طالبان رای‌دهندگان افغانستان را تهدید كرد

در فاصله چند روز مانده به انتخابات

طالبان رای‌دهندگان افغانستان را تهدید كرد

همزمان با وعده دولت افغانستان برای تامین امنیت شعب اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری این كشور، طالبان با هدف ترساندن مردم و جلوگیری از حضور آنها در حوزه‌های اخذ رای، تهدید به حملات بیشتر كردند. بسیاری از رای‌دهندگان افغان كه در مناطق تحت كنترل طالبان زندگی می‌كنند، به خاطر ترس از انتقام و تلافی گروه طالبان تصمیم دارند در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان كه شنبه آینده (ششم مهر) برگزار می‌شود، شركت نكنند.
گروه طالبان كه از یك سال پیش در دوحه قطر با نمایندگان آمریكا در مذاكره بود و چندی پیش از نزدیك شدن امضای توافق‌نامه با آمریكا خبر داده بود، پس از توقف مذاكرات با این كشور به شدت بر تلاش برای ایجاد اختلال در انتخابات ریاست جمهوری افغان افزوده است.
همزمان با این اتفاقات، شماری از چهره‌های سیاسی، رهبران جهادی و نمایندگان جامعه مدنی افغانستان در اعلامیه‌ای گفته‌اند كه انتخابات ریاست‌جمهوری ششم مهرماه، افغانستان را به بحران می‌برد و به جای آن باید به صلح اولویت داده شود.
این چهره‌های سیاسی پس از جلسه‌ای در خانه حامد كرزای رئیس‌جمهور سابق افغانستان، در اعلامیه‌ای كه روز گذشته منتشر شد، تاكید كردند كه در شرایط كنونی نه تنها مالكیت و رهبری انتخابات ریاست‌جمهوری در دست مردم افغانستان نیست، بلكه شرایط سیاسی و امنیتی نیز برای برگزاری یك انتخابات شفاف، عمومی، عادلانه و افغانستان‌شمول مساعد نیست. در این اعلامیه گفته شده است كه انتخابات ریاست‌جمهوری ششم مهر ماه، كشور افغانستان را به بحران عمیق‌تر و وسیع‌تر سیاسی و اجتماعی كشانده و به صلح نمی‌تواند كمك كند.