ماشین  نیت‌خوان!

ماشین نیت‌خوان!


در فیلم «مظنون» هارولد چگونه می‌توانست قبل از بروز جنایتی، فرد تبهكار را شناسایی كرده و از نیتش مطلع شود؟ آیا در دنیای واقعی می‌توان رفتاری را پیش‌بینی و پیشگیری كرد؟ آیا می‌توان قبل از بروز یك رفتار، از وقوع آن آگاه شد؟

سال‌هاست دانشمندان درصدد ایجاد ارتباط بین مغز و رایانه هستند. با این هدف كه دستگاه هوشمندی را طراحی كنند كه علاوه بر دارا بودن توانایی درك انسان، بتواند رفتارهای انسان را قبل از این‌كه در قالب جملات مطرح شود، پیش‌بینی كند. به منظور تحقق این رویا، محققان دانشگاه مهندسی هوستون از ساخت دستگاهی خبر می‌دهند كه قادر است رفتار انسان را پیش‌بینی كند. جو فرانسیس، استاد دانشكده مهندسی زیست پزشكی گزارش می‌دهد یافته‌های تیم وی امكان توسعه رابط خودكار مغز ـ رایانه را فراهم می‌كند. به‌طوری‌كه این رابط قابلیت ارتقا و به‌روزرسانی خود را دارد و بدون هیچ‌گونه برنامه‌نویسی توسط نیروی انسانی، می‌تواند اطلاعات خود را متناسب با موقعیت به‌روز كند.
به منظور بررسی این موضوع، تیم پژوهشی فرانسیس، در حین انجام یك تكلیف از الكترودهای كاشته شده بر روی مغز استفاده كردند. نتیجه حاصل از این بررسی نشان داد كه در حین انجام تكلیف، وقتی هیچ حركتی وجود ندارد، دستگاه قادر به تشخیص قصد و نیت عمل است؛ زیرا زمانی كه حركتی وجود ندارد، الگوی رفتاری عصبی ثبت شده، مشابه زمانی است كه حركت در حال اجراست و این بسیار حائز اهمیت است. گفته می‌شود از این روش می‌توان برای كمك به افرادی استفاده كرد كه توانایی انجام هیچ‌گونه حركتی را ندارند. وی می‌گوید: «این به ما نشان می‌دهد حتی در صورت عدم وجود هرگونه حركت، اطلاعات حركتی وجود دارد. و این فرآیند از نورون‌هایی استفاده می‌كند كه هنگام اقدام و عمل شروع به فعالیت می‌كنند.»
به نظر می‌رسد اگر هارولد صاحب چنین دستگاهی بود، شاید راحت‌تر می‌توانست از نیت افراد قبل از وقوع جرم آگاه شود!
منبع:‌  Medical Express

تاكسی خودران در شانگهای آزمایش می‌شود
یك شركت تاكسی اینترنتی در چین تصمیم دارد تاكسی‌های خودران و رباتیك را در بخشی از شهر شانگهای آزمایش كند. به گزارش مهر و به نقل از انگجت، شركت تاكسی اینترنتی Didi Chuxing در چین برنامه‌های خود را برای آزمایش سرویس ربوتاكسی در منطقه «جیادینگ» شانگهای اعلام كرده است. در این برنامه آزمایشی فقط ۳۰ خودروی سطح 4 خودران شركت می‌كنند. خودروهای این سطح به طور كامل خودران هستند و در مناطق و شرایط خاصی تردد می‌كنند.
در طرح این شركت تركیبی از خودروهایی استفاده می‌شود كه برخی از آنها بدون راننده هستند و در برخی دیگر راننده‌ای پشت فرمان نشسته است. هدف از این اقدام تردد خودروها در شرایط پیچیده ترافیكی و جاده‌ای شهری است. هنوز هیچ زمان دقیقی برای عرضه خدمات ربوتاكسی‌ها اعلام نشده است.