ضبط می‌کنیم: چهار سه دو یک!

نگاهی به فصل پنجم مسابقه سینمایی شبكه 4 سیما

ضبط می‌کنیم: چهار سه دو یک!

«چهار، سه، دو، یك» یكی از معدود مسابقات سینمایی تلویزیون است كه به‌بهانه یك فضای رقابتی، نگاهی نو به تخصص‌های مختلف در عالم سینما دارد و هم برای دانشجویان هنرهای نمایشی و هم بینندگان علاقه‌مند مفید و دیدنی است. مسابقه‌ای ۶۰ دقیقه‌ای با محوریت بازیگری، خلاقیت نمایشی، كارگردانی، تحلیل فیلم، پانتومیم، نمایشنامه‌خوانی و تدوین كه در سری پنجم همچون فصول پیشین، گروه سه نفره داوری شامل كارگردان، منتقد و بازیگر رقابت شركت‌كنندگان را مورد قضاوت قرار می‌دهند. در مسابقه چهار، سه، دو، یك كه نام خود را هم از یكی از مهم‌ترین عبارات پشت صحنه سینما وام گرفته، تلاش شده تا در قالب رقابتی تلویزیونی علاوه‌بر جنبه‌های سرگرمی، نكاتی آموزنده را درخصوص هنرهای نمایشی به مخاطب و شركت‌كنندگان منتقل كند. این برنامه به تهیه‌كنندگی حسین مروی كاری از گروه ادب و هنر شبكه چهار سیما ست و به صورت هفتگی دوشنبه و سه‌شنبه ساعت 21 روی آنتن می‌رود. در ادامه به برجسته‌ترین ویژگی‌های این رقابت اشاره می‌كنیم:

 مجری كیه؟
در هر قسمت مولانیا، كرنومتر در دست وسط تصویر ظاهر می‌شود و خطاب به شركت‌كنندگان مسابقه می‌شمارد؛ «چهار، سه، دو، یك» و با نواخته شدن یك زنگ، مسابقه آغاز می‌شود. در سابقه هنری جواد مولانیا، به جز اجرای چند فصل مسابقه چهار، سه، دو، یك، اجرای تلویزیونی «مسابقه فامیلی» و نیز بازیگری سینما و تلویزیون و كارگردانی تئاتر هم دیده می‌شود.
این پختگی در مشی و رفتار اجرای مولانیا مشهود است، چه در ادبیاتی كه مسابقه‌دهندگان و مخاطبان را با آن خطاب قرار می‌دهد و چه در گفت‌وگوهایی كه با داوران دارد، دانش و تجربه حرفه‌ای وی نمایان است. مجری در هر برنامه، كتاب‌های شاخص در رابطه با سینما را به حضار و بینندگان پیشنهاد می‌كند. معلومات وی در رابطه با سوالات و چالش‌های مسابقه‌دهندگان بارها محك می‌خورد و تسلطش بر موضوعات مختلف علم و ادبیات سینما جالب توجه است.
شوخ‌طبعی مولانیا كمك زیادی به فضای مفرح اجرای مسابقه كرده. به رغم این كه مسابقه چهار، سه، دو، یك، ماهیتی تخصصی داشته و كمتر برای تماشاگران غیرمتخصص جذابیت دیدن دارد و به قول مولانیا دستش برای اظهارنظر شخصی بسته است، زبان بدن و ادبیات با نمك وی به جذاب‌تر شدن برنامه كمك می‌كند.
 شركت‌كنندگان كیان؟
شركت‌كنندگان جهت حضور در مسابقه، براساس رزومه‎هایی كه برای متولیان مسابقه ارسال كرده‌اند، انتخاب شده‌اند و در گروه‌های چهار نفره با یكدیگر به رقابت می‌پردازند. هرچند شركت‌كنندگان غالبا افرادی متخصص و فعال در عرصه‎های نمایشی و تصویری هستند، ولی حرفه‌ای نیستند، از همین رو ضعف و كم‌تجربگی در پاسخ‌ها و اجراهای نمایشی آنها دیده می‌شود كه مسابقه را مناسب درك گستره بیشتری از تماشاگران عام می‎كند. از طرفی، علاقه‌مندان و دانشجویان هنر هفتم می‌توانند درس‌ها و نكات كلیدی زیادی در برخورد با سوالات و كیفیت پاسخگویی شركت‌كنندگان بیاموزند. همین طور از دلایلی كه داوران برای سطح هنری آنها ذكر می‌كنند، می‌توانند به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرند.  همین طور این مسابقه تلویزیونی، فرصت مغتنمی برای علاقه‌مندان به عالم هنر فراهم می‌آورد تا ضمن محك زدن استعداد و تجربیات و دانش خود، دیده شوند و با اساتادان فن از نزدیك آشنا شده و نظرات كارشناسی آنها را درخصوص سطح هنری خود شنونده باشند.
 مسابقه از چه قراره؟
ساختار كلی برنامه در فصل پنجم، با چهار سری گذشته تفاوتی ندارد. شركت‌كنندگان در سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و فینال با یكدیگر به رقابت می‌پردازند. هر فصل برنامه كه ۴۲ قسمت است، ۳۲قسمت شامل بخش مقدماتی، هشت قسمت نیمه‌نهایی و دو قسمت فینال برنامه را تشكیل می‌دهد. بازیگری، خلاقیت نمایشی، كارگردانی، تحلیل فیلم، پانتومیم، نمایشنامه‌خوانی و تدوین بخش‌های مورد سوال در برنامه هستند.
در بخش تدوین، سكانسی از فیلم به نمایش در می‌آید و سپس پلان‌ها به هم می‌ریزد و شركت‌كنندگان باید علاوه‌بر تشخیص تعداد نماها پلان‌ها را از ابتدا چیده و تدوین كنند. در بخش خلاقیت داستانی نیز مقدمه‌ای از یك قصه توسط یكی از اعضای هیات داوران خوانده می‌شود و شركت‌كنندگان طبق آن مقدمه، باید یك داستان كوتاه نوشته و در برنامه بخوانند. در آیتم اجرایی مسابقه هم شركت‌كنندگان باید به انتخاب خودشان یك تست بازیگری، پانتومیم، نمایشنامه‌خوانی و مجری‌گری اجرا كنند. تحلیل فیلم و بخش آزاد از دیگر آیتم‌های برنامه است كه در بخش تحلیل فیلم علاوه‌بر پخش سكانس‌هایی از فیلم‌های ایران و جهان، پویانمایی كوتاه و فیلم كوتاه صد ثانیه‌ای، به این بخش اضافه شده است كه در برنامه پخش می‌شود و شركت‌كنندگان باید تحلیل خود را از فیلم ارائه دهند. در بخش آزاد شركت‌كنندگان به انتخاب خودشان می‌توانند یك آیتم در حوزه هنرهای نمایشی و یا استندآپ در برنامه اجرا كنند.