تب انتخابات در افغانستان

پس از پایان دوران تبلیغات، 2 روز سکوت انتخاباتی اعلام شد

تب انتخابات در افغانستان

مهلت رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان روز گذشته به پایان رسید و اینك مردم افغانستان فرصت دارند پس از یك سكوت دو روزه از ساعت 7روز شنبه 6 مهر به پای صندوق‌های رای رفته و رئیس‌جمهور جدید كشورشان را انتخاب كنند. این انتخابات در حالی برگزار خواهد شد كه از سویی احتمال تقلب و از سوی دیگر مخاطرات امنیتی بر آن سایه افكنده و برخی از چهره‌های سیاسی افغانستان از جمله حامد كرزای، رئیس‌جمهور سابق این كشور خواستار تعویق آن هستند. این چهارمین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان بعد از سقوط طالبان است كه ابتدا قرار بود 31 فروردین برگزار شود، اما به 6 مهر موكول شد.

به گزارش ایرنا، همزمان با نزدیك شدن به روز انتخابات و افزایش تهدیدات طالبان، نظامیان افغان برای تامین امنیت این انتخابات از صبح دیروز به حالت آماده‌باش در آمدند. نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت كشور افغانستان اعلام كرد: نظامیان افغان برای تامین امنیت انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در روز شنبه هفته آینده در مراكز رای گیری مستقر خواهند بود. فرمانده كل عملیات‌ ویژه ارتش افغانستان نیز از تأمین امنیت در روز انتخابات اطمینان حاصل كرد و گفت كه آماده هر گونه نبرد با شورشیان هستند. شبه‌نظامیان طالبان تاكنون بارها انتخابات را تحریم و تهدید كرده‌اند‌. این گروه كه دولت كابل را حكومتی دست‌نشانده آمریكا می‌داند، می‌گوید نباید شهروندان در این انتخابات فرمایشی شركت كنند‌. تهدیدها و بمبگذاری‌های اخیر از سوی این گروه موجب شد تا بسیاری از شهروندان این كشور كه در مناطق تحت كنترل طالبان زندگی می‌كنند، بگویند از ترس این گروه در انتخابات شركت نخواهند كرد.
 وعده انتخاباتی شفاف
تعداد 18 نفر در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شركت كرده بودند كه با انصراف سه نفر هم‌اكنون تعداد رقبای باقیمانده به 15 نفر رسیده است. یكی از نگرانی‌های مهم شهروندان امكان تقلب در انتخابات است. با این حال حبیب‌الرحمان، رئیس كمیسیون مستقل انتخابات افغانستان قول برگزاری انتخاباتی كاملا شفاف را می‌دهد و می‌گوید: «ما به همه استان‌ها تاكید كرده‌ایم كه هیچ‌گونه كوتاهی و اشتباه برای ما قابل قبول نیست. ما در 6 مهر از همكارانمان یك انتخابات شفاف می‌خواهیم.» با این حال برخی رسانه‌ها و كارشناسان سیاسی افغانستان از احتمال برگزار نشدن یك انتخابات فراگیر در این كشور ابراز نگرانی می‌كنند. در انتخابات پارلمانی سال گذشته بیش از 7000 مركز رای‌دهی تعیین شده بود، اما در این انتخابات شمار این مركزها به 5370 مركز كاهش یافته است. نهاد تحلیلگران افغانستان می‌گوید بسیاری از مراكز رای‌دهی تنها در مركز استان‌ها باز خواهند بود و با بسته ماندن مركزها در بخش‌های دوردست، شمار زیادی از رای‌دهند‌‌گان از حق رای شان محروم خواهند شد. شبكه خبری بی‌بی‌سی نیز طی گزارشی می‌ گوید: با آن كه در انتخابات پیش‌رو در افغانستان تلاش شده است از دستگاه‌های پیشرفته برای تسریع روند انتخابات و نتیجه آن استفاده شده است، هنوزهم این روند دارای چالش‌هایی است. افغانستان از كشورهایی است كه اوراق رای‌دهی در داخل این كشور چاپ نمی‌شود. همین امر هزینه‌ای اضافی را بر دولت تحمیل كرده است. شبكه العربیه می‌گوید دولت آمریكا برای برگزاری این انتخابات 29 میلیون دلار كمك كرده است. گرچه برخی گروه‌ها اصرار داشتند كه دولت باید در اماكنی انتخابات را به صورت الكترونیك برگزار كند اما گزارش‌های موجود نشان می‌دهد كه انتخابات در این كشور به همان صورت سنتی و از طریق صندوق و برگه‌های رای صورت خواهد گرفت. در این میان بردن صندوق‌های رای به مراكز استان‌های دور دست و رای گیری از شهروندان بی‌سواد مشكلات كار را دو چندان كرده و همین امر می‌تواند در نحوه رای دادن و شمارش آرا تاثیر بگذارد.
اولین انتخابات افغانستان در سال ۱۳۸۳ برگزار و حامد كرزای به ریاست جمهوری انتخاب شد. كرزای بار دیگر در انتخابات سال ۱۳۸۸ به پیروزی رسید. سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان طی دو دور در فروردین و خرداد93 برگزار شد كه با كشمكش‌های سیاسی زیادی توام بود. روز گذشته حامد كرزای، رئیس‌جمهور سابق افغانستان یك بار دیگر در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس اظهار كرد «این رای‌گیری می‌تواند افغانستان را بی‌ثبات كند. من می‌گویم به جای انتخابات باید مذاكرات صلح را آغاز كنیم.» به گفته كرزای، برگزاری انتخابات در این مقطع زمانی »مثل این است كه از یك بیمار قلبی بخواهید در مسابقه ماراتن بدود.»