دعواهای 2 رهبر اركستر

دعواهای 2 رهبر اركستر


مهدی وجدانی، رهبر اركستر جوانی است كه اجرای چند سال گذشته‌اش با اركستر ملی هنوز هم حاشیه‌های بسیار دارد. هرچند پیش از اجرا بسیاری گفتند او نمی‌تواند از عهده كار برآید و در پایان بسیاری اعتراف كردند كه این رهبر جوان توانسته سكاندار خوبی برای صحنه باشد، اما نه حاشیه‌ها تمام شد و نه دیگر به او اجازه كار با اركسترهای سمفونیك و ملی داده شد. هفته گذشته فریدون شهبازیان در بررسی عملكرد سه ساله خود به‌عنوان رهبر اركستر درباره مخالفتش با حضور وجدانی نكاتی را بیان كرد كه رسانه‌ها به آن پرداختند. وجدانی هم حالا در گفت‌وگو با تسنیم این نكات را تا حدی پاسخ گفته است.
او اظهار كرد: آقای شهبازیان آهنگساز و تنظیم‌كننده آثار ماندگاری هستند كه بسیاری از این آثار نوستالژی چند دهه از مردم كشور ما بوده‌اند؛ آثاری مانند «گل گُلدون» از آثار ماندگار شهبازیان است كه بیشتر مردم آن را شنیده‌اند. اما رهبری اركستر با مقوله آهنگسازی متفاوت است. رهبری اركستر علم و فنی است كه اگر كسی آهنگساز خوبی بوده، دلیل بر این نیست كه رهبر اركستر خوبی هم باشد.
وجدانی ادامه داد: آقای شهبازیان در صحبت‌هایش تاكید كرده كه رهبری قطعه «نی‌نوا» كار بسیار دشواری است. در جلسه‌ای كه من و نماینده بنیاد رودكی و آقای شهبازیان و دستیار ایشان داشتیم، آقای شهبازیان تاكید داشت كه قطعه نی‌نوا بسیار سنگین است. شهبازیان به عنوان رهبر دائم اركستر اعلام كرد كه اركستر برای اجرای این قطعه نیاز به سه ماه تمرین دارد. من در جواب گفتم، اركستر با رهبر اركستر حرفه‌ای، این قطعه را با هشت جلسه تمرین می‌تواند اجرا كند. صورتجلسه تمرین‌های من با اركستر ملی ایران پنج یا شش جلسه است. یعنی مدل تمرین‌گیری و صداگیری من از اركستر در این تعداد جلسه به جمع‌بندی رسید تا بتوانیم قطعه نی‌نوا را روی صحنه ببریم.
این رهبر اركستر در ادامه گفت: شهبازیان گفته است كه در هیچ‌كدام از تمرین‌های من با اركستر ملی حاضر نشده است. فكر كنم در تمرین دوم یا سوم من با اركستر ملی بود كه آقای شهبازیان سر تمرین آمد و دقایقی از تمرین را دید. بعد از آن من را به دفترش دعوت كرد و به من پیشنهاد داد در كنار اجرای نی‌نوا چند قطعه دیگر هم اجرا كنیم. پارتیتور قطعه‌هایی را كه پیشنهاد دادند دیدم و گفتم كه این قطعه‌ها در شأن اركستر ملی نیست و من این قطعه‌ها را اجرا نمی‌كنم.
او در ادامه خطاب به شهبازیان اظهار كرد: شما حتی به خودتان این زحمت را ندادید كه بیایید و اجرای اركستر را از نزدیك ببینید. كجای دنیا، مدیر هنری و رهبر دائم چنین رفتاری را با رهبر مهمان می‌كند؟
وجدانی در پایان گفت: ایشان شخصیت بالایی دارند، اما من عدم همكاری‌اش با خودم را این‌طور معنی می‌كنم كه ایشان شاید جایگاه رهبری اركسترشان را در مقابل جوانان این فن در خطر می‌دیدند. من خواهش می‌كنم از همه مدیران كه لطفا از جوان‌ها حمایت كنید.