كره شمالی و آینده سیاسی ترامپ

كره شمالی و آینده سیاسی ترامپ


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا در شرایط سیاسی نگران‌كننده‌ای به سر می‌برد و مصیبت‌ها یكی پس از دیگری بر وی فرود آمده و وضعیت بغرنجی را برای او به وجود آورده است. علاوه بر تلاش دموكرات‌ها به‌ویژه نانسی پلوسی كه می‌توان او را زن آهنین دموكرات‌ها توصیف کرد، برای بركناری رئیس‌جمهور آمریكا، كره شمالی نیز در اقدامی شجاعانه اعلام كرد از مذاكرات هسته‌ای با ایالات متحده آمریكا درباره برنامه موشكی‌اش كه به مراحل پایانی خود نزدیك شده و با وساطت و نظارت دولت سوئد در جریان بوده است، خارج شده و دیگر مایل به ادامه این مذاكرات نیست.
از این‌رو به نظر می‌رسد ترامپ با چالش‌های جدی روبه‌روست؛ چالش‌هایی كه می‌تواند آینده سیاسی او را تحت‌الشعاع قرار داده و حتی به كنار رفتن وی از عرصه سیاسی آمریكا منجر شود.كره شمالی در اقدامی چالش‌برانگیز مدتی پیش اعلام كرد موشكی جدید را مورد آزمایش قرار داده است؛ این رویكرد جدید كره شمالی، بحرانی برای سیاست خارجی دولت آمریكا محسوب می‌شود و نادیده گرفتن تمامی توافق‌ها و تفاهم‌های گذشته‌ای است كه میان كره شمالی و دولت ترامپ منعقد شد؛ به‌ویژه توافق‌هایی كه رهبر كره شمالی و رئیس‌جمهور آمریكا در دو نشست سنگاپور و هانوی پیرامون آن مذاكره كرده و به تفاهم رسیده بودند. در این توافق‌ها بر توقف هر‌گونه آزمایش هسته‌ای و بالستیك تاكید شده بود.
نكته جالب توجه آن كه پیونگ یانگ در این مرتبه (برخلاف دفعات گذشته) به واشنگتن هشدار داده و از موضعی برتر سخن می‌گوید. كره شمالی از زبان سخنگوی وزارت خارجه اش در هشداری به واشنگتن اعلام كرد تا پایان سال جاری به آمریكا مهلت می‌دهیم پیشنهادهای مورد قبولی را در خصوص مسائل دوجانبه عرضه کند.
به نظر می‌رسد كره شمالی كه از رویكرد سابقش به رویكردی نوین تمایل پیدا كرده، قصد دارد رئیس‌جمهور آمریكا را در چالشی قابل توجه قرار دهد. این موضعگیری مقتدرانه در برخورد با ایالات متحده می‌تواند درسی بزرگ برای دولت‌های عرب منطقه به شمار رود كه در برابر تهدیدهای آمریكا شیوه ضعف در پیش گرفته‌اند و خود را تابع سیاست‌های دیكته شده ایالات متحده می‌دانند.
ترامپ كه در داخل آمریكا با مشكلات متعددی مواجه است، در بخش خارجی نیز با چالش كره شمالی روبه‌رو شده است. ناتوانی دونالد ترامپ در حل و فصل پرونده كره شمالی می‌تواند بر آینده سیاسی وی تاثیری غیرقابل انكار گذاشته و شكستی مهم را بر او تحمیل كند.
منبع: رای الیوم