سازمان ملل تجزیه یمن را محكوم كرد

سازمان ملل تجزیه یمن را محكوم كرد

مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن اقدامات شورای انتقالی جنوبی در عدن را محكوم كرده و نسبت به احتمال تجزیه جنوب این كشور هشدار داد. این درحالی است كه پس از یك روز بمباران مواضع اماراتی‌ها در یمن از سوی عربستان سعودی، سران شورای جنوب به ریاض سفر كرده‌اند تا با مقامات سعودی گفت‌وگو داشته باشند.
به گزارش ایسنا، گریفیتس در جلسه شورای امنیت پیرامون وضعیت یمن و تحولات موجود در استان عدن گفت: نمی‌توانیم خطراتی را كه این تحولات برای آینده یمن به وجود می‌آورد، تقلیل دهیم‌. وی تصریح كرد نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن دست به اقدامات تحریك‌آمیز زدند كه هدف از آن كنترل بر استان أبین بوده است. فرستاده سازمان ملل عنوان كرد بر این باور است چنین تحولاتی با ایجاد دودستگی، تهدیدی را در جامعه یمن و نیز گسترش دامنه خشونت‌ها فراهم می‌كند تا دیگر استان‌های جنوبی این كشور را درگیر كند. همچنین عبدا... السعدی، نماینده دولت مستعفی یمن در سازمان ملل در همین جلسه ضمن ارائه گزارشی درباره یمن، تحولات اخیر در پایتخت موقت دولت مستعفی یمن را شورش مسلحانه علیه این دولت از سوی نیروهای كمربند امنیتی خواند كه به امارات وابسته هستند.
روز گذشته درخبرها آمده بود هیأتی از شورای انتقالی جنوب یمن به ریاست عیدروس الزبیدی وارد شهر جده عربستان شد تا با مقامات این كشور در مورد اوضاع جنوب و شهر عدن گفت‌وگو كند. هیأت مذكور بنا به درخواست رسمی وزارت خارجه سعودی جهت گفت‌وگو با مقام‌های سعودی، به عربستان سفر كرده است تا علاوه بر مقامات سعودی با مقامات دولت منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن نیز گفت‌وگو كند. منصور هادی تحركات اخیر این شورا در عدن را كودتایی از سوی امارات توصیف كرده بود. شهر عدن (جنوب یمن) بعد از چهار روز به دست این شورا افتاد.
روز سه‌شنبه جنگنده‌های عربستان مواضع نیروهای وابسته به این شورا را هدف قرار دادند. امری كه شرایط و زمینه را برای درگیری مستقیم ریاض و ابوظبی در این كشور بحران‌زده بیش از پیش فراهم می‌كند. به گزارش منابع خبری، جنگنده‌های سعودی حملات گسترده و شدیدی را علیه نیروهای شورای انتقالی جنوب (تحت امر امارات) در أبین یمن انجام دادند كه به كشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از این نیروها منجر شد. براساس این گزارش، درگیری‌های میان نیروهای تحت امر سعودی و امارات در یمن وارد مرحله تازه‌ای شده است و احتمال دارد به مواجهه نظامی مستقیم میان این دو كشور نیز كشیده شود.
همزمان با تشدید تنش‌ها میان ریاض و ابوظبی در جنوب یمن، جنبش انصارا... نیز در ادامه غافلگیری‌های میدانی خود علیه ائتلاف سعودی با یك فروند موشك بالستیك جدید به نام نكال، مراسم رژه مزدوران عربستان در مارب یمن را هدف قرار داد كه به هلاكت ده‌ها نفر از آنان منجر شد. محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارا... یمن در اظهاراتی تأكید كرد، عربستان سعودی در صورت پایان دادن به تجاوز نظامی علیه یمن امنیت از دست رفته خود را باز خواهد یافت.