نمایش‌های ایرانی  آماده انتشار

نمایش‌های ایرانی آماده انتشار


صادق عاشورپور، نویسنده و پژوهشگر از انتشار هفت جلد از مجموعه «نمایش‌های ایرانی» توسط انتشارات سوره‌مهر خبر داده و به هنرآنلاین گفته است: هشت جلد باقی مانده این مجموعه 15 جلدی در دست آماده‌سازی است. این كتاب‌ها به نمایش‌های ایرانی در اواخر سلسله قاجار و دوره پهلوی اول و دوم اختصاص دارد و سه جلد آن مربوط به دوران جمهوری اسلامی است كه از نخستین دوره برگزاری جشنواره تئاتر فجر تا سال 1393 را دربر می‌گیرد. همچنین هشت جشنواره‌ مهم و اثرگذار همچون آیینی - سنتی، كودك و نوجوان، دانشگاهی و دفاع ‌مقدس مورد بررسی قرار گرفتند. جلد 15 نیز مختص نمایه و فهرست است.
این نویسنده همچنین از نگارش كتاب «دختر شاه پریان» خبر داد و گفت: این اثر شامل یك نمایشنامه و طرح تحقیقی براساس روزنامه «تیاتر» است. این روزنامه را میرزا رضاخان طباطبایی‌نایینی در زمان ناصرالدین‌شاه منتشر می‌كرد. میرزا رضاخان تحت‌تاثیر میرزا آقا تبریزی و فتحعلی آخوندزاده قرار گرفت و این روزنامه را نشر داد. این كتاب را به سعدی افشار تقدیم كرده‌ام.
عاشورپور كه نمایشنامه «منصوره» را نیز آماده نشر دارد، تصریح كرد: این كتاب روایتگر زندگی بانویی است كه می‌خواهد تعزیه اجرا كند ولی اجازه این كار را به او نمی‌دهند. منصوره با شرایط سخت در تعزیه حضور پیدا می‌كند ولی اتفاقات ناگواری پیش روی اوست.
او نمایشنامه «عالیه» را با محوریت زنی با همین نام نوشته است كه در جنگ آواره شده و نمایشنامه «اژدها» را نیز براساس قصه‌ای از شاهنامه فردوسی كه به زندگی فریدون و همراهی او با كاوه در جنگ با ضحاك اختصاص دارد به نگارش درآورده است.