مردی بدون نام

مردی بدون نام


احتمالا خیلی‌ها گفت‌وگوی شب گذشته سردار سلیمانی در شبكه سه سیما را دیده‌اند. گفت‌وگویی كه در آن برای اولین مرتبه فرمانده سپاه قدس روبه‌روی یك دوربین رسانه‌ای نشسته و درباره جنگ 33 روزه صحبت كرده. در این مستند حرف‌هایی هم از شهید عماد مغنیه شد. در همین اوضاع و احوال بد ندیدیم كتابی را درباره این فرمانده بزرگ حزب‌ا... معرفی كنیم. كتاب «فرمانده در سایه» روایتی مستند از زندگی شهید حزب ا... لبنان، عماد مغنیه به كوشش وحید خضاب است كه توسط انتشارات شهید كاظمی منتشر و روانه بازار نشر شده است.
به گزارش جام‌جم، ناشر این اثر در معرفی این كتاب آورده است:
اگر با نگاهی منصفانه و دقیق به تاریخ مقاومت اسلامی معاصر نگاه كنیم و بخواهیم اثرگذارترین فرمانده مقاومت را (مجموعا از همه جهات) انتخاب كنیم، طبیعتا درست‌ترین گزینه، شهید عماد مغنیه (حاج رضوان) خواهد بود، كسی كه ابعاد مختلف زندگانی جهادی او به قدری عمیق، اثربخش، تعیین‌كننده و مملو از نبوغ بوده كه حقیقتا انسان گاهی گمان می‌كند با افسانه روبه‌روست، افسانه‌ای حقیقی و حقیقتی اسطوره‌ای.
با تمام اینها، انتظار می‌رفت كه تا كنون دست‌كم صدها جلد كتاب درباره این مرد بزرگ به بازار آمده باشد، اما نگاهی به آثار تولید‌شده درباره حاج رضوان ما را با این حقیقت حیرت‌انگیز مواجه می‌كند كه تا كنون درباره او (چه در كل جهان عرب و چه در ایران) تعداد بسیار معدودی كتاب تولید شده است.
این كتاب قطعا «بهترین كتاب»، یا «اثر ایده‌آل» درباره حاج رضوان نیست و شخصیت والای او و گستره باورنكردنی فعالیت‌های جهادی‌اش چنان است كه اگر سال‌های سال هم درباره آن نوشته شود (و كسانی كه حاج رضوان را می‌شناختند، خاطرات‌شان از او و فعالیت‌هایش را قلمی كنند) هنوز جای كار باقی می‌ماند، اما با توجه به آثار موجود درباره حاج رضوان، این كتاب را هم می‌توان گام كوچكی در راستای شناختن و شناساندن ابرمرد جهادی معاصر به شمار آورد.
در بخشی از كتاب می‌خوانیم:
حاج عماد همه این ماموریت‌ها را با مخفی‌كاری كامل پیش می‌برد. تا جایی كه حتی شخصا از سید حسن نصرا... درخواست كرد كه وجود شخصی به اسم عماد مغنیه در ساختار حزب‌ا... را تكذیب كند. و واقعا یك بار، در یكی از مصاحبه‌های قدیمی، از سید حسن درباره مغنیه سوال كردند. اتفاقا خود حاج عماد داشت مصاحبه را می‌دید. لبخندی زد و [به كسانی كه كنارش بودند] گفت: «ان‌شاء‌ا... سید توی جواب گیر نكند.» سید هم [طبق همان توصیه امنیتی حاج عماد] جواب داد: «ما كسی به این نام نداریم.»
یك روز پسرش مصطفی از او پرسید: «اگر حزب‌ا... بعد از شهادتت برایت اعلامیه شهادت صادر نكند و تو را به عنوان عضو رسمی‌اش معرفی نكند چه؟» جواب داد: «من از كسی چنین انتظاری ندارم. اگر مصلحتی ببینند كه این كار را نكنند، هیچ مشكلی نیست.»
پیش از این، آثار دیگری از این پژوهشگر و مترجم همچون از افغانستان تا لندنستان (خاطرات جاسوس دستگاه اطلاعاتی فرانسه در شبكه تكفیری‌های اروپا)، كاملا سری (روایت القاعده از حادثه ۱۱ سپتامبر با نگاهی منصفانه به حواشی آن)، تاریخ درخشان آل سعود (چند نمای خواندنی از تاریخ درخشان آل سعود!)، من در رقه بودم (خاطرات محمدالفاهم (ابوزكریا) عضو جداشده داعش)، پدر معنوی حزب‌ا... (خاطرات و تحلیل‌های سید حسن نصرا... درباره آیت ا... بهجت) و... منتشر شده است.