کلید طلایی «محیط کار»

12 راهكار ابتكاری برای افزایش سلامت كارمندان كه به گفته كارآفرینان موفق حال كسب‌وكارها را خوب می‌كند

کلید طلایی «محیط کار»

توجه به سلامت جسمی و روحی كاركنان یك مجموعه نه تنها برای خود كاركنان بلكه برای خود مجموعه نیز اثرات مثبت بی‌شماری به دنبال خواهد داشت. حفظ سلامت كاركنان علاوه‌بر ایجاد فضای كاری شاداب‌تر و پربازده‌تر، باعث كاهش هزینه‌های ثانویه شركت مانند كمك هزینه‌های درمانی یا فشار كاری حاصل از مرخصی‌های استعلاجی كارمندان می‌شود. علاوه بر این رویكرد سلامت‌محور در محیط كار انگیزه بسیار خوبی برای جذب نیروهای توانمند نیز خواهد بود. به دلیل اهمیت توجه به حفظ سلامت در محیط كار، در ادامه برخی راهكارهای خلاقانه‌ای را كه بسیاری از كارآفرینان و كسب‌وكارهای بنام و موفق برای بهبود كارایی كارمندان‌شان و افزایش بازدهی آنها به كار می‌برند، مرور خواهیم كرد. به خاطر داشته باشید نیروی انسانی در هر كسب‌وكاری مهم‌ترین سرمایه‌ به شمار می‌روند. بنابراین هر نوع سرمایه‌گذاری برای بهبود كارایی و ایجاد انگیزه مضاعف در آنها سود چند برابری در كار به دنبال خواهد داشت. برگرفته از: Forbs

ساعت كار انعطاف‌پذیر
اگرچه اجرای برنامه‌های حال خوب‌كن مانند ساعت ورزش صبحگاهی و صرف ناهار گروهی می‌تواند ایده خوبی برای افزایش حس خوب در محیط كار شود، اما در مطالعات زیادی مشخص شده اوقات خارج از محیط‌كار و وقت گذراندن با خانواده و دوستان نیز می‌تواند به همان اندازه یا حتی بیشتر حال افراد را خوب كند و انرژی لازم برای كار كردن با تمام توان را برایشان فراهم كند. هنگامی كه كارمندان بتوانند زمان مناسبی را بدون دغدغه با خانواده و دوستان‌شان برای افزایش آرامش بگذرانند، با اشتیاق بیشتری برای كار كردن در محیط‌كار حاضر می‌شوند. برای فراهم كردن این شرایط، ایجاد ساعت كاری انعطاف‌پذیر و فراهم كردن تسهیلات سفر به‌ویژه برای كاركنانی كه دور از خانواده زندگی می‌كنند می‌تواند مشوق‌های بسیار كارآمدی باشد. برقراری تعادل صحیح میان كار و زندگی كلید مهمی برای داشتن كارمندانی سالم‌تر، شادتر و به مراتب پرانگیزه خواهد بود.


ساعت كاری برای اجرای طرح‌های شخصی
یكی دیگر از روش‌هایی كه برخی شركت‌ها برای افزایش خلاقیت كاركنان خود استفاده می‌كنند، اختصاص دادن زمان مشخصی در طول هفته برای انجام پروژه‌های شخصی مورد علاقه كارمندان در ساعت كاری است. این روش نیز می‌تواند از دغدغه‌های ذهنی كارمندان بكاهد و در عین حال در بسیاری از شركت‌ها این پروژه‌های شخصی ممكن است بتواند در نهایت برای توسعه محصولات یا بهبود كیفیت آنها به‌كار گرفته شود. بنابراین در این فرصت علاوه‌بر این‌كه كاركنان زمان مشخصی در هفته برای پرورش خلاقیت‌های خود و خارج شدن از روزمرگی‌های كارمندی خواهند داشت، می‌توانند با توسعه نوآوری‌ها و ایده‌های ذهنی‌شان به درآمدزایی بیشتری دست پیدا كنند. مجموعه كسب‌وكاری نیز كارمندان خلاق و باانگیزه‌ای خواهد داشت و همچنین ممكن است در این میان راه‌حل‌های مورد نیاز برای ارتقای محصولاتش را نیز بیابد. پس این راهكار می‌تواند برای هر دو طرف سودآور باشد.


ناهار گروهی
اختصاص دادن زمان مشخص برای صرف ناهار و انتخاب فضای مناسبی كه كاركنان بتوانند در آن زمان مشخص كنار هم بنشینند، صحبت كنند و كمی از فضای كاری در زمان خوردن غذا فاصله بگیرند، فرصت مناسبی برای بازیابی روحی و جسمی كارمندان خواهد بود. علاوه‌بر این، بسیاری از اتفاقات و تصمیم‌گیری‌های اولیه درون تیم‌های كاری نیز می‌تواند در گپ‌وگفت‌های زمان ناهار مطرح شود. فراهم كردن چنین فضایی در محیط‌ كار روحیه همبستگی و میزان ارتباط میان كاركنان را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد و فضای دوستانه‌تری ایجاد می‌كند. به عقیده بسیاری از كارآفرینان همین اقدام ساده تا حد زیادی اختلافات میان كارمندان را كاهش می‌دهد و بازده كاری را بالا می‌برد. بسیاری از اوقات و در بعضی كسب‌وكارها كه حجم كار روزانه بسیار بالاست كارفرمایان ترجیح می‌دهند كارمندان غذا را در حین انجام كار بخورند و زمان را برای صرف غذا از دست ندهند. غافل از این كه كارایی و اشتیاق كارمندانی كه وقت استراحت میان‌روز دارند به مراتب بالاتر از افرادی است كه از صبح تا پایان وقت‌كاری از محل كارشان جدا نمی‌شوند.



زمانی برای بازی
سلامت كارمندان تنها به سلامت جسمانی آنها ختم نمی‌شود، بلكه سلامت روح و روان نیز به همان میزانی كه سلامت جسم بر بازده كاری مؤثر است بر روند كاری، كارمندان مؤثر است. در بسیاری از محیط‌های كاری، زمان ناهار كمی طولانی‌تر شده و كارمندان می‌توانند پس از صرف غذا به بازی‌های فكری گروهی برای مدت مشخصی بپردازند. این زمان اضافه علاوه‌بر ایجاد آرامش فكری، افزایش توانایی‌های فكری به تحكیم روابط دوستانه میان كاركنان نیز كمك می‌كند. در واقع این زنگ تفریح به نوعی زنگ حال خوب كن در دفتر كار خواهد بود و میزان كارایی و بازدهی افراد را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. این راهكار موجب می‌شود كه كارمندان قادر باشند برای ساعات طولانی‌تری بدون احساس خستگی به فعالیت‌های خود ادامه دهند و حس در قفس حبس شدن نداشته باشند.


ارائه مزایای مراقبت شخصی
در بسیاری از محیط‌های كاری، برای تشویق و پاداش به افراد بن‌های مراقبت شخصی برای استفاده از امكانات گوناگون شخصی ارائه می‌شود. برای پیاده‌سازی این روش در فضای كسب‌وكارتان می‌توانید براساس كارآمدی و بازده كاری افراد و حسن انجام كارشان امتیازاتی را مشخص كنید و بر اساس امتیازهایی كه تا آخر هفته یا ماه به دست می‌آورند بن‌های خدمات شخصی خوب مانند استخر، شهربازی، ماساژ، تئاتر، سینما و ... به آنها بدهید. شاید در نگاه اول هم خودتان و هم كارمندانتان با پاداش به این شیوه موافق نباشید، اما پس از چند ماه كه اثرات آن را در كسب‌وكارتان ببینید، آن را به یكی از روال‌های ثابت فضای كاری خود تبدیل خواهید كرد.
هرچه حال و احوال شخصی افراد بهتر باشد میزان كارایی، دقت و خلاقیتشان در هنگام كار نیز افزایش خواهد یافت.
همچنین سعی كنید زمانی كه خودتان نیز كاری برای بهبود حال و احوال خود انجام می‌دهید آن را با اعضای گروه كاری خود در میان بگذارید و آنها را نیز به مراقبت‌های شخصی تشویق كنید.



غذا و میان‌وعده‌های سالم
در بسیاری از محیط‌های كاری جعبه بیسكویت یا شكلات روی میزها به عنوان میان‌وعده روی میزهای كار قرار دارد. سعی كنید به جای خوراكی‌های مضر مانند شیرینی، یك نوع میوه در روز به عنوان میان‌وعده كاركنانتان فراهم كنید. همچنین عصرانه‌های سالمی مانند نان، پنیر، سبزی یا خیار و گوجه‌فرنگی می‌تواند انرژی میان روز كارمندان را تأمین كند. در صورتی كه وعده ناهار كاركنانتان را تهیه می‌كنید، تلاش كنید از آشپزهای ماهر كه با طبخ غذاهای سالم آشنا هستند استفاده كنید یا از آشپزخانه‌هایی كه غذای با كیفیت می‌پزند ناهار مجموعه را تهیه كنید.


ایجاد دیدگاه سلامت‌محور در ذهن
شاید این مورد را باید در ابتدای فهرست قرار دهیم. برای تثبیت و تداوم هر تغییری باید ابتدا چارچوب‌های ذهنی خود را متناسب با آن تغییر دهید و همسو كنید. بنابراین برای رشد و پویایی تیم كاری خود بهتر است پیش از هركاری تلاش كنید تا جو آرام ذهنی برای كاركنان‌تان فراهم كنید و ذهنیت كاری درست و سالمی در آنها پرورش دهید. توان ذهن نامحدود است و با ایجاد فضای مناسب برای رشد و توسعه قدرت مغزی كارمندان‌تان می‌توانید شاهد رشد بی‌نظیر فردی آنها و به دنبال آن توسعه كسب‌وكارتان باشید. ایجاد فضای امن، راحت و دوستانه از بار ذهنی افراد كاسته و فرصت بیشتری برای رشد افكار و خلاقیت‌ها به آنها می‌دهد. همچنین برگزاری جلسات روان‌شناسی و انگیزشی گروهی نیز می‌تواند به سرعت‌بخشی برای ایجاد فضا و روحیه یكدست در كسب‌وكارتان كمك كند.


زمانی برای نیایش و راز و نیاز
سعی كنید حتما در فضای كار، مكان مناسبی را برای خواندن نماز و نیایش كارمندان‌تان فراهم كنید. اختصاص مكان و زمان مشخص این امكان را فراهم می‌كند كه كاركنان در زمانی هرچند كوتاه از دغدغه‌های روزمره جدا شده و ذهن خود را رها و آرام كنند. نیایش و راز و نیاز با خدا علاوه بر ایجاد حس آرامش و افزایش انرژی مثبت در فضای كاری به وسعت‌بخشی ذهن و آزاد شدن ظرفیت‌های مغزی نیز كمك می‌كند.
زمان كافی برای ایجاد آرامش و برنامه‌ریزی مجدد مغز برای ادامه فعالیت‌های روز در ساعات میانی كار می‌تواند حس و حال خوب افراد را تقویت كند.


تشویق برای انجام فعالیت‌های بدنی
حتی اگر نوع كسب‌وكارتان به شكلی است كه بسیاری از كارمندان به صورت دوركاری همكاری دارند باز هم می‌توانید كاركنانتان را به انجام فعالیت‌های بدنی و ورزشی تشویق كنید. در برخی شركت‌ها با كمك امكاناتی مانند ثبت داده‌ها در گوگل (Google Spreadsheet) كارمندان میزان فعالیت‌های روزانه و ورزشی خود را به اشتراك می‌گذارند و بر اساس رتبه‌ای كه در گروه كاركنان به دست می‌آورند از مزایای نقدی و تفریحی برخوردار می‌شوند. البته این موضوع را به صورت داوطلبانه برگزار كنید تا افراد صادقانه و با انگیزه در آن شركت كنند.
این موضوع به‌ویژه در مورد افرادی كه كارشان به نحوی است كه تمام طول روز را مقابل صفحه نمایشگر می‌گذرانند بسیار اهمیت دارد. این راهكار یكی از روش‌های خوبی است كه می‌تواند افراد تیم كاری را حتی اگر دور از هم باشند نیز همبسته‌تر كرده و انگیزه كافی را برای گذراندن ساعاتی دور از رایانه برایشان ایجاد كند.


برنامه‌های آموزشی
كاركنان هر كسب‌وكار نوپایی نیاز دارند با شركت در دوره‌های آموزشی، استفاده از منابع به روز مجازی و سایر امكانات به‌روز، دانش و مهارت كاری خود را ارتقا دهند تا بازده مجموعه را متناسب با نیازهای روز بازار افزایش دهند. فراهم كردن امكان شركت در دوره‌های ضمن خدمت در زمینه‌های گوناگون مورد نیاز یكی از بهترین راهكارهایی است كه نه تنها حس اعتماد به نفس را در كارمندان تقویت می‌كند بلكه كمك می‌كند انگیزه بیشتری برای ارائه بهترین‌های خود در كارشان داشته باشند و به دنبال آن دانش و مهارت كل مجموعه افزایش یافته و افراد كارآمدتر و با مهارت‌تری در كسب‌وكارتان فعالیت کنند.
یكی از بدترین آسیب‌ها در محیط‌های كاری این است كه كارمندان پس از گذشت مدتی دچار روزمرگی شوند و نتوانند خود را با سرعت بالای تغییرات زیست‌بوم كسب‌وكارهای جدید همسو كرده و به خوبی نیازهای جدید را برطرف كنند. بنابراین اقدام به موقع برای به روز نگه داشتن كارمندان یكی از نكات بسیار ارزشمند برای حفظ پویایی و كارآمدی محیط كار خواهد بود.


برگزاری جشن پایان سال یا گردش‌های گروهی
یكی از راهكارهای موفق برای ایجاد حس خوب در میان كاركنان برگزاری جشن‌ها و مناسبت‌هایی مانند اعیاد مذهبی و پایان سال خواهد بود. گردهمایی همه كاركنان درون مجموعه و افرادی كه از راه دور با مجموعه همكاری می‌كنند برای چند ساعت شاد و مفرح كمك می‌كند تا افراد حس و حال بهتری داشته باشند، اوقات خوشی را به دور از باید و نبایدهای كاری با همكارانشان سپری كنند و با روحیه بهتری در سال جدید وارد كار شوند. در بسیاری از مجموعه‌ها حتی این دور همی به گردش خارج شهر یك روزه یا مسافرت كوتاهی برای كاركنان و خانواده‌هایشان تبدیل می‌شود كه قطعا موجب شكل‌گیری روحیه دوستی و همبستگی بیشتری در میان كارمندان خواهد شد.


راهكارهای سلامت‌محور پیشنهادی كاركنان
سعی كنید هر راهكار سلامت محوری را كه در كسب‌وكارتان تصمیم دارید اجرایی كنید، ابتدا به صورت آزمایشی اجرا كرده و بازخوردهای آن را از پیشرفت كسب‌وكارتان، حال و احوال سلامت كاركنان و نظرات خودشان بررسی كنید و در صورتی كه كاملا مناسب شرایط كسب‌وكارتان بود آن را به صورت دائمی اجرایی كنید.  به خاطر داشته باشید تمام این كارها برای ایجاد حال‌واحوال بهتر و سلامت بیشتر در محیط كسب‌وكارتان است. بنابراین تلاش كنید تا بهترین و اثرگذارترین برنامه را متناسب با روحیات كارمندان انتخاب كنید و از خودشان نیز برای راهكارهای خلاقانه دیگر نظرسنجی كنید تا بهترین نتیجه را از این سرمایه‌گذاری در كسب‌وكارتان برداشت كنید.