دسته‌بندی تخلفات ارزی

دسته‌بندی تخلفات ارزی


یك مقام آگاه در گمرك ایران درباره جزئیات تخصیص ارز برای واردات كالاهای اساسی به خبرنگار ما گفت: از زمانی كه واردكننده، ارز را برای واردات كالا دریافت می‌كند تا وقتی كه كالا وارد كشور شود یك فرصت سه تا چهارماهه نیاز است كه این زمان بستگی به نوع كالا و كشور مبدأ دارد.
وی با بیان این‌كه قبلاً واردات كالاهای اساسی به صورت اعتباری انجام می‌شد، تصریح كرد: اكنون به دلیل تحریم‌ها و رسوب كالا در گمرك واردكنندگان تا زمانی كه ارز را دریافت نكنند اقدام به واردات نمی‌كنند و این موضوع باعث شده واردات نیاز به زمان بیشتری داشته باشد.
این مقام آگاه ادامه داد: برخی واردكنندگان ارز دریافت كرده اما كالایی وارد كشور نكرده‌اند كه این تخلف به دو دسته تقسیم می‌شود؛ دسته اول مربوط به افرادی كه است كه بانك‌ها تضامین لازم از آنها دریافت نكرده و واردكنندگان متخلف با دریافت ارز اقدامی برای واردات كالا نكردند و از ابتدا قصد انجام چنین كاری را نداشته‌اند. دسته دوم افرادی هستند كه ارز را دریافت كرده و برای واردات اقدام كرده‌اند كه این دسته به دلیل شرایط تحریمی و نابلد‌بودن دور زدن تحریم‌ها یا پول‌هایشان در كشور مبدأ بلوكه‌شده یا هیچ كشتی تجاری برای حمل كالا به ایران پیدا نمی‌كنند.
وی افزود: برخی دیگر از واردكنندگان اظهار می‌كنند كه فروشنده از فروش كالا به شركت‌های ایرانی پشیمان شده و در بازگرداندن پول تعلل می‌كند و این موضوع باعث مشكلاتی شده كه همه این موارد به تضامین بانكی برمی‌گردد.
این مقام مسؤول در گمرك ایران با اشاره به این‌كه ارز ارزان‌قیمت دولتی باید با نظارت بیشتری پرداخت شود، گفت: بانك مركزی و بانك‌ها تضامین لازم را برای واردات كالاهای اساسی كه ارز 4200 تومانی یا برای واردات كالاهای مصرفی كه ارز نیمایی اختصاص داده می‌شود باید دریافت كنند و در پرداخت ارز سختگیرتر باشند تا مشكلاتی از قبیل قاچاق ارز به وجود نیاید.
وی به افزایش زمان واردات به دلیل شرایط تحریمی اشاره كرد و افزود: زمان و هزینه واردات كالا افزایش یافته و با توجه به شرایط سختی كه در این مسیر به وجود آمده بانك مركزی باید نظارت بیشتری برای پرداخت ارز به واردكنندگان داشته باشد. اگر كوتاهی و تخلفی در این زمینه صورت گرفته بانك مركزی حتما باید در این زمینه پاسخگو باشد.