آسیاب به نوبت

آسیاب به نوبت

 دكتر ابراهیم اسلامی
قاضی دادگستری و عضو هیات علمی دانشگاه
طرح این مساله كه چرا برخی سایت‌های غیرمجاز دانلود فیلم و سریال مسدود شده است و برخی دیگر نه، بحث درستی نیست و من آن را قبول ندارم. شاید سوال این موضوع را القا كند كه برخورد سیاسی و منفعتی مطرح است. اگر سایتی در این زمینه مسدود نشده، یا نوبت به آن نرسیده یا فعالیت‌های غیررسمی و مخفی و پوشیده‌ای دارد. اگر برخی سایت‌ها زودتر مسدود شده است، شاید پالایش آنها ساده‌تر و سریع‌تر بود. اما این سیاست كلی برای مسدودشدن سایت‌های غیرمجاز و غیرقانونی دانلود فیلم و سریال وجود دارد.  
بزرگ‌ترین مشكلی كه در عرصه فضای مجازی داریم، این است كه با نقص قوانین مواجه هستیم؛ یعنی بخشی از قوانین موجود ما، قوانین به‌روز و كارآمدی نیست. ما با قوانین و سازوكارهای موجود خودمان، با این فضا مقابله می‌كنیم. لذا لازم است در این عرصه اولا به نقص قوانین آگاه باشیم و بدانیم چه نقشی در این میان دارد. موضوع دوم به سیاست‌هایی برمی گردد كه دولت یا مجموعه حاكمیتی به عنوان سیاست انقباضی اتخاذ می‌كند. باید در مركز مهمی مثل شورای‌عالی فضای مجازی، فضای مجازی به صورت واقعی و شرایطی كه در كشور ما وجود دارد، به‌طور دائم رصد شود.
شاید فی‌البداهه تلقی شود این سیاست‌ها ممكن است محل اشكال باشد و این سوال مطرح شود كه چرا گاهی اعمال شده یا گاهی اعمال نمی‌شود. این به فضای خاصی برمی‌گردد كه بر كشور ما حاكم است و شرایط خاصی كه وجود دارد، باعث اتخاذ این تصمیمات می‌شود. اعتقادم این است كه اگر دولت و قوه قضاییه بتوانند طرح و لایحه مدونی را به این موضوع اختصاص دهند، به خیلی از سوالات در این زمینه پاسخ داده می‌شود و به عنوان یك جرم، اساسا قابل پیگیری است.
اما از طرفی دیگر هم اقداماتی كه از سوی دولت و قوه قضاییه می‌شود، هم جنبه حمایتی از مردم دارد و هم از آسیب‌هایی جلوگیری می‌شود كه به جامعه وارد می‌كند، از جمله آسیب‌هایی كه این سایت‌ها وارد می‌كنند به پدیدآورندگان و صاحبان آثار سینمایی و تلویزیونی است. بعد دیگری از آسیب‌ها در زمینه اقتصاد و داراشدن‌های غیرعادلانه می‌تواند باشد. اینها ابعاد خیلی زیادی را دربر دارد.
باتوجه به اینها، اقدامی كه درخصوص مسدودشدن سایت‌های غیرمجاز و غیرقانونی دانلود فیلم و سریال انجام می‌شود، خوب و مفید است اما از جهت این‌كه این اقدام بتواند مداوم و مناسب باشد و با فضای كشور ما هم بیشتر سازوكار باشد و حالت فصلی و مقطعی پیدا نكند، باید تبدیل به یك قانون مدون شود تا بتوانیم سیاست‌های خود را به طور مشخص به جامعه و مردم، اعلام كنیم تا قضاوت‌ها و برداشت‌های شخصی نسبت به این اقدامات قانونی صورت نگیرد.