یک بازار نیمه مچاله

جام‌جم از وضعیت این روزهای قیمت كاغذ گزارش می‌دهد

یک بازار نیمه مچاله

موضوع كاغذ هنوز به حاشیه نرفته. هرچند قدری از تب و تاب چند ماه گذشته افتاده با این حال هنوز قضیه توی بورس است. در چند روز اخیر هم دوباره بسامد اخبار و اتفاقات مربوط به كاغذ بالا رفته. بد ندیدیم ما كه حسابی پیگیر این سوژه‌ بوده‌ایم سركی به اتفاقات چند روز اخیر بكشیم ببینیم چه خبر بوده. این شما و این گزارش امروز كاغذی جام‌جم. اول برویم سراغ اظهارات اخیری كه به نقل از وزیر ارشاد منتشر شده است. مرد كم‌حاشیه و آرام وزارتخانه میدان بهارستان روز گذشته به خبرگزاری مهر گفته است كه امسال ۸۰ هزار تن كاغذ یارانه‌ای برای حوزه فرهنگ اجازه واردات پیدا كرده. آقای دكترای فلسفه این را هم گفته كه دو ماه برای طی كردن این مسیر بروكراسی وقت صرف شده و تا الان هم حدود 34 هزار تن كاغذ تامین ارز شده كه البته همه‌اش خرید نشده و حدود دو ماه هم وارداتش طول می‌كشد. این از این بخش قضیه. در سمت فضای حوزه نشر و مطبوعات هم طبق ادعای جناب وزیر، بازار با این اقدامات به نقطه تقریبا آرام و كاهش التهابات رسیده و وزارت ارشادی‌ها هم تاثیرات این نظارت عمومی و فراسازمانی را در این حوزه می‌بینید. جناب صالحی از حس خودش هم گفته و این‌كه بازار از دوره التهاب شدید به دوره كاهش التهاب رسیده‌ایم.

از قیمت‌ها چه خبر؟
آن‌طور كه اكوبورس گزارش داده، رئیس اتحادیه فروشندگان كاغذ و مقوا روند كاهش قیمت كاغذ را در بازار تایید كرده و گفته بازار كاغذ به سمت ثبات بیشتر در حركت است و قیمت‌ها سیر نزولی دارند. سیدحسن میرباقری البته این را هم در حرف‌هایش اضافه كرده كه اگر مساعدت‌های دولت برای واردات كاغذ ادامه یابد،‌ این كاهش قیمت ادامه‌دار خواهد بود. با این تفاسیر، حس
آقای وزیر درست بوده.
با این حال اگر خواسته باشید مظنه دقیق بازار را داشته باشید این‌كه باید خدمت‌تان عرض كنیم برحسب اطلاعات مركز كاغذ ایران هر بند كاغذ چاپ و تحریر كه همین دو سه ماه قبل بندی 530 هزار تومان معامله می‌شد روز گذشته به 405 هزار تومان رسیده. آن‌طور كه خبرگزاری تسنیم به نقل از بعضی كارشناسان گزارش داده احتمالا این فرآیند كاهش قیمت ادامه داشته و تا مرز 300 تا 350 هزار تومان برسد. ما هم مثل شما امیدواریم این اتفاق بیفتد و ناشران و مطبوعاتی‌ها و الباقی مصرف‌كننده‌های كاغذ، حداقل بعد از چند ماه یك نفس راحت بكشند.
سقف بی‌سقف
این وسط اما یك اتفاق دیگر هم افتاده. گویا وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واردات كاغذ توسط واردكنندگان سقف گذاشته بوده. اتفاقی كه با انتقاد بعضی از واردكنندگان هم مواجه شده بود. وسط اتفاقات چند روز اخیر متوجه شدیم وزارتخانه مزبور اخیرا این سقف را هم برداشته است. حسین متولی كه علاوه بر مدیریت انتشارات هوپا از واردكنندگان كاغذ هم محسوب می‌شود به خبرگزاری تسنیم‌ گفته كه سقف واردات كاغذ كه در یك ماه گذشته موجب مشكلاتی برای واردكنندگان شده بود، برداشته شده: «هفته گذشته جلسه‌ای با آقای اناركی، معاون صنایع وزارت صمت داشتیم و نسبت به تعیین سقف واردات انتقاداتی را مطرح كردیم،‌ در این جلسه آقاری اناركی گفتند كه سقف واردات تمامی كالاها از جمله كاغذ برداشته شده است.»
جناب متولی از ورود محموله‌های بسیار كاغذ در ماه‌های اخیر به كشور خبر داده و این را هم اضافه كرده كه سقف واردات وزارت ارشاد در نیمه اول سال 20 هزار تن بود كه این سقف پر شده است،‌ بنابراین در ماه پایانی تابستان توزیع كاغذ انجام نشد. به زودی و با ورود محموله‌های جدید توزیع كاغذ جدی‌تر خواهد شد.