی می‌كند حاكمیت اسرائیل در آینده شاهد روزهای سخت‌تری باشد و دامنه درگیری‌ها احتمالاً روز به روز افزایش پیدا كند.