آل خلیفه و القاعده؛ دست در دست هم

آل خلیفه و القاعده؛ دست در دست هم


شبكه الجزیره یكشنبه شب از یك طرح مخفیانه درباره همكاری سازمان اطلاعات بحرین در سال 2003 با سازمان تروریستی القاعده خبر داد و هدف آن را ترور رهبران معارض در این كشور و نیز ایران دانست. این مساله یك‌بار دیگر همسویی و اتحاد رژیم‌های متحد با عربستان سعودی وگروه‌های تكفیری را نشان می‌دهد.
به گزارش فارس، شبكه خبری الجزیره در سلسله برنامه‌ای تحت عنوان «ما خُفی أعظم» (آنچه پنهان است، بزرگ‌تر است) اعلام كرد: سازمان اطلاعات بحرین یكی از سركردگان القاعده را برای تشكیل یك هسته ترور به منظور از بین بردن معارضان این كشور در خارج اجیر كرده است. سه مقام امنیتی این كشور نیز با مجوز مستقیم حمد بن عیسی، شاه بحرین در این طرح مشاركت داشته‌اند. براساس گزارش الجزیره، فهرست ترور شامل رهبران سیاسی معارضان بحرینی و در رأس آنها عبدالوهاب حسین بوده است. دراین زمینه شاه بحرین شخصا مداخله كرد و از عربستان سعودی خواست تا محمد صالح، لیدر این تیم ترور را كه در ریاض زندانی بود آزاد كند.
محمد صالح، از سران القاعده در این برنامه افشا كرد: «نیروهای امنیت كشور با من تماس گرفتند و گفتند شاه از من می‌خواهد با رافضی‌ها و شیعیان مقابله و برخی سران معارضه و سرشناسان شیعه [در بحرین] را ترور كنم كه مهم‌ترینشان عبدالوهاب حسین [از معارضان] است». صالح بعد از آن‌كه در عربستان سعودی آزاد شد به بحرین بازگشت و شخص شاه بحرین از او استقبال كرد.
الجزیره در ادامه یاد آور شد: پادشاهی بحرین همچنین گروهك انصار الفرقان را نیز به خدمت گرفت تا به جاسوسی و عملیات در داخل خاك ایران مبادرت كند، اما نیروهای ایرانی هشام البلوشی را سال 2015 طی یك عملیات در جنوب شرق ایران كشتند. به گفته این شبكه تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد مقامات بحرین، هشام البلوشی ملقب به ابو حفص را سال 2006 تهدید به بازداشت كرده و او را تحریك كردند كه برادرش را آزاد خواهند كرد. سپس او را برای جاسوسی از گروهك جندا... و تصویربرداری از مقرهای نظامی مهم در تهران، به ایران اعزام كردند. البلوشی در اعترافات ضبط شده خود گفته بود، دستگاه اطلاعاتی ایران مأموریت او را كشف كرد و او نیز مجبور شد به پاكستان فراركند. او سپس از طریق سفارت بحرین در اسلام آباد به كشورش مراجعه كرد.
انصار الفرقان گروهی است كه سال 2013 تأسیس شد و در واقع در اثر ادغام گروهك انصار ایران و حزب الفرقان به وجود آمده بود. وزارت اطلاعات ایران اردیبهشت 1394 هشام عزیزی معروف به ابوحفص البلوشی، فرمانده گروه انصار الفرقان و دو نفر از همراهانش را در استان سیستان و بلوچستان از پای درآورد. همین گروهك، مسؤولیت عملیات تروریستی با خودروی بمب‌گذاری شده در چابهار در ششم دسامبر 2018 (اواخر پاییز 97) را به‌عهده داشت كه ده‌ها شهید و مجروح بر جا گذاشت.
افشاگری امثال شبكه الجزیره نشان می‌دهد كه رژیم آل خلیفه همچنان به اقدامات ضدحقوق بشری خود علیه مردم بحرین ادامه داده و در این راه از هیچ كوششی دریغ نمی‌كند. حتی اگر این كوشش در راستای هم پیمانی با شبكه‌های تكفیری نظیر انصار الفرقان یا القاعده باشد. رژیم آل خلیفه از هشت سال پیش تاكنون مشغول سركوب قیام مسالمت آمیز و مردمی این كشور بوده و در این راه تاكنون علاوه بر كشتن ده‌ها نفر، صدها نفر را بازداشت، شكنجه و تبعید كرده است. یك نمونه آن شیخ عیسی قاسم، روحانی مبارز بحرینی است كه هم‌اكنون در ایران به‌سر می‌برد. روز گذشته درخبری اعلام شد رژیم آل خلیفه حتی در نماز‌خواندن شیعیان نیز دخالت كرده و از آنان تعهد می‌گیرد در مسجد جعفری نماز نخوانند. به گزارش جمعیت الوفاق بحرین آل خلیفه تهدید كرده اگر بحرینی‌ها این موضوع را رعایت نكنند با مجازات‌های سخت مواجه خواهند شد.