گزارش عملكرد دولت از سوی رئیس‌جمهور

گزارش عملكرد دولت از سوی رئیس‌جمهور

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آقای روحانی رئیس‌جمهور در سخنانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در كمك به آسیب‌دیدگان زلزله كرمانشاه در سال ۹۶ و سیل سال ۹۸، از استمرار خودكفایی در برخی بخش‌ها از جمله در تولید گندم خبر داد و خاطرنشان كرد: به‌رغم تحریم‌ها، در ذخیره و تأمین كالاهای اساسی در شرایط خوب و اطمینان بخشی قرار داریم.
آقای روحانی با اشاره به نوسانات در بازار كالا و ارز در سال گذشته، گفت: با وجود تلاش‌های همه‌جانبه آمریكا برای جلوگیری از صادرات و واردات كالا، توانستیم در بازار تعادل و ثبات ایجاد كنیم.
رئیس‌جمهور با تجلیل از صبر و مقاومت ملت ایران در برابر فشارها گفت: امروز در سطح جهانی آمریكا به‌عنوان یك پیمان‌شكن منزوی شناخته می‌شود و از لحاظ حقوقی، اولین بار در دو نوبت آمریكا را در مجامع حقوقی جهانی محكوم كردیم.
رئیس‌جمهور، تحریم‌های آمریكا را اقدامی تروریستی دانست و خاطرنشان كرد: امروز آمریكا دست به تروریسم اقتصادی علیه همه ملت ایران و كودكان و زنان و مردان ایرانی زده است.
آقای روحانی با اشاره به گام‌های متقابل ایران در كاهش تعهدات برجامی گفت: مسیر صحیح و درستی را در كاهش تعهدات انتخاب، و تأكید كرده‌ایم صبر ما حدی دارد و در برابر بی‌تعهدی آنها نمی‌توانیم تعهد كامل بپذیریم. رئیس‌جمهور با بیان این‌كه اگر مذاكرات با 1+4 موفق باشد می‌تواند شرایط را عوض كند، گفت: اگر گفت‌وگوها ناموفق باشد، به مسیر خود ادامه خواهیم داد.
آقای روحانی افزود: قدرت‌های جهانی می‌دانند كه در صورت تحریم كامل نفت و به صفر رساندن صادرات نفت ایران، آبراه‌های بین‌المللی نمی‌تواند امنیت سابق را داشته باشد، بنابراین فشار یكجانبه علیه ایران نمی‌تواند به نفع آنها باشد و امنیت‌شان را در منطقه و جهان تضمین نمی‌كند.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات بانك مركزی و بخش اقتصادی دولت برای ایجاد آرامش در بازار گفت: قیمت ارز تا حدی متعادل شده، ضمن این‌كه نسبت به تأمین كالاهای اساسی و ضروریات زندگی مردم اطمینان داریم.
آقای روحانی افزود: آمارها نشان می‌دهد از اردیبهشت امسال، تورم نقطه به نقطه و ماهانه رو به كاهش است.
رئیس‌جمهور سیاست دولت را فروش فرآورده‌های نفتی به جای فروش نفت خام اعلام كرد و افزود: برای این كار پالایشگاه‌های موجود را توسعه داده و پالایشگاه‌های جدید ایجاد خواهیم كرد.
رئیس‌جمهور گفت: در قدم اول توانستیم در زمینه نفت گاز و گازوئیل خودكفا شویم و به صادرات برسیم و امروز هم در زمینه بنزین خودكفا شده و بنزین صادر می‌كنیم.
آقای روحانی ادامه داد: باید مصرف بی‌رویه بنزین را كاهش دهیم كه چارچوب مناسبی را در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی برای این هدف، تصویب كرده‌ایم.
رئیس‌جمهور با اشاره به دستور رهبر انقلاب درباره تغییر و اصلاح ساختار بودجه خاطرنشان كرد: هر چند در این مورد مقداری تأخیر داریم، اما تحریم فرصتی برای تغییر ساختار بودجه به وجود آورده است.
آقای روحانی از كاهش بیكاری خبر داد و با اشاره به توسعه نقش‌آفرینی شركت‌های دانش‌بنیان گفت: گردشگری نیز ۴۳درصد نسبت به سال قبل بیشتر و حدود ۳۰۰ هزار اشتغال در این حوزه ایجاد شده است.
رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت هم‌افزایی هر سه قوه تأكید كرد: اگر همه دستگاه‌ها در كنار هم قرار بگیریم و همدیگر را یاری كنیم، با شتاب بیشتر از تحریم‌ها عبور می‌كنیم، حل مشكلات مردم سریع‌تر می‌شود و آمریكا را به زانو در خواهیم آورد.