نامزدهای مطرح

نامزدهای مطرح

1ـ اشرف غنی
اشرف غنی، رئیس‌جمهور كنونی افغانستان به همراه امرا... صالح به‌عنوان معاون اول و سروردانش به عنوان معاون دوم برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری این كشور نام‌نویسی كرده است. اشرف غنی از اقوام پشتون است. امرا... صالح، رهبر «روند سبز افغانستان» تنها پس از 27 روز تصدی در وزارت كشور استعفا داد و به تیم انتخاباتی اشرف غنی به عنوان معاون اول ریاست‌جمهوری پیوست. سروردانش، معاون دوم اشرف غنی در انتخابات گذشته از حمایت كریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی برخوردار بود، اما در این دور از انتخابات كریم خلیلی از تیم انتخاباتی عبدا... اعلام حمایت كرده است. در حال حاضر، تیم دولت‌ساز به رهبری اشرف غنی و ثبات و همگرایی به رهبری عبدا... از تیم‌های انتخاباتی مطرح انتخابات ریاست‌جمهوری آینده این كشور محسوب می‌شوند.


2ـ‌عبدا... عبدا...
عبدا...، رئیس اجرایی دولت افغانستان است كه در سال 1338 در كابل به دنیا آمده، مادرش تاجیك و پدر وی نیز پشتون است. وی از افراد نزدیك به احمدشاه مسعود، رهبر جهاد و مقاومت در شمال افغانستان است كه تحصیلات خود را در دانشگاه كابل در رشته پزشكی به پایان رسانده است.پس از روی كار آمدن دولت جدید نیز از سوی حامدكرزای به عنوان وزیر خارجه افغانستان تعیین شد، وی در سال‌های 2009 و 2014 نیز از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری در این كشور بود. عنایت‌ا... بابر فرهمند، رئیس دفتر معاون اول ریاست‌جمهوری اوست كه حمایت صددرصدی ژنرال دوستم موسوم به بانك رای اقوام اوزبك را با خود دارد. اسدا... سعادتی نیز حمایت کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی را به همراه دارد، خلیلی نیز از آرای قابل توجه اقوام هزاره برخوردار است.
عبدا... تاكنون توانسته است قوی‌ترین ائتلاف انتخاباتی را بین نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری این كشور تشكیل دهد و به همین دلیل شانس پیروزی او زیاد است.

3ـ رحمت‌ا... نبیل
نبیل، رهبر حزب محور مردم افغانستان از اقوام پشتون كه پس از روی كار آمدن دولت جدید در افغانستان وی توسط حامد كرزای به عنوان معاون روابط داخلی شورای امنیت ملی تعیین شد، رئیس گارد ویژه ریاست‌جمهوری و ریاست امنیت ملی افغانستان را نیز در كارنامه خود دارد.
4ـ  احمدولی مسعود
از اقوام تاجیك و برادر احمدشاه مسعود، رئیس جریان وفاق ملی و مسؤول بنیاد شهید مسعود است كه مدتی به عنوان سفیر افغانستان در انگلیس ایفای وظیفه كرد.
5ـ  نورالحق علومی
از اقوام پشتون و از اعضای حزب دموكراتیك خلق است كه در دوران حكومت دكتر نجیب در سمت‌های مختلف دولتی كار كردو در حال حاضر رئیس حزب متحد ملی افغانستان است.
6ـ  فرامرزتمنا
استاد دانشگاه و پیش از این به عنوان رئیس مركز مطالعات راهبردی وزارت خارجه این كشور فعالیت داشت.
7ـ  لطیف پدرام
پدرام، رهبر حزب كنگره ملی افغانستان یكی از جنجالی‌ترین شخصیت‌ها در بین نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری این كشور و از اقوام تاجیك است.
8ـ  حكیم تورسن
در انتخابات 1388 نیز نامزد بود. یكی از چهره‌های جنجالی در بین نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری این كشور محسوب می‌شود كه به اظهار نظرهای ضدو نقیض در برنامه‌های تلویزیونی این كشور مشهور است.
9ـ  گلبدین حكمتیار
رهبر حزب اسلامی كه از چهره‌های منفی در بین مردم كابل است و از اقوام پشتون است كه مبارزه با شوروی، دولت افغانستان و فعالیت‌های تروریستی را نیز در كارنامه خود دارد.
10 ـ  نورا... جلیلی
تا‌كنون هیچ سمت رسمی در دولت افغانستان نداشته، تحصیلات خود را در رشته پزشكی در دانشگاه كابل به پایان رساند.


سایر نامزدها
سایر نامزدها عبارتند از: عنایت‌ا... حفیظ از اقوام هزاره و اهل تشیع افغانستان است كه در كنار تحصیلات آكادمیك علوم اسلامی را نیز فرا گرفته است. محمد شهاب حكیمی از اقوام پشتون است كه تحصیلات عالی خود را در رشته كشاورزی در دانشگاه آمریكایی پاكستان به پایان رسانده است. محمد ابراهیم الكوزی از اقوام پشتون و رئیس شورای الكوزی از ولایت قندهار كه سال گذشته نیز برای انتخابات پارلمانی نامزد شد، اما رای نیاورد. نور الرحمان لیوالاز اقوام پشتون، رئیس یك شركت فناوری و یك تاجر غلام فاروق نجرابی از اقوام تاجیك است كه پیش از این نیز نامزد شده بود.