بار دیگر استیضاح ترامپ

بار دیگر استیضاح ترامپ

روز گذشته نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریكا رسما آغاز تحقیقات رسمی برای استیضاح رئیس‌جمهور این كشور را اعلام كرد. این برای چندمین بار است كه دموكرات‌ها می‌خواهند ترامپ را استیضاح كنند اما به دلیل دو دستگی و نیز عدم همراهی مجلس سنا تلاش‌هایشان ناكام مانده است. نانسی پلوسی می‌گوید: «مجلس نمایندگان آمریكا رسما تحقیقات برای استیضاح رئیس‌جمهور را آغاز می‌كند. رئیس‌جمهور باید پاسخگو شود و هیچ‌كس بالاتر از قانون نیست.»
آنچنان كه از خبرها بر می‌آید قرار است مجلس نمایندگان آمریكا درباره این تحقیق كند كه آیا ترامپ خواستار كمك اوكراین برای بد‌نام كردن جو بایدن، نامزد حزب دموكرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ شده است یا خیر؟ پلوسی در این باره گفت: «ترامپ از یك كشور خارجی خواست در امور داخلی ما مداخله كند و این نقض فاحش قانون است». بنا به گزارش صدای آمریكا، هفته پیش یك افشاگر از وعده رئیس‌جمهور آمریكا به بازرس كل جامعه اطلاعاتی شكایت كرد و گفت: «ترامپ به یك رهبر خارجی وعده‌هایی داده است.» كمی بعد رسانه‌ها نوشتند دونالد ترامپ از رئیس‌جمهور اوكراین خواسته درباره فرزند جو بایدن، رقیب احتمالی خود در انتخابات آینده تحقیق كند و حتی به همین مناسبت كمك مالی آمریكا به اوكراین را تعلیق كرده است.ترامپ روز یكشنبه به خبرنگاران گفت، در گفت‌وگوی تلفنی روز ۲۵ جولای با رئیس‌جمهور اوكراین هم به او تبریك گفته و هم با او درباره فساد در این كشور شرق اروپا صحبت كرده است. ترامپ گفت در این مكالمه تلفنی، به عنوان مثال، مساله جو بایدن و پسرش را مطرح كرده كه عضو هیات مدیره یك شركت گاز اوكراینی هستند. یك روز بعد نیز ترامپ در همین باره گفت: «ما نمی‌خواهیم آدم‌های كشور ما مثل جو بایدن و پسرش نقشی در ایجاد فساد موجود در اوكراین داشته باشند.»
اعتراف ترامپ به گفت‌وگو درباره این موضوع فشارهای حزب دموكرات را به دنبال داشت و روند دوباره برای استیضاح ترامپ را تشدید كرد. گفته می‌شود حتی بعضی از سیاستمداران جمهوریخواه هم از ترامپ خواسته‌اند محتوای گفت‌وگوی خودش با رئیس‌جمهور اوكراین را علنی كند.
با این حال استیضاح رئیس‌جمهور در آمریكا روندی پیچیده دارد. رئیس‌جمهور را به دلیل ارتكاب هر جرم معمولی نمی‌توان استیضاح كرد و طبق بند ۴ ماده ۲ قانون اساسی آمریكا این كار فقط در صورتی مجاز است كه او طبق ادله متقن مرتكب جرایم سنگینی مانند «خیانت، ارتشا و سایر تخلفات و جرایم مربوط به افراد عالی‌رتبه» شده باشد. فرآیند كار، از مجلس نمایندگان آغاز می‌شود و در صورتی كه اكثریت قانونگذاران در این مجلس (نصف به علاوه یك) موافق استیضاح باشند، روند كار به جریان خواهد افتاد. در ادامه، مجلس نمایندگان در صورت موافقت با استیضاح از مجلس سنا می‌خواهد دادگاه تشكیل دهد و متهم را محاكمه كند. محكومیت قطعی رئیس‌جمهور كه عزل او را در پی خواهد داشت مستلزم آن است كه دو‌سوم سناتورها به این موضوع رأی مثبت دهند و موافق آن باشند. تا به حال تنها دو رئیس‌جمهور در تاریخ آمریكا استیضاح شده‌اند: اندرو جانسون و بیل كلینتون؛ سنا بركناری هیچ‌كدام از این دو نفر را تایید نكرد. ریچارد نیكسون دیگر رئیس‌جمهور این كشور بود كه جهت اجتناب از استیضاح شدن از ریاست جمهوری استعفا كرد.
درهمین رابطه، جیمز كومی مدیر سابق اف‌بی‌آی می‌گوید دونالد ترامپ نباید استیضاح شود، بلكه مردم باید در انتخابات آینده او را از دور رقابت‌ها حذف كنند. به گفته او این مردم آمریكا هستند كه باید مسؤولیت‌پذیرند و بر سر ادامه كار رئیس‌جمهور تصمیم بگیرند.