انگلیسی‌ها فهمیدند شرایط امروز ایران  با گذشته متفاوت است

لاریجانی در نطق پیش از دستور جلسه علنی مجلس:

انگلیسی‌ها فهمیدند شرایط امروز ایران با گذشته متفاوت است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در روزهای گذشته ایستادگی و صلابت ملت ایران جلوه‌ای از جلوات خود را نشان داد و انگلیسی‌ها فهمیدند شرایط امروز ایران شرایط گذشته نیست كه با دسیسه بتوانند قدرت‌نمایی كنند و ملت ایران هم مجبور شود از ثروت دریایی خود دست بردارد.
علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی دیروز با اشاره به اقدامات انگلیسی‌ها علیه ملت ایران در تاریخ معاصر افزود: آنها در گذشته با همكاری آمریكایی‌ها كودتای ۲۸ مرداد را سازمان داده بودند تا حكومت ملی مصدق را سرنگون كنند و دولت دست‌نشانده پهلوی را برای چند دهه بر ایران مسلط سازند؛ شرایط آن روز را مقایسه كنید با قدرت و هیمنه امروز ایران كه در یك اقدام ایذایی و دزدانه مجبور شدند از اقدام خود عقب‌نشینی كنند.
لاریجانی با بیان این‌كه این قدرت را انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و رهبری داهیانه آیت‌ا... خامنه‌ای و ایستادگی ملت فراهم كرد، ادامه داد: آمریكا كه ۲۸ مردادماه ۳۲ با كمك ایادی خود توانست در ایران كودتا راه بیندازد، امروز با استیصال كامل، آخرین تیرهای شكسته خود را رها می‌كند؛ برای این كشور كه ادعای ابرقدرتی می‌كند خجالت‌آور است.
وی با اشاره به تحریم محمدجواد ظریف، افزود: وزیر امور خارجه ایران، وزارت اطلاعات و صدا و سیما را تحریم می‌كنند، مثلا این اقدامات قدرت شما را نشان می‌دهد یا از بیچارگی و درماندگی شما حكایت دارد، اقدامات شما چه تأثیری دارد؟
رئیس مجلس خطاب به آمریكایی‌ها ادامه داد: اگر فكر می‌كنید این كارها قدرت‌نمایی است، بدانید همه ملت ایران در مقابل شما ایستاده‌اند، همه را تحریم كنید تا بفهمید هیچ حادثه‌ای رخ نمی‌دهد؛ مردم آمریكا متأسفانه گرفتار رهبران «دن‌كیشوتی» شده‌اند كه با توهمات و خیالات صحنه بین‌المللی را برای ارضای خود ترسیم می‌نمایند. از فرط توهم دچار تناقض‌گویی‌های ابلهانه گردیده‌اند، از یك طرف می‌گویند ما آماده مذاكره هستیم و واسطه می‌فرستند و از طرفی وزیر خارجه را تحریم می‌كنند.
لاریجانی ادامه داد: مقامات آمریكا عوام هستند، تاریخ هم نمی‌دانند؛ اخیرا آقای جان هوك در مورد كودتای ۲۸ مرداد اظهار نظری كرده كه نشان می‌دهد چقدر با تاریخ بیگانه است. او گفته اصلا آمریكا در كودتای ۲۸ مرداد نقش نداشت و رهبران سیاسی و مذهبی ایران حكومت ملی را سرنگون كردند.
رئیس مجلس با بیان این‌كه آمریكایی‌ها فراموش كرده‌اند برای وزیر خارجه اسبق آمریكا آن‌قدر موضوع روشن بود كه در مورد كودتای ۲۸ مرداد از ملت ایران عذرخواهی کرد، گفت: ملت ایران در مكتب علوی رشد یافته و اهل مجاهدت است تا عزتمندانه زندگی كند. این ملت شرف و ایرانی بودن خود را به حراج نمی‌گذارد و با مقاومت خود آمریكا را پشیمان می‌كند.