چرا محصولات در مرحله خلق ایده شكست می‌خورند؟

چرا محصولات در مرحله خلق ایده شكست می‌خورند؟


در موفقیت یك كسب‌وكار عوامل مختلفی دخیل هستند. یكی از اصلی‌ترین دلایل، شكست محصولات یا خدماتی است كه به بازار ارائه می‌کنند. فرآیند توسعه محصول پنج مرحله كلی را طی می‌كند كه اولین مرحله خلق ایده است. بیشتر شرکت‌های نوپا در همین مرحله با شكست مواجه می‌شوند و با این‌كه زمان و منابع زیادی صرف كرده‌اند اما كسی محصولات‌شان را نمی‌خواهد. در حقیقت آنها ایده اشتباهی را توسعه داده‌اند و این مسیر منجر به شكست‌شان شده است.
همه كسانی كه به یك ایده جدید دست پیدا می‌كنند، آن را عالی و استثنایی می‌دانند و تصور می‌كنند توسعه آن می‌تواند بازار را تكان دهد و كاربران را به سمت كسب‌وكار آنها روانه كند. اما در عمل می‌بینیم كه از هر ده شرکت نوپا، ۹ مورد شكست می‌خورند. از دلایل این شكست در مرحله خلق ایده، می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:
تشخیص اشتباه نیاز / خواسته كاربر
نتایج مطالعه‌ای كه در پایگاه سی‌.بی.‌اینسایت منتشر شده نشان می‌دهد ۴۲ درصد شرکت‌های نوپا به دلیل نبود نیاز در بازار شكست می‌خورند. این موضوع به این معناست كه نیمی از آنها محصولاتی را توسعه داده‌اند كه مشتری نداشته است. اگر نیاز یا خواسته كاربران اشتباه تشخیص داده شود، آنگاه مشتری‌ای برای آن محصول وجود نخواهد داشت. ایده كسب‌وكار باید مبتنی بر بازار و كاربران باشد.
 حل مشكلی كه «وجود ندارد!»
موارد استثنایی وجود دارد كه با حل مشكلی كه وجود ندارد كاربران راضی و خشنود شده‌اند (مواردی كه مثلا به خلق گوشی‌های هوشمند منجر شده است). اما این روش همیشه جواب نمی‌دهد و ریسك بالایی دارد. ایجاد نیاز جدید و حل آن برای كاربران فرآیند پیچیده‌ای دارد و چون تاكنون سنجیده نشده است، ممكن است موفقیتی در پی نداشته باشد.
 تقلید بدون همگام‌سازی
ممكن است یك ایده در كشوری دیگر استثنایی ظاهر شود اما تضمینی برای موفقیت آن در ایران وجود ندارد. نمی‌توان یك ایده را بدون سنجش بازار و تطابق با كاربران در بستر دیگری توسعه داد. باید مراحل همگام‌سازی و بومی شدن این محصول در محیط جدید طی شود و محصولی مطابق با نیازهای كاربران آن محیط ایجاد شود.
 نداشتن درك درست از كاربر
با تغییر ساختار كسب‌وكارها و اهمیت كاربرمحور بودن آنها، نمی‌توان بدون درك درست از كاربر دست به خلق ایده زد. كاربر همان كسی است كه می‌تواند موفقیت یا شكست یك ایده را مشخص کند. هر چقدر این درك عمیق‌تر و مبتنی بر واقعیت باشد، احتمال موفقیت بالاتر خواهد رفت.
 چه باید كرد؟
 فرآیند كاربرپژوهشی و مطالعات طرح را جدی بگیرید. بستر توسعه ایده‌های خوب در همین مرحله فراهم می‌شود.
 ایده‌ها را با كاربران اعتبارسنجی كنید. آنها می‌توانند بهترین مشاوران كسب‌وكارها باشند.
 بایدها و نبایدهای كسب‌وكار و بازار را بشناسید. بدون شناخت، احتمال شكست شما بالا می‌رود.
 زیاد در مرحله ایده‌پردازی نمانید. سریع‌تر شروع كنید و از كاربران بخواهید شما را در این فرآیند همراهی كنند.
 با حدس و گمان كار نكنید. متمركز باشید و بر داده‌های واقعی و مطالعات دقیق تكیه كنید.