گام سوم قطعا محكم‌تر از گام‌های قبلی خواهد بود

ظریف در موسسه سیپری سوئد:

گام سوم قطعا محكم‌تر از گام‌های قبلی خواهد بود



وزیر خارجه كشورمان در ادامه برنامه‌های خود در استكهلم دیروز در موسسه سیپری (موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح) سخنرانی كرد و در جلسه پرسش و پاسخ به سؤالات حاضران جواب داد.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، محمدجواد ظریف در سخنرانی خود با اشاره به گام سوم كاهش تعهدات برجامی گفت: این گام قطعا محكم‌تر از گام‌های قبلی خواهد بود. ما گزینه‌های خود را به اروپا اعلام كرده‌ایم.
وی با بیان این‌كه جزو تنها كشورهایی هستیم كه حامی خارجی نداشته‌ایم، ادامه داد: آیا ما به آمریكا، روسیه، غرب و چین اتكا كردیم؟ آنها بارها علیه ما در شورای امنیت قطعنامه صادر كردند، خیلی از كشورها در زمان جنگ تحمیلی در كنار عراق قرار گرفتند.
وی در پاسخ به سؤالی درباره توقیف نفتكش حامل نفت ایران و نفتكش استینا ایمپرو گفت: كشتی ما در جبل‌الطارق هیچ اقدام غیرقانونی‌ای صورت نداده بود، اما نفتكش انگلیسی قواعد بین‌المللی را نقض كرده بود. ما درباره خدمه نفتكش استینا ایمپرو با نگاه بشردوستانه برخورد می‌كنیم.
وزیر خارجه گفت:‌ از زمانی كه آمریكا از برجام خارج شد هنوز اروپایی‌ها به تعهدات‌شان عمل نكرده‌اند در حالی كه ایران همچنان بر تعهداتش باقی مانده است.
وی ادامه داد: ایران رفتار پیش‌بینی‌شده‌ای دارد؛ در مقابل باید رفتار پیش‌بینی‌شده نیز دریافت شود اما دولت ترامپ چنین رویكردی ندارد. رفتار نابخردانه آمریكا پیش‌بینی‌شده نیست و آنها خارج از چارچوب رفتار می‌كنند.
از حاشیه‌های جالب این نشست این بود كه یكی از سؤال‌كنندگان از ظریف در جلسه پرسش و پاسخ، یك مرد عضو پارلمان سوئد بود كه فرزند خردسال خود را در آغوش داشت.
وزیر خارجه كشورمان بعد از سخنرانی در سیپری به پارلمان این كشور رفت و با نورلین، رئیس مجلس سوئد دیدار و گفت‌وگو كرد. وی همچنین با استفان لوون، نخست‌وزیر سوئد دیدار و گفت‌وگو كرد.
البته با توجه به حضور منافقین و لحاظ كردن شرایط امنیتی، خبرنگاران را به محل برگزاری این دو دیدار نبردند و طی ساعاتی كه ظریف در حال دیدار بود به سفارت ایران در استكهلم رفته و همان‌جا مستقر شدند. ظریف همچنین با اریك هونل، رئیس شركت بولك، مالك كشتی توقیف‌شده ملاقات و همچنین در برنامه دیگری با تجار سوئدی دیدار كرد كه البته بنا به مشكلات تحریمی قرار شد این جلسات رسانه‌ای نشده و پوشش داده نشود.
 تلاش منافقین برای ضربه به ایران
ابتكار سفر وزیر خارجه كشورمان به سوئد از سوی سوئدی‌ها بود، اما اعضای گروهك تروریستی منافقین از هر فرصتی برای وارد‌كردن ضربه به كشورمان استفاده می‌كنند و در این سفر نیز تمام تلاش خود را برای تحت‌الشعاع قرار دادن این سفر انجام دادند.
تقریبا دیداری نبود كه شاهد حضور تعداد اندكی از آنها در محل برگزاری مراسم نباشیم؛ از وزارت خارجه گرفته تا موسسات بین‌المللی. سوئد كشوری است كه منافقین بسیاری در آن حضور دارند به همین دلیل نیز مسؤولان وزارت خارجه تاكید زیادی مبنی بر در نظر گرفتن شرایط خاص استكهلم داشتند.
دیروز نیز همزمان با حضور ظریف در موسسه سیپری موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح، تعداد اندكی از منافقین اطراف این موسسه تجمع كردند.
در نهایت وزیر خارجه کشورمان عصر دیروز استكهلم را به مقصد اسلو پایتخت نروژ ترك كرد.