حماسه خرمشهر به روایت شاهو

گفت‌وگو با نوازنده و رهبر گروه سازهای ایرانی شاهو كه اثر تصویری «سروها ایستاده می‌میرند» را در دست انتشار دارند

حماسه خرمشهر به روایت شاهو

آغاز ویدئو، فضایی آخرالزمانی را تداعی می‌كند؛ مردی با ابهت و در لباس ارتش ایران دو دست ر ا به طرفین باز كرده و وقتی نمای آهسته، از او بازمی‌گردد و دیگران را نشان می‌دهد كه ساز به دست نشسته‌اند و می‌نوازند تازه متوجه می‌شویم كه او رهبر یك گروه موسیقی است؛ حامد صقیری، فرزند شهید سرلشكر خلبان مصطفی صقیری كه در سال‌های دفاع مقدس شهید شد. این ویدئوی یك دقیقه‌ای كه نسخه دموی اثری چهل‌دقیقه‌ای با نام «سروها ایستاده می‌میرند» از گروه سازهای ایرانی شاهو است، نوید انتشار این اثر را داده؛ اثری كه در بزرگداشت رشادت‌های حماسه‌سازان آزادی خرمشهر تولید شده و قرار است در تالار وحدت روی صحنه برود. دموی این کار در صفحه اینستاگرام حیب ا... سیاری هم منتشر شده است. ما با حامد صقیری گفت‌وگوی كوتاهی ترتیب داده‌ایم تا بدانیم در شاهو و در «سروها ایستاده می‌میرند» چه خبر است.

 اركستر فرزند شهید برای حماسه پدر
تا حالا هر وقت درباره «سروها ایستاده می‌میرند» آلبوم صوتی - تصویری كه برای تجلیل از تكاوران نیروی دریایی ارتش در نبرد خرمشهر آماده می‌شود حرف زده، تاكید كرده كه این یك طرح غیر سفارشی است و به هیچ عنوان از حمایت مالی مجموعه‌های دولتی برخوردار نیست. حالا در گفت‌وگو با جام‌جم هم این تاكید را دارد. شاید از این رو كه می‌خواهد بگوید این فقط نهادهای دولتی نیستند كه برای ارزش‌های ملت ایران دست در جیب می‌كنند و مردم و هنرمندان حاضرند برای حفظ این ارزش‌ها نه  تنها هنرشان را خرج كنند، بلكه هزینه‌های تولید هنری‌شان را هم خودشان بدهند. حامد صقیری كه رهبر گروه شاهوست در این باره می‌گوید: «با این‌كه می‌دانم چه سختی‌هایی برای به سرانجام رساندن این طرح از نظر مالی پیش رو دارم، اما مصر هستم كه این طرح بدون اعمال نظرهای سیاسی صورت پذیرد. چرا كه می‌خواهم تاكید كنم این اثر به هیچ عنوان یك اثر سفارشی نیست. متأسفانه طی سال‌های اخیر آثاری كه در این حوزه‌ها تولید شده به دلیل سفارشی شدن
 دچار اعمال سلیقه‌های شخصی یا گروهی شده كه من از این رویكرد پرهیز دارم. ترجیح می‌دهم مشكلات مالی و پشتیبانی این حوزه را بپذیرم، اما بتوانم روایت شخصی خودم از رویداد مهمی چون نبرد خرمشهر را برای مخاطب
روایت كنم.»
صقیری كه آهنگساز این مجموعه است می‌گوید در این اثر بیش از 50 نوازنده به نواختن سازهای ایرانی همچون دیوان، بوزوك، نی، كمانچه شش سیم، كمانچه و قیچك آلتو، كمانچه و قیچك بم، چنگ ایرانی، رباب، بربط پوستی، تار و بم تار، سنتور و سنتور بم، قانون، سنج و دمام، نقاره قشقایی، دف، دایره، ضرب زورخانه و... پرداخته‌اند.
او می‌گوید سال‌ها پیش ایده اولیه ساخت اثر موسیقایی متفاوتی درباره نبرد خرمشهر با هدف تجلیل از تكاوران نیروی دریایی ارتش كه مدافعان واقعی خرمشهر بودند اما نامی از آنها برده نشد، در ذهنش شكل گرفته و از حدود دو سال پیش مراحل نوشتن پارتیتور را آغاز كرده است: «این اثر براساس برداشت‌های شخصی من از خاطرات و صحبت‌های ناخدا یكم تكاور هوشنگ صمدی، فرمانده تكاوران دریایی ارتش در جنگ تحمیلی، نوشته و تنظیم شده است. آنچه خواهید دید و شنید، روایت ۳۴ روز مقاومت مردانه سروهای ایران زمین، یعنی كلاه سبزهای دریایی ارتش در جدالی نابرابر، مقابل لشکرهای زرهی تا دندان مسلح متجاوزین بعثی عراق به خرمشهر عزیز است.»
جالب این‌كه حالا وقتی شاهویی‌ها در شهرك سینمایی دفاع مقدس مشغول ضبط این اثر بودند برخی تكاوران حاضر در نبرد خرمشهر هم حاضر بودند.
حامد صقیری، فرزند شهید سرلشكر خلبان مصطفی صقیری است؛ حالا یك فرزند شهید كه از قضا از كاردرست‌های موسیقی اركسترال ما نیز هست دست به كار شده تا رشادت‌های پدر و دوستان پدرش را به نوا و تصویر بكشد. خودش در این باره می‌گوید: «با افتخار من فرزند یك خلبان جنگنده فانتوم ارتش سرافراز ایران هستم كه در دوران هشت سال جنگ تحمیلی با تمام وجود لحظات بحرانی جدال نابرابر ایران و عراق را لمس كرده و می‌دانم چه اتفاقاتی در این سال‌ها افتاده است.
از سوی دیگر این موضوع را هم متذكر می‌شوم كه در این دوران برخی از روایت‌ها، دستخوش تغییرات سلیقه‌ای شده‌اند. موضوعی كه در این اثر برایم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود این است كه بتوانم بدون حذف و اضافه روایتی از نبرد خرمشهر را از نگاه یك ایرانی به زبان موسیقی به شنونده و بیننده
ارائه دهم.»
 كجاست؟ كجا ببینیم؟
ویدئوی كوتاهی كه فعلا از اثر 40 ‌دقیقه‌ای «سروها ایستاده می‌میرند» منتشر شده، در شهرك سینمایی دفاع مقدس ضبط شده، پروسه ضبط یك‌هفته طول كشیده است. قرار است اجرای زنده این اثر در مرداد یا شهریور امسال در تالار وحدت صورت بگیرد. احتمالا اجرای زنده دیگری نیز در روز نیروی دریایی ارتش از گروه شاهو ببینیم.