آشوب در «منطقه امن»

كردهای سوریه 20 كیلومتراز مرزهای شمالی این کشور عقب نشستند

آشوب در «منطقه امن»

تصمیم نسنجیده رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور تركیه مبنی بر عملیات نظامی در شمال سوریه نه‌تنها تركیه را دچار دردسرهای تازه كرد، بلكه كل منطقه را در گیر یك آشوب و تشنج جدید ساخت. درگیری‌های سه روز گذشته علاوه بر كشته و زخمی شدن ده‌ها نفر و تخریب صدها خانه، موجی از نگرانی را در منطقه به وجود آورده است. به طوری كه عراقی‌ها از یك‌سو نگران جان‌گرفتن دوباره داعش شده‌اند، اروپایی‌ها نگران موج آوارگان و سوری‌ها نگران نقض حاكمیت كشورشان. در این میان آمریكا نیز با خالی كردن پشت كردهای سوریه به تماشای صحنه‌ای نشسته است كه خود در آن نقشی اساسی داشت.

روز گذشته وزارت دفاع تركیه اعلام كرد، ۲۷۷ تروریست در عملیات نظامی این كشور در شرق فرات در سوریه كشته شدند. خبرگزاری «هاوار» - وابسته به كردها - نیز گزارش داد طی ساعات گذشته تاكنون، صد عنصر وابسته به تركیه و نظامیان این كشور كشته و 9 نفر از نیروهای ارتش تركیه نیز بازداشت شده‌اند. دولت تركیه روز چهارشنبه عملیات موسوم به چشمه صلح را با هدف پاكسازی منطقه شرق فرات در شمال سوریه از نیروهای كرد و داعش و ایجاد یك منطقه امن جهت بازگشت آوارگان سوری به كشورشان آغاز كرد. دولت تركیه روز پنجشنبه بخش دیگری از سلاح و تجهیزات خود را كه شامل ده‌ها خودروی نظامی بود، وارد خاك سوریه كرد. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز گزارش داد، جنگنده‌های نظام تركیه به صورت فشرده و شدید حملاتی به شهر تل أبیض در شمال رقه انجام دادند. درهمین حال گفته شد نیروهای نظامی تركیه به همراه گروهك تروریستی ارتش آزاد از چهارشنبه به پیشروی در این مناطق ادامه می‌دهند. خبرنگار سانا نیز از حسكه گزارش داد نظامیان تركیه، روستاها و شهرك‌های رأس العین و قامشلی در حسكه و منطقه عین عیسی در شمال استان رقه را هدف حملات توپخانه‌ای و هوایی قرار داده‌اند. درهمین حال، خبرگزاری اسپوتنیك روسیه از عقب‌نشینی شبه‌نظامیان كرد از منطقه موسوم به «منطقه امن» خبر داد. منطقه امن منطقه‌ای به عمق 30 كیلومتر درخاك سوریه است كه بین آمریكا و تركیه برسر ایجاد آن توافق شد. این توافق به‌شدت از سوی دولت سوریه و روسیه محكوم شد. ورود نیروهای تركیه و گلوله باران برخی از مناطق كردنشین سوریه تاكنون صدها خانواده را آواره كرده است.
نگرانی اروپا
رئیس شورای اروپا تهدیدهای رئیس‌جمهور تركیه مبنی بر رها كردن آواره‌های سوری به سمت مرزهای اروپایی را محكوم كرد. دونالد تاسك، دیروز گفت: «تركیه باید نگرانی‌های اصلی ما را درباره اقداماتی كه ممكن است منجر به فاجعه انسانی دیگری شود درك كند و ما هرگز این را نخواهیم پذیرفت كه پناهجویان به عنوان سلاحی جهت ارعاب ما مورد استفاده قرار گیرند. تهدیدهای دیروز رئیس‌جمهور اردوغان كاملا بیجا هستند». روز پنجشنبه اردوغان در واكنش به انتقادات گسترده مقام‌های اروپایی از عملیات این كشور در سوریه، تهدید كرده بود اگر این انتقادها ادامه داشته باشد، در آن صورت آنكارا مرزهای خود را باز كرده و اجازه می‌دهد 6/3 میلیون آواره سوری كه در تركیه به سر می‌برند، به سمت اروپا سرازیر شوند.
 از سوی دیگر تهاجم نظامی ارتش تركیه به شمال شرق سوریه و انتشار گزارش‌هایی از احتمال آزادسازی هزاران عضو داعشی كه هم اكنون در اختیار گروه موسوم به نیروهای سوریه دموكراتیك (قسد) قرار دارند، نگرانی‌هایی جدی را در عراق ایجاد كرده است. عراق تاكنون بارها تهاجم تركیه به سوریه را محكوم كرده و نسبت به تبعات خطرناك آن بر منطقه و عراق تاكید كرده است. روز گذشته وزیر خارجه فرانسه یك بار دیگر از شورای امنیت خواست نشستی اضطراری را برای حل بحران شمال سوریه برگزار كند. این درحالی است كه شورای امنیت روز پنجشنبه نشستی غیرعلنی درباره این اقدام برگزار كرد و در نهایت به دلیل مخالفت روسیه و آمریكا با محكوم كردن این اقدام، بیانیه پایانی
به تصویب نرسید.
بدعهدی آمریكا
همزمان جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریكا اعلام كردند به دنبال ارائه طرحی برای تحریم تركیه به دلیل حمله به شمال‌شرق سوریه هستند. به گفته رویترز، ده‌ها نفر از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریكا اعلام كردند رئیس‌جمهور اردوغان و دولتش باید به خاطر حمله بی‌رحمانه به متحدان كرد ما در شمال سوریه با پیامدهای جدی روبه‌رو شوند. دولت ترامپ نیز در یك حركت نمایشی اعلام كرد در صورتی كه تركیه عملیات خود را شروع كند با ویرانی كامل اقتصادی روبه‌رو خواهد شد.  دولت ترامپ همچنان با انجام برخی حركات نمایشی می‌گوید به دنبال راهكاری برای ایجاد توافق بین كردهای سوریه و دولت اردوغان است. خروج نیروهای آمریكایی از سوریه از نظر كردها به منزله خنجر از پشت توصیف شد و هم‌اكنون نیز بسیاری از ناظران بر همین نكته تاكید می‌ورزند كه آمریكا در بحرانی‌ترین شرایط، متحدان كرد خود را تنها می‌گذارد. به‌گفته این كارشناسان، عهد‌شكنی در ذات دولت آمریكا بوده و این مساله باید برای همگان درس عبرتی فراموش نشدنی باشد.