لاغری با طعم دارو !

لاغری با طعم دارو !

 به طور كلی داروهای لاغری از طریق چهار مكانیسم موجب لاغری می‌شوند:
1- برخی داروها بر روی سیستم اشتها و مركز آن در مغز اثر گذاشته و موجب كاهش اشتها و در نتیجه لاغری می‌شوند.
2- برخی دیگر ترموژنیك بوده و با افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن موجب لاغری می‌شوند.
3- دسته دیگر با افزایش دفع آب بدن، سبب لاغری می‌شوند.
4- گروهی از داروها هم سبب كاهش جذب چربی و در نتیجه دفع چربی موجود در مواد غذایی می‌شوند.
داروهای شیمیایی كه در حال حاضردر دسترس هستند تركیبات یك یا دو گروه از سه گروه هستند كه با اسامی تجاری مختلف و تبلیغات منحرف‌كننده به فروش می‌رسد و حتی در اغلب داروهایی كه به عنوان صد درصد گیاهی تبلیغ می‌شود نیز مقادیر زیادی از این مواد شیمیایی وجود دارد لذا بهتر است به این تبلیغات توجه نشود.
سیبوترامین:  این دارو با اثر بر روی مركز اشتها در هیپوتالاموس مغز سبب كم‌خوراكی می‌شود و در برخی افراد نه‌تنها اثری ندارد بلكه در برخی موارد باعث افزایش وزن هم می‌شود. در ضمن این دارو قابلیت ایجاد وابستگی دارد و می‌تواند اعتیاد دارویی ایجاد كند. سیبوترامین عوارض جانبی شدیدی نظیر خشكی دهان، سردرد، یبوست و بی خوابی را به همراه دارد همچنین مصرف این دارو می‌تواند به بیماری‌های قلبی، بیماری‌های كبدی، كلیوی، سنگ كیسه صفرا، بیماری‌های غده تیروئید و آب سیاه منجر شود.
اورلیستات: این دارو از جذب چربی‌ها در روده جلوگیری می‌كند. از آن جا  كه اورلیستات سبب دفع ویتامین‌های محلول در چربی می‌شود، در سه هفته اول مصرف، عوارضی چون دفع مكرر مدفوع، اسهال، اضطراب، سرگیجه و ناراحتی‌های روده‌ای بروز می‌كند. البته در برخی موارد با تجویز
 بلامانع است.
تینوایت: نام ژنریك این دارو دی اتیل پروپیون هیدرو كلراید است كه از نظربیوشیمیایی حاوی آمین(مشابه مت آمفتامین) است و در ماده مخدر شیشه استفاده می‌شود. این دارو روی مغز اثر كرده و سبب مهار اشتها شده و به ابتلا به بیماری‌هایی نظیر فشارخون بالا، پركاری تیروئید، آب سیاه، دیابت، مشكلات روحی و آترواسكلروز منجر می‌شود. از عوارض استفاده از آن اختلال در بینایی، خشكی دهان، بی‌خوابی، بدخلقی و ناراحتی معده است كه در روزهای اول استفاده از آن ظاهر می‌‌شود.
مصرف این دارو اعتیادآور است و وابستگی ایجاد می‌كند. امروزه استفاده از تینوایت به خاطر ایجاد وابستگی، تداخلات دارویی و غذایی گسترده، محدود شده است.