حیوانات شهری  ناقل بیماری‌اند یا نه؟

گفت‌وگو با دكتركریم امیری، دامپزشك

حیوانات شهری ناقل بیماری‌اند یا نه؟

  آیا حیوانات شهری ناقل بیماری هستند؟
در داخل شهر ما نباید حیوان شهری داشته باشیم، اما ما در زندگی شهری امروزی با برخی از شهروندان هنجارشکن روبه‌رو هستیم که به نگهداری از برخی حیوانات در خانه می‌پردازد. این حیوانات باید شناسنامه داشته باشند و صاحب‌شان مشخص باشد، مشكل جدی برای سلامت ما ایجاد نمی‌كنند. معمولا در شهرها گربه‌ها، موش‌ها و كلاغ‌ها صاحب خاص ندارند و اینها خطرناك هستند.
 آیا همستر باعث انتقال بیماری می‌شود؟
خیر، بیماری را منتقل نمی‌كند. دندان تیزی دارد و كودكان را گاز می‌گیرد، كسی كه واكسن كزاز نزده، ممكن است دچار كزاز شود. توصیه می‌شود بهداشت این حیوان را رعایت كنید. برای آوردن آن به خانه با سازمان دامپزشكی هماهنگ با‌شید.
 در مورد گربه‌های داخل شهر چه اقدامی لازم است؟
 معضل ما در جمعیت گربه‌ها، بیماری هاری است. ‌هاری در سگ‌ها را با واكسیناسیون كنترل می‌كنیم، اما روباه‌ها به شهر می‌آیند و بر سر غذا با گربه‌ها رقابت می‌كنند. روباه‌ها هاری دارند و رفتارهای غیرطبیعی. وقتی روباه، گربه را گاز می‌گیرد، خطر انتقال هاری را در پی دارد.
 آیا موی گربه برای انسان ضرر دارد؟
هرجا گوشت، پوست، مو و خون كنار هم باشد، می‌تواند آلودگی ایجاد كند. حیواناتی كه به خانه می‌آوریم تعریف دارد. دامپزشكی نسبت به حیوانات خانگی تعریف متعارفی دارد: آوردن مار، سنجاب و سمندر به خانه یعنی آوردن حیوانات غیرمتعارف به خانه كار درستی نیست، زیرا ما واكسن برایشان نداریم. تغذیه و بیماری‌های منتقله آنها و ساختار بدنی‌شان را نمی‌شناسیم.
 آیا خطری جدی در ارتباط با نگهداری سگ یا گربه در خانه وجود دارد؟
حیوانی كه به‌صورت بهداشتی نگهداری می‌شود، می‌تواند بی‌خطر باشد. گربه‌های ولگرد بسیار خطرناكند. این گربه‌ها می‌توانند موجب انتقال توكسو پلاسموز شوند كه در خانم‌های باردار می‌تواند به سقط جنین منجر شود. به‌طور  کلی بهتر است از تماس با بزاق، ادرار و مدفوع حیوانات پرهیز کنیم.