زنگ خطرگرمازدگی را بشنوید

زنگ خطرگرمازدگی را بشنوید

با فرارسیدن فصل گرم سال بیماران گرمازده سهم مشخصی از مراجعان مراكز اورژانس بیمارستانی را به خود اختصاص می‌دهند، این افراد اكثرا سالخوردگان و در مواردی كودكان یا حتی جوانان ورزشكار هستند. معمولا شرح حال این بیماران، فعالیت بیش از حد معمول در هوای گرم و فضای بیرون از ساختمان است در مواردی كه دمای بدن بیماربه بالای 40 درجه سانتی‌گراد برسد یك اورژانس واقعی محسوب شده و حتی خطر مرگ بیمار را به همراه دارد.عواملی نیز وجود دارد كه بیمار را مستعد این وضعیت بحرانی می‌كنند بیماری‌هایی نظیر دیابت، نارسایی قلبی، نارسایی كلیوی، استفاده از داروهایی نظیر مصرف آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای ادرارآور، داروهای اعصاب و روان و مصرف بالای كافئین یا سوءمصرف الكل.
در موارد شدید گرمازدگی بیماران دچار تهوع و استفراغ، تنفس‌های تند وكاهش سطح هشیاری می‌شوند و حتی ممكن است بیمار تشنج كند. برخلاف موارد خفیف‌تر كه بیمار تعریق فراوان دارد و سطح پوست وی مرطوب است در موارد شدید پوست بیمار خشك و داغ است .
در صورتی كه با چنین بیماری مواجه شدید بهتر است در اولین فرصت با مركز اورژانس 115 تماس بگیرید و سپس تا رسیدن اورژانس بر بالین بیمار برای خنك كردن وی این اقدامات را انجام دهید:
1- بیمار را از محل گرما و تابش آفتاب به سایه و خنك‌ترین محل نزدیك انتقال دهید.
2- لباس‌های بیمار را تا حد امكان كم كنید. در صورتی كه وسیله‌ای نظیر پنكه در اختیار دارید جریان هوا را بر سطح بدن بیمار برقرار كنید.
3- با یك اسفنج خیس سطح بدن بیمار را مرطوب كنید.
برای پیشگیری از وقوع گرمازدگی باید تا حد امكان دور از تابش مستقیم خورشید فعالیت داشت و لباس مناسب فصل استفاده كرد. همچنین استفاده از نقاب‌هایی كه از تابش خورشید به سطح پوست صورت جلوگیری می‌كنند، استفاده از كرم‌های ضد آفتاب با SPF بالای 30 و نیز مصرف مایعات به‌میزان كافی در كاهش خطر گرمازدگی موثر است. در افراد ورزشكار كه در محیط باز فعالیت بدنی دارند استفاده از مایعات حاوی الكترولیت كه به‌عنوان نوشیدنی‌های مناسب ورزشكاران شناخته می‌شوند در پیشگیری از عوارض گرمازدگی نظیر درد ساق پا حین فعالیت كمك‌كننده است. و در آخر نكته مهمی را باید در مورد كودكان یادآور شوم و آن این‌كه نگهداری كودكان در خودرو با در‌های بسته، برای انجام خرید و... علت مهم گرمازدگی كودكان محسوب می‌شود و حتما باید از این‌كار اجتناب كنید.