نسخه Pdf

پرسش و پاسخ قضایی

پرسش و پاسخ قضایی

با توجه به پرسش‌های ارسالی خوانندگان تپش درخصوص موضوعات حقوقی از جمله    کفالت، هزینه شارژ و تمکین 
 مریم جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به سوالات شما پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامك به شماره  300011224  مطرح   کنند و پاسخ را  در همین صفحه  بخوانند.
   کفیل و فیش حقوقی
به دادگاه احضار شده‌ام و زیر برگه نوشته شده است كه كفیل همراه خود داشته باشید. الان كفیلم باید چقدر فیش حقوقی بگیرد تا قاضی قبول كند؟
تعیین مبلغ كفالت و همین‌طور نوع كارمند با مقام صادركننده قرار است.
   تمکین
این‌كه زن می‌تواند در برابر تمکین از مرد از حق حبس استفاده كند یعنی چه؟
زن می‌تواند تا وقتی كه تمام مهریه پرداخت نشده از وظایفی كه نسبت به شوهر دارد خودداری ‌كند. در ماده 1085 قانون مدنی آمده است؛ زن می‌تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی كه در مقابل شوهر دارد امتناع كند مشروط براین‌كه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود. البته در ماده 1086 قانون مدنی برای استفاده از حق حبس شرطی گذاشته شده است. در این ماده آمده است؛ اگر زن قبل از اخذ مهر به اختیار خود به ایفای وظایفی كه در مقابل شوهر دارد قیام كرد دیگر نمی‌تواند از حكم ماده قبل استفاده كند با این حال حقی كه برای مطالبه مهر دارد ساقط نخواهد شد.
   هزینه شارژ
مدتی است خانه‌ام را تخلیه كرده‌ام و در آن سكونت ندارم . این در حالی است كه مدیر ساختمان مدعی است باید هزینه شارژ را بدهم. مگر آپارتمان‌های خالی استفاده‌ای دارند كه شارژ پرداخت كنند؟
برخی مالكان بر این باور هستند که پرداخت شارژ ساختمان مشروط بر این است كه حتما در آن ساختمان ساكن باشند. در حالی كه این‌گونه نیست، چرا كه قانون مربوط به تملك آپارتمان‌ها به صراحت پرداخت هزینه‌های فوق را پیش‌بینی كرده است. براساس ماده 4 قانون تملك آپارتمان‌ها، حقوق و تعهدات و همچنین سهم هر یك از مالكان قسمت‌های اختصاصی از مخارج قسمت‌های مشترك متناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمت های اختصاصی تمام ساختمان به جز هزینه‌هایی كه به‌دلیل عدم ارتباط با مساحت زیر بنا به نحو مساوی تقسیم خواهد شد و یا این‌كه مالكان ترتیب دیگری را برای تقسیم حقوق و تعهدات و مخارج پیش‌بینی كرده باشند.