خطیبِ کاتب

خطیبِ کاتب

شهید هاشمی‌نژاد خطیب و مبلّغ برجسته‌ای بودند و به همین دلیل به آثار مكتوب ایشان كمتر اشاره‌ای شده است... فرزند او، در‌این باره به جام جم می‌گوید: آثار قلمی ایشان 12 كتاب است و سایر كتاب‌ها در واقع سلسله درس‌های ایشان هستند كه تدوین آنها را پس از شهادتشان آغاز كردیم و مجموعه ارزشمندی شده است. چون سخنران بسیار توانایی بودند، به این بعد از شخصیت ایشان توجه بیشتری شده است. با وجود این، كتاب‌های «مناظره دكتر و پیر» و «درسی كه حسین(ع) به انسان‌ها آموخت» همچنان مورد استقبال قشرهای مختلف، به‌خصوص جوانان است و قادرند به بسیاری از سؤوالات آنها جواب بدهند.

رفع شبهه‌های دینی به زبان قصه
کتاب «مناظره دکتر و پیر»
كتاب «مناظره دكتر و پیر» را ایشان در 36 یا 37 سالگی نوشتند. به قدری كتاب پرباری است كه هنوز هم می‌توان از مطالب آن بهره گرفت. این اولین كتابی بود كه از ایشان چاپ شد و در آن با زبان قصه، به بسیاری از شبهات دینی جوانان پاسخ دادند. این كتاب به‌طرز بسیار گسترده‌ای مورد استقبال جامعه قرار گرفت، اما رژیم بلافاصله جلوی انتشار آن را گرفت و تا زمان پیروزی انقلاب امكان چاپ آن فراهم نشد!
به نظر من پدرم جز رضای خدا و خدمت به مردم نیت دیگری نداشتند و به‌دلیل همین اخلاص هم بود كه سخنان و كتاب‌های ایشان بسیار تأثیرگذار بودند. اصولا هر كاری كه با اخلاص انجام شود، تأثیرات مثبت خود را در طول زمان به جا می‌گذارد و اعمال و گفتار خالصانه، ماندگار هستند. پدر من هم با این‌كه در 49 سالگی به‌شهادت رسیدند و فرصت زیادی برای خلق آثار بیشتر پیدا نكردند، اما همین معدود آثار هم همچنان مؤثرند.


پژوهش درباره انحراف از عاشورا
 کتاب «درسی كه حسین(ع) به انسان‌ها آموخت»
كتاب دیگر ایشان هم با عنوان «درسی كه حسین(ع) به انسان‌ها آموخت» بسیار مورد استقبال
 قرار گرفت.
شهید در زمینه علل پیدایش قیام عاشورا، تحقیقات مفصلی انجام داده بودند تا به این پرسش پاسخ مناسبی بدهند كه: چه شد هنوز نیم قرن از رحلت رسول اكرم(ص) نگذشته، جامعه اسلامی به سمت و سویی رفت كه نوه بزرگوار آن حضرت را در صحرای كربلا و به نام دین به شهادت رساندند؟ بدیهی است كه پاسخ این بود كه: جامعه اسلامی در فاصله نیم قرن، چنان از مسیر اصلی منحرف شد كه جز با قیام سیدالشهدا(ع)، اثری از آثار اسلام به جا نمی‌ماند.
شهید هاشمی‌نژاد همه علل اجتماعی و انحرافاتی را كه در این فاصله روی داده بود‌، با دقت بررسی و در كتاب «درسی كه حسین(ع) به انسان‌ها آموخت» مطرح كرده‌اند. از آنجا كه قیام عاشورا، رویدادی جاودانی و همواره زنده است، مطالب این كتاب نیز همواره مخاطبان خود را خواهد داشت.