میزبان دردسرساز

وقتی بزرگ‌ترین سرویس اشتراك‌گذاری توسعه‌دهندگان، درهایش را به روی ایرانی‌ها می‌بندد

میزبان دردسرساز

هفته گذشته برای بسیاری از توسعه‌دهندگان ایرانی، هفته ناخوشایندی بود، چراكه شركت گیت‌هاب حساب كاربران ایرانی را از دسترس خارج كرد و دسترسی آنها به كدهایشان را بست. گیت یك سرویس ارائه‌دهنده سیستم سورس كنترل گیت است. سیستم سورس كنترل گیت به توسعه‌دهندگان این اجازه را می‌دهد تا كدهای خود را روی سرویس ابری ذخیره كنند و روی تمام تغییرات، نسخه‌ها و مدیریت پروژه كنترل داشته باشند. این سرویس آنقدر كارآمد و استاندارد است كه هر توسعه‌دهنده حرفه‌ای باید حتما سراغ آن برود. اطلاعات شما می‌تواند به‌صورت خصوصی یا عمومی در گیت‌هاب یا سرویس‌های مشابه ذخیره شود. مشكلی كه برای كاربران ایرانی پیش آمده دسترسی به بخش خصوصی است. حالا كاربران ایرانی باید برای دسترسی به كدهای خود آنها را به صورت عمومی درآورند و بعد از ذخیره‌سازی به طور كلی از روی گیت‌هاب پاك كنند. این تصمیم عجیب و مخرب گیت‌هاب امنیت كدها و پروژه‌های ایرانی را به‌شدت به خطر می‌اندازد و میلیون‌ها كاربر گیت‌هاب می‌توانند در همان لحظه پروژه‌های كاربران را تصاحب كنند، اما چه چیزی باعث شده است كه سرویس‌های دیگری مانند گیت‌لب و بیت‌باكت و سورس فرج نتوانند جای گیت‌هاب را پر كنند؟ در این اینفوگرافیك می‌خواهیم بیشتر از قبل با سرویس گیت‌هاب و دلیل اهمیت آن آشنا شویم.
نویسنده : آرش جهانگیری
37,000,000
طبق اعلام رسمی سایت گیت‌هاب در می‌ 2019، این سرویس بیش از 37میلیون كاربر داشته است. جالب این‌كه به دعای خود گیت‌هاب، نزدیك به 98درصد كاربران گیت‌هاب، حساب‌های كاربری واقعی هستند و حدود 95درصد كاربران، تكراری نبوده و با دو یا چند ایمیل متفاوت در گیت‌هاب عضو نشده‌اند. 

100,000,000
در حال حاضر بیش از صد میلیون ریپازیتوری در گیت‌هاب ایجاد شده است. از میان این صد میلیون ریپازیتوری 28 میلیون آن به‌صورت خصوصی است. ریپازیتوری مانند یك فولدر برای ذخیره كدهای كاربران است. معمولا برای هر پروژه یك ریپازیتوری در نظر گرفته می‌شود. ریپازیتوری‌هایی كه به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند مانند یك كتابخانه بسیار غنی برای توسعه‌دهندگان هستند.

49
با وجود این‌كه گیت‌هاب یك سایت تخصصی برای توسعه‌دهندگان است و كاربران عادی اینترنت استفاده خاصی از آن ندارند، اما رتبه چهل و نهم را در میان سایت‌های جهان از نظر بازدید روزانه و وب‌سایت الكسا دارد. این آمار نشان از محبوبیت گیت‌هاب بین توسعه‌دهندگان است.

7.5 میلیارد دلار
شركت مایكروسافت در سال 2018 گیت‌هاب را به‌قیمت 5/7 میلیارد دلار خرید. مایكروسافت به مدت سه سال دنبال خرید گیت‌هاب بود و سرانجام گیت‌هاب موافقت كرد با حفظ اختیارات و برندش سهام خود را به مایكروسافت واگذار كند.

چرا گیت‌هاب ورودكاربران ایرانی را ممنوع كرده است؟
سرویس گیت‌هاب با ارسال یك ایمیل به كاربران ایرانی به آنها اطلاع داد كه دسترسی آنها به ریپازیتوری‌های خصوصی‌شان بسته شده است. این اقدام در شرایطی رخ داد كه گیت‌هاب هیچ اطلاع و هشدار قبلی به كاربران نداده بود و كاربران ایرانی بدون این‌كه امكان برداشتن كدهایشان را داشته باشند دسترسی خود را از دست دادند. مدیر‌عامل گیت‌هاب در حساب توییتر خود دلیل این اقدام را قوانین آمریكا درخصوص تحریم‌های ایران اعلام كرد. جالب این‌كه در قوانین گیت‌هاب آمده این سرویس هیچ‌تضمینی در‌خصوص از دست رفتن یا ایراد پیدا كردن كدهای كاربران ندارد، اما هر دوی این دلایل، اقدام بدون هشدار و ناگهانی گیت‌هاب را توجیه نمی‌كند، چرا كه گیت‌هاب یك سرویس رایگان است و كاربران ایرانی هم در فهرست تحریم‌های آمریكا قرار ندارند. همچنین قانون گیت‌هاب درخصوص عدم گارانتی كدها برای زمانی است كه اتفاق یا مشكلی پیش بیاید، نه این‌كه به‌صورت عمد این دسترسی از جانب سرویس‌دهنده مسدود شود. البته دو روز بعد گیت‌هاب این امكان را ایجاد كرد كه كاربران ایرانی، ریپازیتوری‌های خود را به‌صورت عمومی درآوردند و كدهای خود را دانلود كنند، اما همان‌طور كه گفتیم این كار امنیت اطلاعات كاربران را در پایین‌ترین سطح ممكن قرار می‌دهد و حتی می‌تواند باعث شكست كسب‌وكارهای كوچك زیادی شود.