آیا بازیگران «شهرزاد» باید دستمزد خود را برگردانند؟

یك حقوقدان در «سلام صبح بخیر» بررسی كرد

آیا بازیگران «شهرزاد» باید دستمزد خود را برگردانند؟

 برنامه «سلام صبح بخیر» دیروز با دعوت از مهدی دواتگری (حقوقدان) به بررسی مسائل مالی سریال شهرزاد پرداخت.
به گزارش ایلنا، مهدی دواتگری در پاسخ به این سوال كه رد مال كدام بخش از سرمایه‌های رضوی را شامل می‌شود، توضیح داد: ماده 2 قانون می‌گوید اگر مالی یا وجهی به طریق نامشروع به دست آمده باشد، علاوه بر رد اصل مال، قانونگذار تصریح كرده كه فرد مرتكب به چند ماه تا چند سال حبس یا پرداخت دو برابر وجوه دریافتی محكوم می‌شود و این حكم قانونی است.
این حقوقدان تاكید كرد: آنچه از سوی دادگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی صادر شده، محكومیت قطعی سرمایه‌گذاران سریال «شهرزاد» و تامین منابع سریال از طریق نامشروع است. به نوعی قاضی سرمایه‌گذاری را نامشروع دانسته است. البته درباره رد مال در رای دادگاه صراحتا ذكر نشده و این ابهام وجود دارد و قاضی محترم باید تعیین تكلیف می‌كرد تا این رای، ابهام جدی نداشته باشد.
دواتگری ادامه داد: وقتی قاضی تشخیص دهد كه تحصیل مال به طریق نامشروع بوده، باید برای رد مال هم تعیین تكلیف كند. اما آنچه در رای دادگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی آمده نامشروع بودن سرمایه‌گذاری در این سریال محرز شده اما درباره رد مال تعیین تكلیف نشده است.
وی در پاسخ به این سوال كه آیا امكان دارد بازیگران سریال و عوامل اصلی آن ناگزیر به عودت دستمزد شوند، توضیح داد: به عنوان مثال فكر كنید كسی سرقتی انجام داده و از طریق آن پولی به دست آورده كه به صورت نامشروع به دست آمده است. در چنین موقعیتی وقتی قاضی می‌خواهد رای صادر كند، می‌گوید عین مال كه اگر عین موجود نباشد مثل قیمت، معادل و ... باید فراهم شود. این مواردی است كه قانون آنها را مشخص كرده است. اگر فعل مجرمانه سرقت احراز شد، حتما رد مال را هم داریم.
این حقوقدان در پاسخ به این‌كه با این وضعیت می‌توان گفت كه به دلیل مال نامشروع بودن، اصلا معامله باطل بوده است، تاكید كرد: دقیقا معامله باطل بوده است. بنابراین وقتی وجوهی تحصیل شده، اگر منشأ آن را نامشروع می‌دانیم، این پول باید برگردد. قانون در این باره صراحتا می‌گوید علاوه بر رد اصل مال، افراد مرتكب به سه‌ماه حبس یا پرداخت دو برابر وجه محكوم می‌شوند. دواتگری در این‌باره كه ترانه علیدوستی و شهاب حسینی برای كاری كه كرده‌اند دستمزد گرفته‌ و به نوعی این اثر سود هم داشته، توضیح داد: تكلیف این است كه اول با توجه به كیفرخواست دادستان نسبت به رد مال، درخواستی وجود نداشت و این اشكال در كیفرخواست وجود دارد. دوم این‌كه در حكم دادگاه علی‌رغم این‌كه این سرمایه‌گذاری به صورت نامشروع مشخص شده، درباره رد اصل مال تعیین تكلیف نشده است، بالطبع وقتی به مرحله اجرای حكم رسیده‌ایم و هادی رضوی دوران محكومیت خود را شروع كرده، رد مال هم باید انجام شود.  
وی درباره تكلیف بازیگران سریال تصریح كرد: این بازیگران این پول را تحصیل كرده‌اند. آنچه به نظر می‌آید، بحث سوءنیت است. سوءنیت آقایان امامی و رضوی برای دادگاه محرز شده و پول باید برگردد. در مقام برگشت، دادگاه باید این را احراز كند كه آیا اگر بازیگران هم در این قضیه سوءنیت داشتند و تشخیص این با مقام قضایی است. اگر قاضی به این نتیجه برسد كه عوامل سریال هم در این قضیه سوءنیت داشته‌اند و علم و اطلاع و عمد داشته‌اند و می‌دانستند پول از منشا نامشروع تزریق می‌شود، می‌توانند تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند و اصل مال را برگردانند. وی در پاسخ به این‌كه آیا عواملی كه می‌خواهند وارد پروژه شوند، موظفند سرمایه آن را ریشه‌یابی كنند، گفت: سینماگران باید دقت بیشتری كنند. ما برای خرید یك خودرو هم اصل سند و همه‌چیز را چك می‌كنیم و برای جلوگیری از تحصیل هزینه مشابه، بازیگران و عوامل، برای حفظ حیثیت خود هم که شده باید دقت بیشتری كنند.