رنگین‌پوستان آمریكا علیه ترامپ

بددهنی‌های ترامپ نسبت به نمایندگان رنگین‌پوست جنجال‌آفرین شد

رنگین‌پوستان آمریكا علیه ترامپ

تازه‌ترین توییت «نژادپرستانه» دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریكا علیه برخی زنان مجلس نمایندگان فضای ملتهبی را در درون و بیرون كنگره آمریكا به وجود آورده است. این گونه اظهارات یك بار دیگر خوی نژادپرستانه ترامپ را آشكار ساخته و زنگ‌های خطر را برای خصومت‌های جدید علیه رنگین‌پوست‌ها در آمریكا به صدا درآورده است. توییت‌های جدید ترامپ یاد‌آور آن جمله معروف «به خانه‌ات برگرد» بود كه روزگاری شعار اصلی نژادپرستان آمریكایی علیه اقلیت‌های قومی و نژادی را تشكیل می‌داد. عبارتی كه این اواخر از دهان بیگانه‌هراسان و اسلام‌هراسان نیز تكرار می‌شود.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ در اعتراض به زنان دموكرات كنگره در توییتی نوشت: چرا آنان به جاهای درب و داغان و پر از جُرمی كه آمده‌اند، برنمی‌گردند؟ وی در پیام مفصل خود گفت: خیلی جالب است كه زنان دموكرات پیشرو كنگره (رشیده طلیب، ایلهان عمر و الكساندریا كورتز) كه اصالتا از كشورهایی آمده‌اند كه دولت‌هایشان یك فاجعه كامل هستند و بدتر آن‌كه اكثرشان فاسدترین و بی‌كفایت‌ترین دولت‌های جهان هستند (اگر اصلا دولتی فعال داشته باشند)، حالا با صدای بلند و لحنی تهاجمی به مردم آمریكا كه بزرگ‌ترین و قدرتمندترین ملت روی زمین است، می‌گویند، دولت ما چگونه باید اداره شود.
ترامپ در ادامه نوشت: چرا به جاهای درب و داغان و پر از جرمی كه از آن آمده‌اند برنمی‌گردند و به درست كردن آنها كمك نمی‌كنند؟ بعد برگردند و به ما نشان دهند چطور این كار را كرده‌اند. مطمئنم نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریكا خیلی خوشحال می‌شود كه سریعا هماهنگی‌های سفر آزاد را انجام دهد.
اظهارات جدید دونالد ترامپ موجی از خشم و نگرانی را در آمریكا برانگیخت تا جایی كه یكی از اطرافیان ترامپ سعی كرد موضوع را رتوش كرده و این طور وانمود كند كه منظور ترامپ اخراج رنگین‌پوست‌ها نبوده است. به گزارش پایگاه خبری هیل، مت ولینگ یكی از مقامات كمپین انتخاباتی ترامپ گفت: رسانه‌ها با انتشار این گزارش كه ترامپ به زنان رنگین‌پوست كنگره دستور داده به كشورهای خود بازگردند، مردم آمریكا را منحرف كردند.
هدف ترامپ چه كسانی بود؟
همین پایگاه خبری درگزارش خود نوشت: به نظر می‌رسد هدف ترامپ از این توییت نمایندگانی مانند الكساندریا اوكاسیو كورتز، ایلهان عمر، آیانا پریسلی و رشیده طلیب بود كه جزو مخالفان واقعی او هستند. این چهار نفر شهروند آمریكا بوده و فقط ایلهان عمر است كه خارج از ایالات متحده به دنیا آمده است. ایلهان عمر در موگادیشو پایتخت سومالی به دنیا آمد و به عنوان مهاجر به آمریكا رفت. آیانا پریسلی نیز یك سیاهپوست است و در شهر سینسیناتی ایالت اوهایو به دنیا آمد. رشیده طلیب هم در یك خانواده فلسطینی‌تبار در شهر دیترویت ایالت میشیگان به دنیا آمد. همچنین والدین اوكاسیو كورتز اصالت پورتریكویی دارند هرچند شخص او در نیویورك به دنیا آمده‌است. اوكاسیو كورتز ۲۹ ساله كه جوان‌ترین عضو مجلس نمایندگان آمریكا به شمار می‌رود، در پاسخ به ترامپ در توییتر نوشت: «آقای رئیس‌جمهور، كشوری كه از آنجا آمده‌ام و همه به آن سوگند یاد كرده‌ایم، ایالات متحده است.» پریسلی هم سعی كرد نشان دهد توییت ترامپ او و همراهانش را ناامید و از عرصه خارج نكرده است. این نماینده درباره مواضع ترامپ در توییتر نوشت: ما جایی نمی‌رویم بلكه به واشنگتن دی. سی برمی‌گردیم و برای خانواده‌هایی كه هر روز به حاشیه رانده و بدنام می‌شوند، می‌جنگیم.
رشیده طلیب هم توییت كرد: چه جوابی می‌شود به یك رئیس جمهوری قانون‌گریز و ورشكسته كامل داد؟ دیترویت (محل تولدش) به من آموخت چگونه برای جوامعی كه شما هر روز به حمله و تحقیر آنها ادامه می‌دهید، مبارزه كنم. (ای ترامپ) به حرف زدن ادامه بده. به‌زودی از كاخ سفید بیرون رانده خواهی شد!
ایلهان عمر سومالیایی‌تبار نیز اظهارات ترامپ را بی‌پاسخ نگذاشت و توییت كرد: «تو به ملی‌گرایی سفیدپوستان دامن می‌زنی، زیرا از این‌كه افرادی مثل ما در كنگره خدمت كرده و علیه دستور كار آكنده از نفرت تو مبارزه می‌كنند، عصبانی هستی.»
توهم سفید كردن آمریكا
در همین حال نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریكا از اظهارات ترامپ به شدت انتقاد كرد و گفت: این سخنان بیگانه‌هراسانه بار دیگر تاییدی بر طرح رئیس‌جمهور آمریكا برای «سفیدپوست كردن دوباره آمریكا» است. زمانی كه ترامپ به چهار نفر از زنان عضو كنگره می‌گوید به كشورهایشان برگردند، او در واقع تاكید می‌كند شعارش برای با عظمت كردن دوباره آمریكا علنا به معنای سفید‌پوست كردن دوباره این كشور است. پلوسی همچنین نوشت: من اظهارات بیگانه‌هراسی ترامپ را كه هدفش دو دسته كردن كشور است، رد می‌كنم.
هیلاری كلینتون، رقیب ترامپ در سال 2016 نیز با انتقاد از توییت‌های تازه ترامپ، دولت او را یك فاجعه كامل برای آمریكا خواند و گفت: این دولت آمریكاست كه به همین زنان احتیاج دارد. به گفته كلینتون فقط یك نفر مسؤول فاجعه كنونی در كشور بوده و آن شخص رئیس‌جمهور  است.
همزمان تعداد زیادی از آمریكایی‌ها دست‌به‌كار شدند تا از طریق شبكه‌های اجتماعی یا رسانه‌های آمریكایی، ترامپ را سر جایش بنشانند. حكیم جفریز، رئیس فراكسیون حزب دموكرات در مجلس نمایندگان آمریكا خطاب به رئیس‌جمهور آمریكا توییت كرد: دهان بی‌حیایت را ببند. حمله نژادپرستانه علیه چهار زن ترقیخواه، قوی و رنگین‌پوست كنگره نه تنها آنها را تضعیف نمی‌كند، بلكه ما را قوی‌تر می‌كند.
بن ری لوجان، دستیار پلوسی نیز كه در میان لاتین‌تبارهای مجلس نمایندگان بالاترین رتبه را دارد، در گفت‌وگویی با شبكه فاكس‌نیوز اظهارات ترامپ را نژادپرستانه خواند و گفت: این افراد شهروندان آمریكایی هستند كه توسط رای‌دهندگان ایالات متحده آمریكا انتخاب شده‌اند. جاستین آماش، تنها عضو جمهوریخواه كنگره كه خواستار استیضاح ترامپ است، اظهارات او را نژادپرستانه و منزجركننده خواند. برنی سندرز، سناتور مستقل ایالت ورمونت نیز كه به عنوان یك نامزد دموكرات وارد كارزار انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریكا شده است در توییتر نوشت: وقتی رئیس‌جمهور را نژادپرست می‌نامم دقیقا منظورم همین است. ما باید برای كسب عدالت و عزت برای همه كنار هم بایستیم.